Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kjøpte bil for en uke siden, 2005mod. c200 cdi med 122hk.

På tur oppover etter en del mil, så gikk den i dvalemodus så den reagerte veldig dårlig på gasspådrag, den bare dormet. Det er en sprikk i øvre intercooler slange som var tapet med gaffa tape. Når jeg stoppet bilen, og begynte å kjøre igjen hadde den full guffe. Etter noen mil igjen så gikk den i dvalemodus. Virker som at det var når den fikk oppoverbakker med litt press at dette skjedde. Har bestilt ny slange. Har ikke skiftet slange ennå.

Min første kallstart prøvetur to dager etter kjøp var noe merkelig. Bilen starter uten problemer. Men når jeg begynner å kjøre så begynner den å jage og lugge. Har prøvd tre ganger og akkurat det samme skjer. Men når den er blitt noenlunde varm, så virker den helt grei. Tok en OBD test i dag, men ingen feilmeldinger. Kan det være slangen som er lekk og med gaffatape som bot, eller kan det ha noe med EGR ventilen å gjøre eller en sensor som holder igjen når bilen er kald. Ingen feilmelding på OBD.

Posted

Påløpende info:

Var nå ute på en tur med Mercedesen. Startet opp og lot den stå ca 10. min. Ruset den opp til 2000 omdr. Den var helt stabil på tomgang. Satte den i drive, og holdt bremsen mens jeg ga gass, og helt fint. Så begynte jeg å kjøre, da hadde den litt av denne jage luggingen, men veldig lite. Jeg akselrerte og den hadde noen lugginger ved giring, og så plutserlig var den helt fin. Ingen lugging og eksemplarisk giring.

Oppdaget at en glødeplugg er deffekt.