glk300 Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Hei godtfolk. Jeg har en MB GLK300 2009 modell som har rundet 58000km. I det siste har det kommet en suse lyd som blir mer høyfrekvent etter hvor fort man kjører. I forbindelse med EU kontrol, Service og irritasjon over lyden tok jeg den til Autostern Ullevål for å få det fikset... Det viser seg og være fordelingskassa og muligens converter. Så her kommer tre spørsmål: 1. Er det sånn å forstå at hele girkassa må byttes? Etter hva jeg har klart å google meg frem til ser det sånn ut; "i Repair information The transfer case cannot be replaced separately. It must be replaced complete with the automatic transmission or repaired." 2. Er det kjent problem at en girkasse/fordelingskasse ryker FØR service på girkassa, altså 60000. Slik det ser ut for meg er kvaliteten helt horribel. Og prisen likeså. Prisen på å bytte kassa og muligens converter ble estimert til 150.000.- hos Autostern. Hver gang jeg skal til Rimi'en på hjørnet må jeg sette av tre kroner i "girkasse fondet." 3. Finnes det noen Customer support hos Mercedes sentralt hvor jeg kan få bekreftet at de har avslått at dette skal gå på garanti, og årsaken til avslaget. Dette ble visstnok søkt om fra Autostern men avslått. Jeg har sett flere eksempler på at dette har blitt dekket også etter 5 år. 4. Jeg har nå tatt kontakt med Klaus+Co etter å ha nilest på forumet her og venter på pris. Kan jeg risikere at bilen stopper på veien, eller vil jeg bare miste kraften på bakaksel? Jeg tenkte jeg skulle bestille meg en ny GLC, men føles ganske uaktuelt for øyeblikket. Mvh Stian Quote
glk300 Posted July 24, 2015 Author Posted July 24, 2015 Nå har jeg hentet bilen og papirene fra autostern. Sjekket med serviceheftet og det skal byttes olje i girkassa etter 3 år/x antall km. Siden dette aldri har blitt gjort spurte jeg kundemottaket om hvorfor. Svaret jeg fikk er at de kobler seg til bilen og bilen sier hva som skal gjøres. Er det serviceheftet som er på bærtur, eller bilen? Quote
RuneT Posted July 24, 2015 Posted July 24, 2015 Ikke bra nok svar fra Autostern. Som regel er det jo det som kommer først av år eller km, så jeg ville sjekket med en annen kompetent MB-person hva som gjelder her. Ta en tur til Bergs Automatservice kanskje og få en ny vurdering. Det koster neppe skjorta og få den vurdert på nytt der. Nå vet jo mikke jeg om dette er bruktimport eller om du har handla med norsk forhandler og når du kjøpte den, men du har jo rettigheter alt etter hva du har gjort. På G-wagen til en kamerat ga BOS Ålesund pris på 120000 for 3 år sia. Bergs gjorde det for 25000. Quote
Toalmar Posted July 24, 2015 Posted July 24, 2015 Nå har jeg hentet bilen og papirene fra autostern. Sjekket med serviceheftet og det skal byttes olje i girkassa etter 3 år/x antall km. Siden dette aldri har blitt gjort spurte jeg kundemottaket om hvorfor. Svaret jeg fikk er at de kobler seg til bilen og bilen sier hva som skal gjøres. Er det serviceheftet som er på bærtur, eller bilen? Henta en C250cdi 2012 modell i Tyskland sist sommer. denne hadde 57' km på telleren da. Det ble tatt service på den før jeg fikk den med meg. jeg hørte også at man skulle serve automatkassen på ca 60' km, og spurte MB forhandleren i Tyskland hvorfor de ikke hadde utført dette. Fikk samme svar som du, de koblet seg til bilen og utførte det som kom opp. Nå skal det sies at jeg fikk utført den servicen uansett, så er jeg på den sikre siden. Quote
glk300 Posted July 25, 2015 Author Posted July 25, 2015 Bilen er kjøpt ny hos Autostern Ullevål. Alle servicer og vel så det er utført hos Autostern Ullevål. Kjenner han som kjøpte bilen ny/ han jeg kjøpte den av, og vet at den ikke er grisekjørt eller dårlig behandlet. Skal ta en tur til Berg's Automatservice/MB spesialist å få en vurdering av saken. Quote
ØHN Posted July 25, 2015 Posted July 25, 2015 Forhandler, og Daimler AG hvis de har vært kontaktet, burde skamme seg over å legge denne kostnaden over på kunden. Har de laget et søppelprodukt, bør de jammen rydde opp. Quote
KennethJ Posted July 25, 2015 Posted July 25, 2015 Hvis du ender med å ta regninga selv vil jeg anbefale dette verkstedet: http://www.w-w-auto.de/ Det er ca 135 mil kjøring fra Oslo, de driver med dette på heltid og er langt billigere enn norske verksteder selv om du betaler 25% mva på toppen. At Autostern ikke klarer å utføre en service som den skal utføres er dessverre ikke noe som overrasker meg, det er tilfelle også med min bil.. Der droppet de bytte av bremsevæske selv om bilen ba om det.. Quote
glk300 Posted July 25, 2015 Author Posted July 25, 2015 Jeg skal be om å få se korrespondansen mellom Autostern og Daimler i denne saken. Får jeg ikke det blir det advokat mat. Men for all del. Det kan hende de har gjort girkasse servicen når de skulle, bare ikke nevnt det i verken service historikk eller kvitteringer. Eller at de ikke skulle gjort en girkasse service og at det står feil i service heftet. Men uansett synes jeg de burde tatt hele eller deler av regningen på en bil som har gått 58000,kostet over 950k ny og alle servicer fulgt. Fikk forresten en bra pris fra Klaus+co. Så blir ikke så dyrt uansett. Og jeg tror jeg kommer til å bestille en GLC 250, men kommer ikke til å ha en Mercedes utenfor garanti igjen. Stian Quote
Tor Anton Posted July 26, 2015 Posted July 26, 2015 kjenner til en R-classe (husker ikke km-stand)som på en ferietur havarerte girkassen. Det var ikke en dråpe olje i den selv om den rett før hadde vært på service på merkeverksted. Quote
glk300 Posted July 27, 2015 Author Posted July 27, 2015 Nå har jeg vært en tur innom Stjerneservice, veldig behjelpelig gjeng. De har verifisert at det er fordelingskassa. Girkassa lekker også olje, noe de så med en gang. På Service Sheet underskrevet 13.07.2015 hos Autostern ble det krysset av for "Underside of vehicle. Check all visible parts on vehicle for damage and leaks". Quote
glk300 Posted August 3, 2015 Author Posted August 3, 2015 Oppdatering: Autostern ønsker nå å betale 2/3 av regningen noe jeg er fornøyd med, selv om bilen er utenfor garanti. Quote
Recommended Posts