stefgro Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 Jeg fikk nylig en motorfeil på min W204 2008 modell C320 CDI (57000 km). Jeg bruker den nesten bare til lengre turer, 1-4 mil, har også en Leaf til småkjøring. Hadde full gass og ca. 4000 o/min før motoren døde et sekund eller to, og så begynte den å virke som normalt, men med motorfeil-lampen lysende. Et par turer etterpå forsvant lampen i instrumentpanelet. Jeg mistenker at det var partikkelfilteret som var litt tett, og at motoren ikke fikk puste skikkelig med det gasspådraget og turtallet. Jeg har forhørt meg litt om denne renseprosessen. Den starter visst automatisk med gjevne intervall, f.eks. hver 3000 km. Når den kjører, varer prosessen ca. 1,5 minutt. Hvis den blir avbrutt, kan det være 3000 km til neste gang. Jeg vil gjerne starte denne prosessen når jeg selv vil, når jeg vet at jeg skal kjøre litt langt, og motoren er skikkelig varm. Problemet er at visst jeg tar meg en lengre tur og kjører på 2500 o/min, så er det ikke sikkert at renseprosessen starter for det. Turen og turtallet kan være bortkastet. Veldig plagsomt at jeg ikke kan kontrollere dette selv. Skulle i det minste, som Volvo, Toyota etc. fått en indikasjon på at prosessen kjører. På min bil har jeg aldri hørt at den har kjørt. Er det noen som har noen tips, mer info om hvordan dette funker, eller om jeg manuelt kan starte prosessen f.eks. ved å trykke på knappene på rattet? Ellers er det vel slik at filteret ikke er et EU-krav, og at man således bare kan fjerne hele skiten og omprogrammere hjernen i bilen tilsvarende. Takk! Quote
Eirik Tømmerås Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 Er nå ikke all Volvo du får beskjed om det. Broderen har en V70 cross country med disesel 5´er og ha kjenner bare den umiskjennelige lukta av svidd gummi når prosessen er i gang Forøvrig "brukbare" delepriser på de bilene, mellomaksling til 4wd 25.000,- og han har nettop byttet en "svart boks" bak i bilen 13.000,- Quote
Guest 1042 Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 Renseprosessen starter når det er behov, ikke etter x-antall km. Det sitter trykksensorer og andre sensorer før og etter DPF. Skal ikke se bort fra at fusken du opplevde skyldes noe annet. Vi hadde lignende symptomer på vår 08 E220 CDI, og det skyldtes defekt dieseltemperatursensor. Diagnose er veien å gå. Finne ut hva som faktisk er feil. Quote
stefgro Posted July 20, 2015 Author Posted July 20, 2015 Skal få tatt en diagnose på neste service. Jeg gjør ikke det nå, siden bilen går normalt og motorfeil-lyset forsvant av seg selv. Er det ikke mulig å tvinge frem en regenerering manuelt selv? Eller i det minste se om bilen har gjort det / gjør det? Quote
Guest 1042 Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 Går automatisk. Får ikke tvangskjørt regenerering vha Star-diagnose en gang på vår E. Quote
Rudi Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 Diagnose kan fortelle når den gjorde siste forsøk på regenerering, når den fullførte siste regenerering, og starte en manuell regenerering, eller iallefall fortelle bilen at den skal ved neste kjøretur. Finnes flere her i klubben som har star som kanskje kan hjelpe. Men kan være greit å skrive hvor du holder til evnt. Quote
Helge Josefsen Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 Du Rudi som kan dette her... Om et filter begynner og bli tett vil det aktivere en Motorlampe? Noen her inne som lurte på om filteret mitt begynner og bli tett Quote
Rudi Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 Ikke vært borti tette DPF på merce, men jeg regner med det kan tenne MIL ja... Gjør det på VW, men der lyser DPF lampa en stund først. Quote
RuneT Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 Ta en tur hit: http://www.fleslandauto.no/ Da får du iallefall vite hva som feiler den for en rimelig penge, så kan du jo etterpå vurdere hva som er lurt å gjøre enten der eller selv. Quote
OlaNormann Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Hvis de påstår at det er tett og ikke kan renses så gå til et verksted som vil rense det. De kan fint renses uten å demonteres. Quote
Simen Malerbakken Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Motorlampe på Mercedes-Benz kan lyse som følge av tett DPF. Motorlampen tenner når det er motorfeil, det være seg tett partikkelfilter, feil på drivstoff, eller andre uforutsette ting. Feilkoden lagres fra 50-5000 oppstart i MSS og kan leses ut med Star. Regenerering kan startes med STAR, og man kan måle fyllingsgraden av partikkelfilter. Quote
Recommended Posts