FrodeS Posted November 12, 2006 Share Posted November 12, 2006 Hvem har ikke hørt denne : "interiøret er pent, men har hull på det vanlige stedet" ? Etter 250-350.000 km blir det vanligvis hull på venstre sidestøtte på ryggen, uansett om man har skinn eller stoff. Sitteputen blir også ganske nedsitti etterhvert. På modellene av 124 fom 1990 er det ikke fjærene i bunnen som blir slitt, men paddingen mellom fjærene og stoffet. Vanligvis har man et nærmest ubrukt sete stående rett ved siden av førersetet. Passasjersetet blir lite brukt, og hvis man bytter om stoff/skinn og padding før det blir hull, så kan man doble holdbarheten på interiøret. Har det allerede blitt hull, så kan man fortsatt bytte om, men vil jo da få hullet på passasjersetet. Et bytte kan også være godt for ryggen, da nedsittede seter ikke er det helt beste. Begynn med å skru ut setet, det er 4 bolter, samt en bolt til skinna for setebeltet. Dersom det er el.sete, så kjør nakkestøttet helt opp, og sett ryggen ganske langt tilbake. Man må gjerne kjøre setet litt fram og tilbake (og opp) for å få skrudd det ut. Husk å dra ut ledninger til el.sete, airbag, setevarme før du drar ut setet. Begynn med ryggen. Skru ut de to skruene nederst. Når skruene er ute, kan du begynne å løsne sidene av ryggen. Klem ryggen litt bakover, og begynn å vippe ut skinnet. Det er bare klemt fast i plata bak. Det sitter to clips, der man gjerne må til med en skrutrekker for å få løs greiene. Når begge sidene er løsnet, kan plata fjernes Ta ut nakkestøttet. Hvis det står i øvre posisjon, så trykk inn knappen (hvit) og dra opp nakkestøttet. Hvis det ikke står øverst, og du har el.sete, så dra ut spiralfjæra fra motoren og dra det helt opp. Brett ned kanten nederst på skinnet: Løsne nedre del av skinnet fra ramma på samme måte som høyre og venstre side ble løsnet fra plata bak. Her må det gjerne presses en del forfra avhengig av hvor slitt setet er. Det er ikke dumt å få med noen til å hjelpe til litt, men det kan fint gjøres alene også. Dårlig bilde, men helt nederst er paddingen brettet under en stang. Her må man bruke litt krefter. Brett den ned, og dra skinn/padding ut nederst. FØR du gjør dette, bør du ta en titt på hvordan stenger og padding sitter på høyre og venstre side, så du får det sammen på riktig måte. Skinnet på vei ut. Sete nesten løst og vips Auda. Jeg glemte ledningen til varmesetet. Ikke dra for hardt i den, men løsne ledningen i andre enden. Pluggen sitter helt foran på setet, og er enkel å få av Åpne den og ta ut ledningene. Merk deg hvordan de sitter, og sett dem inn på samme måte. Før sitteputen løsnes, må plata som normalt står inn mot midtkonsollet fjernes. Begynn med å dytte inn tapen i midten. Dytt den skikkelig inn, du finner den alltids igjen senere. Festene knekker veldig lett, men det har funket fint å varme opp med hårtørrer, og lirke forsiktig løs. På dette setet var jeg nødt til å skille foten fra plata fjærene er festet i for å få løs skinnet. Jeg har ikke vært nødt til det tidligere. Begynn med å løsne skinnet i bakkant Deretter var det en smal sak å presse sitteputa ned, og lirke skinnet ut fra kanten rundt hele veien. Puta løftes deretter rett av fjærene. Ved montering kan den "sklis" innpå igjen. Begynn med å feste sitteputa bakerst. Montering skjer deretter i motsatt rekkefølge av demontering. Det som kan bli litt utfordring, er å få i skruene til den bakre plata. Disse virker som er skrudd inn for hånd, og sitter aldri på nøyaktig samme sted. Skruen skal gjennom hullet i plata, hull i papp/skinn i festet nederst på seteryggen -og- et hull i metallet. Det skal mye til at alt dette klaffer. Det beste tipset er drill + bor. Press plata godt på plass, og bor gjennom papp og metall før du skrur inn skruene. I dag tok jeg den vanskelige måten, og prøvde å få skruen til å passe manuelt. Jeg fikk dem på plass etter ca. 20 minutter. Avslutt med å presse neddi nakkestøtta. Den vil klipse på plass i festet sitt. Når alt er -helt- ferdig kan du komme på fjæra du dro ut av motoren til nakkestøtten for å få den helt opp. GRRR Jeg håper dette var til nytte for noen. Hvis det er spørsmål, så fyr løs. Jeg har gjort dette på både stoff- og skinnseter på 124. Ulempen er at du vil få hull fra armlene og evnt. manuell ryggjustering på "feil" side av ryggen. Dette vises normalt ikke, da b-stolpen og sikkerhetsselen kommer i veien. Uansett så er det bedre enn et digert slitehull i sidestøtten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Posted June 6, 2007 Share Posted June 6, 2007 Går det ikke ant å bytte hele stolene om på en 124 med el.just. uten armlene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 6, 2007 Author Share Posted June 6, 2007 Går det ikke ant å bytte hele stolene om på en 124 med el.just. uten armlene? Aldri prøvd, men det skulle ikke være noe i veien for det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Honoré Posted June 6, 2007 Share Posted June 6, 2007 Dette må me prøve. Tok det lang tid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 6, 2007 Author Share Posted June 6, 2007 Dette må me prøve. Tok det lang tid? Meg du spør? Regn med noen timer og litt såre fingertupper første gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Honoré Posted June 6, 2007 Share Posted June 6, 2007 Det er sikkert verd litt såre fingertupper Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 8, 2007 Author Share Posted June 8, 2007 Går det ikke ant å bytte hele stolene om på en 124 med el.just. uten armlene? Det hender det tar litt tid, men nå kom jeg på hvorfor du ikke skal bytte om hele stolene. Tror ikke du får festet greia til beltet på andre sida. Hvis du får festet den, og det passer ellers, så burde det gå bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Hvordan får man løsnet hjulet som man justerer seteryggvinkel/hodestøttens høyde med? Drar man bare hardt i det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 14, 2007 Author Share Posted June 14, 2007 Hvordan får man løsnet hjulet som man justerer seteryggvinkel/hodestøttens høyde med? Drar man bare hardt i det? Ja. Deretter skal du løsne hjulet innenfor, og det skal du -ikke- dra hardt i. Varm opp plasten forsiktig før du gjør noe, da greier du det kanskje uten å knekke for mye. Det sitter tre mothaker som må vippes ut for at dette hjulet skal slippe. Vipp dem forsiktig ut en etter en. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndyP Posted June 14, 2007 Share Posted June 14, 2007 Takk for nyttige tips! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
repvik Posted October 16, 2007 Share Posted October 16, 2007 Hvordan får man løsnet hjulet som man justerer seteryggvinkel/hodestøttens høyde med? Drar man bare hardt i det? Ja. Deretter skal du løsne hjulet innenfor, og det skal du -ikke- dra hardt i. Varm opp plasten forsiktig før du gjør noe, da greier du det kanskje uten å knekke for mye. Det sitter tre mothaker som må vippes ut for at dette hjulet skal slippe. Vipp dem forsiktig ut en etter en. Jeg trengte ikke å varme opp det innerste hjulet. Med litt lirking og godvilje kom det av av seg selv Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted February 28, 2008 Share Posted February 28, 2008 Denne How-to'n var akkuratt det jeg trengte. driver å skal fikse opp fører setet mitt nå. edit: Da har jeg skiftet stoff på førersetet mitt. Oprasjonen gikk som en drøm, fulgte guiden til FrodeS. Er veldig greit å være to på dette. slik at den ene klemmer ned putene mens den andre presser stoffet på plass i sporene. slapp unna med litt bannskap, litt snus, en kopp med kaffe og 5 sår på ene hånden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted March 1, 2008 Author Share Posted March 1, 2008 Denne How-to'n var akkuratt det jeg trengte. driver å skal fikse opp fører setet mitt nå. edit: Da har jeg skiftet stoff på førersetet mitt. Oprasjonen gikk som en drøm, fulgte guiden til FrodeS. Er veldig greit å være to på dette. slik at den ene klemmer ned putene mens den andre presser stoffet på plass i sporene. slapp unna med litt bannskap, litt snus, en kopp med kaffe og 5 sår på ene hånden Det går litt utover fingertuppene, ja Heldigvis er det verdt det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Åge Posted September 9, 2008 Share Posted September 9, 2008 Har fulgt denne tråden selv på mine seter, av egen erfaring foretrekker jeg å dele bunn å rygg før skinn/stoff taes av. (2 13mm skruer på hver side) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank O Posted June 26, 2009 Share Posted June 26, 2009 Nå har eg fått meg en delebil, og da skal eg ta pasasjertrekket fra delebilen over på førerstolen min. Men på min bil er det et så saftig hull i sidestøtta at endel av paddingen og er borte vekk. Men sitter paddingen fast i skinnet, sånn at viss eg bytter om trekka er eg kvitt problemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 26, 2009 Author Share Posted June 26, 2009 Nå har eg fått meg en delebil, og da skal eg ta pasasjertrekket fra delebilen over på førerstolen min. Men på min bil er det et så saftig hull i sidestøtta at endel av paddingen og er borte vekk. Men sitter paddingen fast i skinnet, sånn at viss eg bytter om trekka er eg kvitt problemet? Ja. Padding og trekk kommer av sammen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A.H Posted January 4, 2010 Share Posted January 4, 2010 Det er ikke slik at en kan skru over hele ryggen fra passasjersetet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted January 4, 2010 Author Share Posted January 4, 2010 Det er ikke slik at en kan skru over hele ryggen fra passasjersetet? Aner ikke. Tror dette er vesentlig enklere, også slipper du å få justeringen på feil side. Har du armlene, så blir det også vanskelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Posted June 17, 2010 Share Posted June 17, 2010 Lurer på om jeg skal hoppe i dette. Har jo ett sportline skinn interiør, som hadde gjort seg bedre i bruksbilen enn i ett vrak, problemet mitt er at førersetet i bruksbilen har el-just og ortopedisk rygg, og vi kan jo ikke degradere, og sportline skinn med ortopedisk rygg er vel ikke dagligdags. Noen som har tredd sportlineskinn utapå standard-seter, og ikke minst med el-justering? Er det noen som vet hvorfor Sportline ikke er levert med ortopediske seter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted June 18, 2010 Author Share Posted June 18, 2010 Lurer på om jeg skal hoppe i dette. Har jo ett sportline skinn interiør, som hadde gjort seg bedre i bruksbilen enn i ett vrak, problemet mitt er at førersetet i bruksbilen har el-just og ortopedisk rygg, og vi kan jo ikke degradere, og sportline skinn med ortopedisk rygg er vel ikke dagligdags. Det er , som du jo sier, så uvanlig at det ikke finnes. I hvertfall ikke originallevert. Her får du bare åpne setene og se hva du finner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Posted June 20, 2010 Share Posted June 20, 2010 Er bare en måte å finne ut av dette på, så vi får prøve. Men må få reparert det førersetet først... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3465 Posted October 4, 2010 Share Posted October 4, 2010 Hadde du opprinnelig bilder i denne DIYen FrodeS..? Tenker å gå på denne oppgaven nå, etter å ha anskaffet et likt høyresete uten rammen. Har først skummet og høytrykkspylt stoffsetet (skuret litt med Nylonvask og oppvaskbørste på et par flekker). Ser ut som nytt (! -er som nytt!), men ikke helt tørt enda etter en natt på badet. Sete og rygg henger nå bare sammen gjennom ledningen til setevarmeren. Planen er å bytte over sitteputen hel; regner med at disse er like(?). For ryggen må vel trekket byttes over pga armlene. Første dumme hindring; hvordan få av nakkestøtten..? Er det ikke en skjult knapp her et sted (hvit skriver FrodeS)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted October 4, 2010 Share Posted October 4, 2010 Nakkestøttene har en knapp ca midt på seteryggen bak, tror det er en hvit plastik knapp når du har tatt av trekket og dekselet på baksete ryggen. Hvis dekselet til ryggen fortsatt er på så kjenner du at det er en utsparing litt oppe på hs på ryggen. Kan bruke hvilke som helst setetrekk hvis en skal ha armlene, på de to setene jeg har skiftet (stoff) så har jeg bare snittet et lite kryss og presset skruene igjennom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted October 4, 2010 Author Share Posted October 4, 2010 Hadde du opprinnelig bilder i denne DIYen FrodeS..? Ja. De forsvant i en rydding, men blir lagt tilbake nå. Tok heldigvis kopi av alt jeg ikke skulle ta vare på Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3465 Posted October 4, 2010 Share Posted October 4, 2010 Takker; så bra. Noen som har forsøkt å "flå" et armlene? Det ser ut som plastsylinderen el. skjelettet er brukket og tingen henger litt slapt ned.. Jeg kuttet det to plastpølsene på hver side; deretter var det bare å hekte av i bakkant og trekke av som en strømpe. Mulig det finnes en bedre måte å gjøre det på, men fant ingen skjøt på pølsa eller plastsenen. Noen som har en hel innmat til et skittent/fillete armlene liggende, så si i fra.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts