Paalig Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Tittelen sier vel det meste, men bilen skal altså inn for oljeskift men andresen har altså satt opp feil olje..236.14 olja er vel olja som er på vanlig 7G tronic osv, mener bestemt at olja på 7G tronic plus er blå og heter 236.15 Jeg vet ikke om dette er noe de er klar over og at de faktisk fyller på riktig olje, eller om de fyller feil. Vet heller ikke om jeg skal nevne det, for hvis de fyller feil olje og girkassen kvelder vil jeg anta de må ta på seg skylden og evt ordne ny girkasse eller hva de gjør Quote
SigurdB Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Ser ut til at det går et skille på produksjonsnummer når det gjelder å bruke 236.15 og 267.14 på 722.9 kasser. Ser ut til at disse oljene IKKE skal blandes sammen også. Se her: https://bevo.mercedes-benz.com/d/d/en/Spec_231_1.pdf http://www.revbase.com/BBBMotor/Tsb//DownloadPdf?id=182293 Quote
Toalmar Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Grei pris for oljeskift på ett Mercedes verksted synes jeg.... Quote
Paalig Posted July 16, 2015 Author Posted July 16, 2015 Vi får se hvordan det går den 27. 👍 Ja, de er råbillig... Quote
Paalig Posted July 28, 2015 Author Posted July 28, 2015 Da var oljen bytta.. Står at de har fyllt på 7 liter med 236.14 olje på kvitteringen, men vet ikke om det faktisk er den olja de har fyllt eller ikke.. Noen som vet hvordan det arter seg hvis de har fyllt feil olje? Syntes ikke den girer noe mykere enn tidligere eller noe Quote
Geronimo Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Har du fått feil olje på gear kassa,da går det nok dårlig...men håper du har riktig olje på da? Quote
Paalig Posted July 29, 2015 Author Posted July 29, 2015 Er jo ikke godt å si når det er satt opp feil både på kvitteringen og bestillingsbekreftelsen... Har sendt mail til verkstedet nå for å høre hva de faktisk har fyllt på Quote
Benjamin Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Er jo ikke godt å si når det er satt opp feil både på kvitteringen og bestillingsbekreftelsen... Har sendt mail til verkstedet nå for å høre hva de faktisk har fyllt på Er det ikke enklere å bare ringe de å spørre ? Har de fylt feil olje så bør de i det minste ta servicen på nytt, kostnadsfritt Quote
Toalmar Posted July 29, 2015 Posted July 29, 2015 Uansett hvordan du skaffer svar fra forhandler, be om å få det skriftelig. er uansett veldig godt å ha den dagen noe skulle skje. Quote
Simen Malerbakken Posted July 30, 2015 Posted July 30, 2015 Siden du ikke har oppgitt noen data så er det klin umulig å sjekke hva som er sant eller ikke, men den bilen skal sansyneligvis ha 236.14 olje, da den har bedre bæreevne men litt høyere indre motstand. Den smører med andre ord bedre, men Co2 utslippet blir litt høyere. Quote
Paalig Posted August 4, 2015 Author Posted August 4, 2015 Fikk nå til svar fra verkstedet at det stemte at min bil skulle ha 236.15 (blå olje) og fikk time så de kunne tappe av den rød (236.14) og fylle på ny vederlagsfritt Quote
FredrikE300D Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 Det er kritikkverdig, egentlig! Men godt de ordner opp. Tenker på alle tilsvarende biler som følger service, men allikevel kjører med feil olje på kassene sine. Har vært utfor det samme, da gjaldt det dog motorsykkel-kardang på en BMW. Quote
tommern57 Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 Hvis disse oljene ikke skal blandes, bør det velforetaes en flushing? Quote
Paalig Posted August 4, 2015 Author Posted August 4, 2015 Ja, når jeg leverer bilen min på et autorisert merkeverksted mener jeg de ansatte ihvertfall skal klare og fylle riktig olje... Men jeg har vært borti mye rart på merkeverksteder, den gangen jeg hadde VAG bil og DSG kassen røk sto jeg og lærte opp kundemomottakeren i hvordan den girkassen opererer 😂 Fikk beskjed om at det satt converter i automatkasser, måtte ikke komme å prate om ting jeg ikke hadde greie på... Fikk til slutt banket inn i nøtta hans at på DSG sitter det en clutchpakke og ikke en converter... Quote
Paalig Posted August 4, 2015 Author Posted August 4, 2015 Mener forresten også at de bør flushe ut all den oljen som ikke skal være der Quote
Guest alexanderst Posted August 4, 2015 Posted August 4, 2015 Er veldig fornøyd med Andresen bil selv. Men bra du følger med, dette hadde ikke jeg tent over Quote
Paalig Posted August 4, 2015 Author Posted August 4, 2015 Stort sett fornøyd jeg også med Andresen bare så det er sakt altså, men ser jeg noe jeg syntes ikke stemmer reagerer jeg 😝 Quote
Simen Malerbakken Posted August 5, 2015 Posted August 5, 2015 Jeg ser du har fått svar, det er 236.15 på din bil. http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/231.1_en.html Men som nevnt var det en overgang der hvor man ba om at oljen skulle skiftes til gammel type på en god del biler... Quote
Paalig Posted August 5, 2015 Author Posted August 5, 2015 Er det skadelig for girkassen på noe vis at jeg nå har trillet rundt med 236.14 et par tusen km? Og ikke minst, kommer den kanskje til å bli litt mykere og smidigere i skiftene med rett olje? Quote
Recommended Posts