Helge Josefsen Posted July 19, 2015 Posted July 19, 2015 Jeg må si jeg lurer litt på en ting her. Bilen min bruker bare mere og mere diesel etter som tiden går. Det er bare en sjafør på den og kjørestilen vil jeg si er det samme. Nå har den gått fra 0,52 på sitt beste til 0,75 på samme kjøringa. Servicer og alt er fulgt opp. Noen tips til hva dette kommer av? Bilen er w211 200 cdi (07) Quote
FredrikE300D Posted July 19, 2015 Posted July 19, 2015 Min første tanke er lekkasje, sjekka at dysene ikke lekker? En kamerat har 220CDI på en facelift 210, og han fikk lekkasjer på en av plastslangene i framkant av motor, ikke så greit å se at det drypper, men rant visst unna nok til at det syntes så og si tilsvarende ditt tilfelle på forbruket. Quote
Helge Josefsen Posted July 19, 2015 Author Posted July 19, 2015 Det har jeg faktisk ikke tenkt på. De sa ikke noe om det når den var på service men, det er jo fullt mulig det lekker en plass. Ska sjekke det i morgen... Takker for godt tips Quote
Wicky Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 Skjedd med min 211 også... lekker fra 2 dyser samt falskluft ett eller annet sted... så forbruket er oppe i 0,8l for tiden... Quote
Eirik Tømmerås Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 De plastslangene ble heldigvis historie sammen med OM611 og 210 Quote
Helge Josefsen Posted July 20, 2015 Author Posted July 20, 2015 Da var dyser og alt sjekket og det var ikke noen lekkasjer og se :-/ det ska sies at den også starter litt rart om dagen. Den springer ikke til når den er kald men, mere bygger seg opp. Det er nesten så den stopper de første sekundene før den går som normalt. Det finnes ingen alarmer eller feilkoder i displayet eller med diagnose.... Quote
RuneT Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 Tipper både spjeldhus og innsugmanifold er full av sot. Blir som en gammal røyker med kols. Den får ikke luft. Kan også være greit å måle motstand i eksosen i tilfelle pdf eller kat er tett/nesten tett. Quote
Helge Josefsen Posted July 20, 2015 Author Posted July 20, 2015 Spjeldhuset og Partikkelfilter er også sjekket men, jeg er kjempe glad for alle innspill. Noe må det jo være Quote
Helge Josefsen Posted July 20, 2015 Author Posted July 20, 2015 Det som jeg synes er litt rart er. Det ryker aldri noe av den. Samme om den er varm , kald eller du presser den. Skulle jo tru den ville ryke litt svart under kraftig akselerasjon om den får formye? Eller er jeg helt på viddene nå? Quote
Wicky Posted July 20, 2015 Posted July 20, 2015 Måler du forbruk via computern eller antall liter ved fylling/km manuelt? Quote
Helge Josefsen Posted July 20, 2015 Author Posted July 20, 2015 Jeg har testa begge dela og det skiller ca 0,1 Quote
Helge Josefsen Posted July 21, 2015 Author Posted July 21, 2015 Er vel bare og vente og se hva som skjer med tiden.. De på bos sier det ikke var noen feilkoder men, er enig i at det er høyt forbruk og de hadde ikke noen tips... Quote
Helge Josefsen Posted July 21, 2015 Author Posted July 21, 2015 Ja det er jo en mulighet... Hvordan anbefaler du? Quote
Wicky Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Usikker...Prøv å søk litt på forumet... men hva med en enkel service? Olje/filtere etc? Prøv å skru av AC når du kjører? Quote
Helge Josefsen Posted July 21, 2015 Author Posted July 21, 2015 Wicky bilen har nettopp vært på stor service og byttet alt av filter osv med tanke på forbruk... tommern57 jeg ville tru den ville ryke svart om den ikke fikk luft? Men ja filtre er tre uke gammelt Quote
Simen Malerbakken Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Hvor mange kilometer er det mellom de nevnte målinger? Over tid vil innsuget på alle biler gro igjen, dette må renses om man ønsker å beholde samme effekt og drivstofforbruk som tidligere. En rens av innsuget kan være klokt av flere hensyn, men det vil definitivt på biler med litt kjørelengde være et poeng. En rens av motoren innvendig, med tanke på å optimere smøringen vil også gjøre susen, dårlig olje vil føre til økt forbruk, dessuten reduserer det levetiden på partikkelfilteret. Til slutt vil diesel som har stått lenge kunne ha dieseldyr i seg noe som vil øke forbruket ganske kraftig. helt til det stanser drivstofftilførselen og fører til driftsstans. Quote
Helge Josefsen Posted July 21, 2015 Author Posted July 21, 2015 Tja om jeg ska tippe så er det ca 20-25 tusen siden den gikk kjempe billig. Bilen har gått 150 tusen nå så skulle jo ikke være så av skremmende men, begynner og lure på om innsuget trenger en rens nå.. Oljen som blir brukt er mobil som bos fører om den er bra eller dårlig ska jeg ikke spekulere i.. Den går vel sånn ca 60-65 mil i uka og nesten alt er på landeveien og motorveien. Ikke noe kø kjøring heldigvis Quote
Eirik Tømmerås Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Min -04 E220CDI er gått 350.000km og jeg vet ikke om det er foretatt noen rens av innsuget. Eneste jeg har gjort er å rense EGR-ventilen da den gikk i nødmodus. Den ligger på 0,7 ved blanda kjøring, og går godt Quote
Helge Josefsen Posted July 21, 2015 Author Posted July 21, 2015 Jeg synes også min går helt oki.. Men synes det er rart den bruker så mye mere på samme type kjøring 😜.. Da trenger sikkert ikke min noe rens heller Quote
Toalmar Posted July 21, 2015 Posted July 21, 2015 Du har ikke skiftet dekk i det siste? Vet at dekk med mindre rullemotstand gir merkbar forskjell på drivstofforbruket Eventuelt har de samme rullediameter som før? Quote
Helge Josefsen Posted July 21, 2015 Author Posted July 21, 2015 Ja når du sier det så har jeg byttet til slike med lav rullemotstand som egentlig ska være en fordel? Men dekka er ellers helt originale samme som de andre..Men forbruket var stabilt høyt på de andre også Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.