Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

Var og tittet på en E220 CDI igår med 330 000km på telleren. Den generelle standen på bilen var helt ok til prisen mellom 10k og 15k, mye rust, men nylig EU ok.

Saken er den at da jeg startet den opp så hørtes det ganske med en gang at det var én ventilløfter som ikke helt hang med på leken. Dette forsvant ikke helt, men ble noe mindre markant tikking ved varmkjøring. På tomgang rister motoren litt, og motoren jager litt på tomgang. Hver gang den faller ned under tomgang og går opp igjen til normal tomgang kommer det en gufs med røyk fra eksosen. Reima hopper litt med tilhørende trommelyd(er det enveislager på dynamo som evt. gjør dette?).

Siste jeg gjorde var å sjekke blow-by ved å løfte av påfyllingslokket for olje, det var litt trist for der dampet det greit og motoren spruta ut olje derfra og olja spruta meg oppover hele armen, kanskje ikke et godt tegn.

Tankene om å bytte hele motoren ble raskt et tema og diskutere, men så spørs det da, hva som må til for å få en fungerende motor, hva må evt. følge med fra donor-bil? Må ting kodes? Hva ligger prisene på for en brukt motor?

Min(vår) konklusjon ble å snu ryggen og dra derfra uten bil. Å bytte motor er jo ikke noe problem for meg, men kommer ann på pris og om det i det heletatt lar seg gjøre over en helg uten tilgang på evt. mulighet til å kode opp greiene til å få start.

Ettersom bilen ikke går skikkelig på tomgang, kan det tenkes at det er dårlig komp på en av sylindrene som motorstyringen prøver å overstyre?

Posted

Oljepåfyllingslokket er dessverre "milevis" fra registeret. I tillegg tror jeg det også ligger et sprutedeksel rundt påfyllingen montert på innsiden av toppdekselet.

Til sammenligning, mitt oljepåfyllingslokk på OM606n min ligger rett over kjedet, og på tomgang kan jeg fint løfte det av og det kommer bare opp noen dråper iløpet av 4-5 sekunder. I tillegg verken damper det, eller blåser storm opp der.

Posted

Tror ikke at det spruter opp der har så veldig mye å si for oljetrykket sin del, er nok mer gjennomslag i blokka som gjør det. Kanskje dårlig stempelring, kanskje en brent ventil(ettersom ene løftern tikka, kan det være noe der).