Remo Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Hei, Bilen er ikke kjørbar pga rød varsellampe med "STOP, brake defective, stop vechicle". Jeg mistenker at jeg må bytte hele SBC-enheten siden bremsepedalen går helt i bunn, tror derfor ikke dette er SBC-enheten som har nådd telleverket sitt. Jeg skal kjøpe denne brukt og skifte den selv, men før jeg bestiller den til ca 6000 så vil jeg gjerne forsikre meg om at det faktisk er SBC-enheten. Jeg vil helst unngå kostnader med bergningsbil og diagnose hos Mercedes så jeg lurer derfor på om det er noen på forumet har STAR-diagnose og mulighet til å ta dette hos meg i Jessheim-området, mot godtgjørelse? Jeg er klar over at ny SBC-enhet må muligens programmes med STAR og luftes med STAR men det får jeg ta når jeg kommer så langt. Håper på positive tilbakemeldinger! Mottar også gjerne tips til diagnoseverktøy fra Ebay eller lignende til en overkommelig pris som eventuelt kan gjøre jobben med å lese riktige feilkoder. På forhånd takk, Quote
Remo Posted July 21, 2015 Author Posted July 21, 2015 Etter å ha lest litt rundt ser det ut til at jeg bestiller en Star C4, greit å være selvforskynt hvis det skulle dukke opp fremtidige problemer. Bare å melde seg hvis noen kan ta diagnose før jeg trykker på bestill-kanppen Quote
Simen Malerbakken Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Vi kan ta diagnose for deg, men det er uansett viktig at du vet en ting. Selv om du har diagnoseapparat får du ikke luftet SBC uten bremsemine, den koster 12500,- + MVA Bremsene må luftes med inntil 3 liter bremsevæske under trykk stabilt med jevn skummfri leveranse på 2 BAR. Alle som driver med Mercedes-Benz har slikt utstyr og kan hjelpe deg. Ta kontakt med Stjerneservice så hjelper vi deg gjerne. Quote
carlsson w211 Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 skjønner ikke hvorfor folk kjøper brukte sbc, når en kan få helt kjøpingsnye for rund 9-10k med porto og moms og da vet man iallefall disse er iorden. en kan også få kjøpt overhalte med garanti for alt ifra 7-10k inkludert porto og moms alt avhengi hvor en kjøper ifra. dessuten er det fult mulig å sende brukte sbc in til bosh f.eks og få disse reparert. vist en først skal spare penger på dette, noe jeg fraråder. så kan en like greit ta å nullstille tellerverket. noe som en kan få gjort for en billig penge. vist sef. det er dette som er feil. uansett det koster ikke mange kr å få tatt diagnose på et verksted. så er du sikker på at det er dette som er feil, før du bestiller ny/brukt unit. kan jo være andre ting som skaper denne feilen. jeg selv skiftet sbc i vinter og fikk en helt ny sbc unit for 9.5k med porto og moms. orginaldel, og med datostempling på uniten som var stemplet in, som tilsa at den var 1mnd gammel. kjøpt fra usa. jeg hadde sef. den dyreste varianten, men likevel så er den verd hver kr spør du meg. min gamle var ikke utløpt på levetid, men hadde en soleinoid som sviktet av og til og ga feil. ved å resette sbc uniten så fungerte denne igjen men en viste aldri når den ville svikte igjen. den gamle ble sendt inn og de bekreftet at dette var feil (fikk faktisk 230 dollar for denne), den gamle var datostemplet fra 03. så hadde nu uansett levd sin tid. skifte av denne uniten er realtiv enkelt (brukte vel 30 min på skifte av unit, men ca en time på luftingen), men som Simen Malerbakken sier så må du ha utstyr til å gjøre dette. på min bil så gikk det nesten 4 liter bremseveske før jeg fikk ut all luften. vet at en del folk lufter med bare trykk uten å følge prosedyren, men spør du meg så er det verd å være sikker på at bremsene fungerer og at en ikke ødeleger uniten. fikk også med en ny jordings kabel som skulle skiftes når ny sbc uniten blir monter. (står iallefall det i wis) anbefaller å få gjort dette på verksted, og vist det er en ny orginal del i forseglet eske (slik den jeg fikk) så skal en ikke se bort ifra at en får garanti på dette også ingen programering av uniten, bare å aktivisere den så fungerte den. jeg har diagnose utstyr selv, men er ikke ofte jeg bruker det på min bil. har vel hjulpet andre oftere en jeg har brukt det selv. bor ikke i nærhet av deg desverre. anbefaller deg å ta kontakt med stjerneservice så hjelper de deg Quote
Remo Posted July 21, 2015 Author Posted July 21, 2015 Takk for innspill. Hvor kjøpte du ny Carlsson? Stjerneservice ser jo ut som et bra firma men de er ikke akkurat i nabolaget så det blir litt styr å dra bilen dit, selv om jeg har egen bilhenger. Når det gjelder brukt/kontra ny så har jeg tenkt til å sende den til overhaling hos enten et firma i Tyskland eller et i Nederland, men begge ville vite feilkodene først - forståelig nok. Har derfor kommet frem til at jeg trenger en diagnose først, er jo ikke 100% sikkert at det er SBC-enheten heller. Diagnose koster vel fort 1000-1500 kr og når en Star C4 (kina kopi) koster 3000 så sparer jeg fort inn den. Hvis enheten er defekt og skal repareres så monterer jeg den nok selv og kjører bilen til noen som kan ta seg av lufting i nærområdet, eventuelt Stjerneservice. Blir nok flere MB'er på meg etterhvert, i tillegg til at det er en i familien fra før, så et diagnoseverktøy kan fort spare seg inn. Hadde vært ekstra kjekt nå som bilen ikke er kjørbar.. Quote
OlaNormann Posted July 22, 2015 Posted July 22, 2015 De fleste kjøper brukt til 2000 kr hvis de ikke har tenkt å ha bilen i 20 år. Jeg har montert mange brukte og ikke en har jeg fått klage på etterpå. Har selvfølgelig ikke fulgt historikk videre på alle i mange år, men de hadde nok klagd til meg hvis de gikk de første årene. Nytt er selvfølgelig best, men overhalte er ikke alltid garanti på at de skal vare lenger enn en brukt Quote
KennethJ Posted July 22, 2015 Posted July 22, 2015 FrodeS bor et kvarter kjøring fra Jessheim.. Quote
Remo Posted July 28, 2015 Author Posted July 28, 2015 Nå har jeg fått meg STAR og har tatt diagnose. Har 3 feilkoder ifbm SBC; - C23CE (Unit A7/3 (traction system hydraulic unit), internal fault - C26F5 Control unit A7/3n1 (SBC control unit), internal fault - C2130 Unit A7/3 (Traction system hydraulic unit), internal fault Jeg har vært i kontakt med 2 firma i Tyskland og 2 i Nederland, alle sier at disse feilkodene ikke kan repareres. Jeg har også vært i kontakt med Bertel O Steen på Jessheim som sier at det finnes muligheter for garanti men da må jeg først ta diagnose hos de, for å så vente på garantisøknad i Tyskland. Bilen har gått 315.000 og er en 2004 modell, så jeg er litt usikker på utfallet her. Delenummeret er A0084313812 og i følge et selskap jeg har vært i kontakt med i Tyskland så skriver de "The pump no 0084313812 apeared on the market in 2012". Dette tyder jo på at pumpa kan ha vært skiftet i 2012 men i følge BOS så har det ikke vært gjort noen reparasjoner på SBC hos de. Jeg har bare eid bilen 1 år men forrige eier tok alle servicer og de fleste reparasjoner hos BOS. Hvis den ble byttet i 2012 så bør jeg uansett ha reklamasjonsrett, uavhengig av utvidet garanti? Noen som kan bekrefte om delenummeret er en 2012-modell? Ellers har jeg fått følgende priser på nye og brukte deler i utlandet - hva ville dere gått for her? 1. Ny fra utlandet 10.500 kr 2. Brukt fra utlandet, 15.000 km - 7.500 kr 3. Brukt fra utlandet, 90.000 km - 5.400 kr Det beste ville selvfølgelig være garanti eller reklamasjon hos Mercedes men jeg føler det er veldig usikkert, før jeg vet noe om alderen på pumpa. Quote
Simen Malerbakken Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 Sjekk alderen med STAR det er det som gir mening. Hva noen måtte mene om et delenummer er bare gjetting. Garantisøknad tror jeg du kan glemme, men det er jo alltids verdt et forsøk. bare ikke forvent å få det dekket. Kjøpe brukt SBC er bare tull, kjøper vel ikke brukte sokker eller underbukser heller? Kjøp nytt så vet du at det virker. Husk at du må ha bremsemine for å lufte bremsene etterpå, altså en som leverer jevnt trykk på 2 BAR med justeirn ned til 0,5BAR på første hjulet. væskemengde er 3 liter. Quote
Remo Posted July 28, 2015 Author Posted July 28, 2015 Takk for svar. Sjekket under control unit version, der står det hardware status: 28/10. Betyr det uke 28 i 2010? Software status står 48/05. Får låne Mercedes luftemine når pumpa skal skiftes. Takk for tips ang ny kontra brukt. Det blir nok ny men spørsmålet er om det blir ny betalt av egen lomme fra utlandet eller ny på reklamasjon? Hvis den er skiftet i 2010 eller senere så bør det jo være vanlig 5 års reklamasjon, denne må vel kunne sies å ha forventet levetid i mer enn 2 år, eller? Har forsøkt å få tak i forrige eier uten hell så langt for å høre om han husker når og eventuelt hvor dette kan ha blitt skiftet. Quote
Remo Posted July 28, 2015 Author Posted July 28, 2015 Forøvrig så ser menyen for å programmere/montere en ny SBC-enhet ganske grei ut hvis det ikke er noe jeg har misforstått: - Bleed brake system - Activate system SBC - Check coding and correct if necessary - Teach in a new hydraulic unit - Inspect connections of hydraulic lines for correct connection - Pressure reservoir: check pretension pressure - Inspect brake system for air - Check brake system for leaks Quote
Simen Malerbakken Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 Det er ikke tidsbegrenset reklamasjon på SBC, den er på aktiveringer, den skal tale 7 millioner aktiveringer, det er ikke på tid, noen klarer det på et par år noen klarer det aldri. Så man leser av serviceterskel før man vurderer garantispørsmål. Quote
Remo Posted July 28, 2015 Author Posted July 28, 2015 Takk for svar. Så hvis jeg forstår deg rett så er det antall aktiveringer, altså færre eller flere enn 7 millioner som er utslagsgivende? Kan du være snill og forklare hvordan jeg leser av dette med STAR? Jeg kunne ikke se det noe sted, annet enn service threshold reached under feilkode C2130. Men dette betyr vel at den har passert 7 millioner aktiveringer antagelig. Quote
Simen Malerbakken Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 Takk for svar. Så hvis jeg forstår deg rett så er det antall aktiveringer, altså færre eller flere enn 7 millioner som er utslagsgivende? Kan du være snill og forklare hvordan jeg leser av dette med STAR? Jeg kunne ikke se det noe sted, annet enn service threshold reached under feilkode C2130. Men dette betyr vel at den har passert 7 millioner aktiveringer antagelig. Det betyr det, for å lese av antallet aktiveringer trenger du SBC modul til STAR den kobles rett på enheten, og til star med egen kabel. Quote
Recommended Posts