JørgenBergen Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Hei! Kanskje et veldig inhabilt forum å ta denne diskusjonen på, men vil gjerne høre om folk har noen innspill her. Var på tur fra Bergen til Gøteborg i helgen med min 211, 270 cdi avantgarde med luftfjøring. Nå har jeg satt på noen litt brede 19" hjul så det har nok en del å si, men jeg var overrasket over hvor komfortabel og sportslig denne bilen kan være på en gang. Kjørte over Hardangervidden, og der det var telehiv var det bare å hive luften i comfort og cruise av gårde, og bilen slukte det unna samtidig som man ikke følte at det gikk særlig ut over stabiliteten i svingene heller. Vi holdt greit tempo over og det var aldri noe tidspunkt der jeg følte bilen var på grensen av det den kunne levere av veigrep, den føltes rett og slett stabil som et tog. Så da kommer jeg tilbake til topicen, i alle år når jeg har sett tester mellom BMW og Mercedes så har det raskt blitt konkludert med at BMW er sportslig, Mercedes har komforten. Nå har jeg ikke prøvd en E60 så jeg kan ikke svare, men kan det virkelig være så mye bedre? Ønsker gjerne innspill, kjør debatt!
Megaoctane Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Har bare prøvekjørt BMW. Men den komforten man har i Mercedes får man ikke til en BMW. Sportsligheten får du nok i Mercedes også hvis du velger AMG styling. Drivere bil, og sportsseter med god sidestøtte, samt sportsratt gjør sitt. Leste på Tesla forumet om noen som sa at Tesla var den mest sportslige bilen de hadde prøvd og rattet var noe av det beste en av brukerne hadde holdt i. Får meg til å smile hver gang for all vanlig fjæring luftfjæring er fra Mercedes. Rattet er også Mercedes sitt sportsratt med Tesla logo. Kjente absolutt null forskjell på fjæring og styring mellom Tesla og min nye C klasse.
Marevan Posted July 22, 2015 Posted July 22, 2015 211 og BMW fra samme tid (fikk vel et hai-aktig uyseemde) ble testet mot hverandre på bane med omtrent likt oppsett av hk osv. Resultatene overrasket testteamet, de var sikker på at bmw skulle være mest sportslig som vanlig, men de hadde nesten nøyaktig samme tider. Vet ikke hvordan det er nå med 212 og nyere bmw, men 211 var visstnok da like sportslig som 5serien.
Rudi Posted July 22, 2015 Posted July 22, 2015 nå er det vel ikke slik at sportslighet nødvendigvis skal måles i akselerasjon og tider, men like mye i følelse, og kjøreegenskaper...
JørgenBergen Posted July 23, 2015 Author Posted July 23, 2015 Gode poeng her Det eneste jeg gjerne kunne tenkt meg var en mer presis styring, man må gjerne gi litt mer rattutslag enn man kunne "ønske", men det er gjerne annerledes om man har parameterstyring? Og igjen så vet jeg ikke hvordan BMW fra samme tiden er i forhold.
Eirik Tømmerås Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Har parameterstyring og luftfjærer på min, og med 245/40x18 og sport2 på fjærene/demperene så er det gocart følelse (har ikke kjørt gocart men.... )
Guest 1042 Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Har og S211 Avantgarde med airmatic og sportspakkefelger 18". I sport II på banekjøring (evnt svingete inspirerende veg) er den som en båt sammenlignet med S203 Avantgarde med 18". Ingen gocartfølelse i mine øyne, men komfortabel er den.
KennethJ Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Gokartfølelse er ikke helt hva jeg forbinder med S211 nei. Min er også en Avantgarde, og Airmatic er standardutstyr på 500. Jeg kjører på 18" med 8,5" brede felger. ET 33. Dekkene er absolutt kurante Nokian Hakka Black i 245/40-18
ClasT Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Før jeg fikk min CLS 55, kom jeg fra 10år med BMW 5-serie. De to siste E60 530d med M-sport pakke m/ 19" originale M-sport felger. Kjøre og styrefølelse var litt skarpere på BMW'n enn CLS'n, selv da Airmaticen stod på SPORT II. Men komforten i CLS'n var av en annen verden. Som så mye annet her i verden, man får ikke i pose og sekk.
Eirik Tømmerås Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Så mye "gocart" som en bil på 1,8 tonn kan bli da
JørgenBergen Posted July 23, 2015 Author Posted July 23, 2015 Før jeg fikk min CLS 55, kom jeg fra 10år med BMW 5-serie. De to siste E60 530d med M-sport pakke m/ 19" originale M-sport felger. Kjøre og styrefølelse var litt skarpere på BMW'n enn CLS'n, selv da Airmaticen stod på SPORT II. Men komforten i CLS'n var av en annen verden. Som så mye annet her i verden, man får ikke i pose og sekk. Og CLS skal vel være 30% "stivere" i chassis enn en e-klasse og? I hvert fall ble det sagt da de var ny Skal ikke påstå gocart jeg heller, men som jeg innledet med, kan det være SÅ stor forskjell som "alle" skal ha det til? Det er vel kanskje nok forskjell til at BMW går for å være den sportslige av de to da
FredrikE300D Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Jeg vil si at Mercedes har blitt litt fastere med årene, kommet litt nærmere BMW der kanskje avhengig av hva man velger. Luftfjæring vil jo gi det beste fra alle verdener. Når det er sagt, så liker jeg veldig godt den litt "sæggete" stilen som 124 og 210 serverer. Man kan klemme svinger, men den legger ikke opp til det selv. Styringen er litt roligere og ikke like tight som på tilsvarende BMW(E36, E39, E34 for å nevne noen). Jeg har eid BMW, men av en mye eldre årgang da BMW hadde hai-front, en gammel 6-serie og skal sies at jeg kjører langt mindre bil nå, enn det jeg gjorde da jeg hadde den. Da var jeg ute og kjørte svinger og dra ut girene hver kveld Har kjørt E60 og E61 og det er veldig komfortable biler dette også, men har en mye artigere karakter som jeg ikke synes treffer meg så bra til hverdags. Har kjørt nedover Europa nå, to år på rad, først med 124n min, i år med en BMW E39. Skulle det bli en tur til, så hadde jeg valgt 124n, synes den passer meg bedre på langtur, litt slækkere å kjøre motorveier med. Da jeg svingte av motorveien og la ut på Slovenske landeveier, ja da ble det noe helt annet!
tommern57 Posted July 24, 2015 Posted July 24, 2015 Når man ser på konstruksjonene til BMW er det skoleeksempler på hvordan ting skal lages. Det meste på en BMW er sånn det skal væra, og dette får man tilbake i kjøreegenskaper. Men det BMW aldri har fått draget på, er hvordan man legger på en millimeter her og der så det holder i lengden. Det finnes vel få som kunne ha tenkt seg og kjøpt en brukt BMW som hadde gått 600.000 km på brostein i Oslo? Og hvor mye ville det ha vært igjen av den originale bilen?
Eirik Tømmerås Posted July 24, 2015 Posted July 24, 2015 Ser på min 190E at det er mye likt BMW i bakstillingen, men det er veldig smått og spinkelt på en sånn lett bil når jeg sammenligner med 211´n, men så er 190´n 1245kg og 211´n 1810kg m/fører.
Guest 1042 Posted July 24, 2015 Posted July 24, 2015 Ser på min 190E at det er mye likt BMW i bakstillingen, men det er veldig smått og spinkelt på en sånn lett bil når jeg sammenligner med 211´n, men så er 190´n 1245kg og 211´n 1810kg m/fører. Bakstillingen på 201 var vel banebrytende på sin tid. Mercedes-Benz hadde brukt mye penger på utviklingen. At det var en god jobb ser man på ved at de fremdeles bruker omtrent samme bakstilling på helt nye biler 35 år etter at de konstruerte dem. Skal ikke sååå mange år tilbake hos BMW før de tok i bruk omtrent lik bakstilling som Mercedes-Benz bruker
Eirik Tømmerås Posted July 24, 2015 Posted July 24, 2015 Jeg måtte dra løs 211´n med Scorpioen en gang, og det ble litt skjev sleper og jeg trodde at hele bakstillingen var løs på Scorpioen som bare har stabilisatorstag i tillegg til broene, så at alle stagene på Mercedes har noe for seg er det liten tvil om
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now