Jump to content

motorbytte

Recommended Posts

Guest ingeh
Posted

Hei har en 1985 MB 380 Se, og lurer på følgende;

Den bilen er flytte-godsimportert til landet vårt. Er det egne regler for hva man kan gjøre med den, f.eks ved motorbytte? Er det lov med større motor? Tenkte på 500 eller 560!! Hva må til for evt å få inn en 560? Regner med 500 stort sett går "rett" inn men. Håper på mange og gode svar, kloke svar.

Evt andre ting å gjøre for å få den "friskere" under panseret?

Forslag mottas med takk.

Guest Jørn-Flemming
Posted
Hei har en 1985 MB 380 Se' date=' og lurer på følgende;

Den bilen er flytte-godsimportert til landet vårt. Er det egne regler for hva man kan gjøre med den, f.eks ved motorbytte? Er det lov med større motor? Tenkte på 500 eller 560!! Hva må til for evt å få inn en 560? Regner med 500 stort sett går "rett" inn men. Håper på mange og gode svar, kloke svar. Evt andre ting å gjøre for å få den "friskere" under panseret? Forslag mottas med takk.[/quote']

Håper på mange og gode svar' date=' kloke svar.[/quote']Det siste var verre! :wink: Jeg skal ikke si noe om hva som må til rent teknisk for å sette inn større motor. At den er importert slik eller slik spiller imidlertid ingen rolle. I prinsippet er det "lov" å bygge om til en større motor - men i praksis vil byråkratiet gjøre det praktisk talt håpløst om du skal være lovlydig. Biltilsynet vil ha dokumentasjon fra MB eller en godkjent teknisk prøveanstalt på at bremser, understell og faderullan tåler den økede motorstyrken. De godtar ikke uten videre at "den samme typen" finnes med så stor motor, men vil få det dokumentert. Og det er svært vanskelig og svært dyrt.
Guest 040573bl
Posted

Du trenger jo ikke og si til noen att du har skiftet motor,bare gjøre det.

Kjørte selv i 2 år etter ombygging fra 230 til 300,det gikk fint,de merket det ikke eu kontroll engang,nå her jeg fått godkjent min,og det gikk problemfritt hos biltilsynet!stå på!!! :P :P

Posted

Det siste der ville jeg ikke ha gjort. Litt surt om det skulle skje noe og du sitter igjen med millionkrav pga at forsikringsselskapet ditt nekter utbetaling.

Det mange gjør i din situasjon er å ta kontakt med TÜV i Tyskland. Om de godkjenner bilen din, så MÅ Statens Vegvesen gjøre det også. Enn så lenge...

Posted
Du trenger jo ikke og si til noen att du har skiftet motor' date='bare gjøre det.

Kjørte selv i 2 år etter ombygging fra 230 til 300,det gikk fint,de merket det ikke eu kontroll engang,nå her jeg fått godkjent min,og det gikk problemfritt hos biltilsynet!stå på!!! :P :P[/quote']

Det var antakeligvis det dårligste tipset hittil i år.

Å kjøre med en ikke godkjent bil er på ingen måte greit bare fordi det ikke blir oppdaget.

Det blir like lurt som å påstå at det er greit å kjøre med promille hvis det ikke er kontroll.

Guest 040573bl
Posted

Det kommer jo an på litt hvor man bor da,om man kjører på en trafikkert motorvei hele tiden,eller hvor jeg bor,ei lita bygd med lite trafikk,da har det jo ikke noe og si og skli rundt i en bil som ikke er 100% lovlig!

Går an og si att jeg hadde peiling på at bilen hadde annen motor!

mulig tipset ikke er så bra,men det funker her jeg bor iallefall!!

Posted
Det kommer jo an på litt hvor man bor da' date='om man kjører på en trafikkert motorvei hele tiden,eller hvor jeg bor,ei lita bygd med lite trafikk,da har det jo ikke noe og si og skli rundt i en bil som ikke er 100% lovlig!

Går an og si att jeg hadde peiling på at bilen hadde annen motor!

mulig tipset ikke er så bra,men det funker her jeg bor iallefall!![/quote']

Det meste funker så lenge det går bra.

Jeg håper virkelig ikke noen tar oppfordringen om å kjøre med ikke godkjent bil seriøst !!

Posted

Merk den ene opplysningen til trådstarter: "bilen er flyttegods - importert"

Her gjelder det andre regler for endringer av motor har jeg forstått (altså mildere/ lik de som var før 1.1.96)