Jump to content

Skal bytte olje på girkasse men ser at verkstedet har satt opp feil olje..

Recommended Posts

Posted

Tittelen sier vel det meste, men bilen skal altså inn for oljeskift men andresen har altså satt opp feil olje..236.14 olja er vel olja som er på vanlig 7G tronic osv, mener bestemt at olja på 7G tronic plus er blå og heter 236.15 :) Jeg vet ikke om dette er noe de er klar over og at de faktisk fyller på riktig olje, eller om de fyller feil. Vet heller ikke om jeg skal nevne det, for hvis de fyller feil olje og girkassen kvelder vil jeg anta de må ta på seg skylden og evt ordne ny girkasse eller hva de gjør :)

image.thumb.jpg.4ef2e8d3e7ddb878ad7c050742177be8.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Da var oljen bytta.. Står at de har fyllt på 7 liter med 236.14 olje på kvitteringen, men vet ikke om det faktisk er den olja de har fyllt eller ikke.. Noen som vet hvordan det arter seg hvis de har fyllt feil olje? Syntes ikke den girer noe mykere enn tidligere eller noe

Posted

Er jo ikke godt å si når det er satt opp feil både på kvitteringen og bestillingsbekreftelsen... Har sendt mail til verkstedet nå for å høre hva de faktisk har fyllt på :-)

Posted

Er jo ikke godt å si når det er satt opp feil både på kvitteringen og bestillingsbekreftelsen... Har sendt mail til verkstedet nå for å høre hva de faktisk har fyllt på :-)

Er det ikke enklere å bare ringe de å spørre ?

Har de fylt feil olje så bør de i det minste ta servicen på nytt, kostnadsfritt  :?

Posted

Siden du ikke har oppgitt noen data så er det klin umulig å sjekke hva som er sant eller ikke, men den bilen skal sansyneligvis ha 236.14 olje, da den har bedre bæreevne men litt høyere indre motstand. Den smører med andre ord bedre, men Co2 utslippet blir litt høyere.

Posted

Fikk nå til svar fra verkstedet at det stemte at min bil skulle ha 236.15 (blå olje) og fikk time så de kunne tappe av den rød (236.14) og fylle på ny vederlagsfritt :)

Posted

Det er kritikkverdig, egentlig! Men godt de ordner opp. Tenker på alle tilsvarende biler som følger service, men allikevel kjører med feil olje på kassene sine. Har vært utfor det samme, da gjaldt det dog motorsykkel-kardang på en BMW.

Posted

Ja, når jeg leverer bilen min på et autorisert merkeverksted mener jeg de ansatte ihvertfall skal klare og fylle riktig olje... Men jeg har vært borti mye rart på merkeverksteder, den gangen jeg hadde VAG bil og DSG kassen røk sto jeg og lærte opp kundemomottakeren i hvordan den girkassen opererer 😂 Fikk beskjed om at det satt converter i automatkasser, måtte ikke komme å prate om ting jeg ikke hadde greie på... Fikk til slutt banket inn i nøtta hans at på DSG sitter det en clutchpakke og ikke en converter...

Guest alexanderst
Posted

Er veldig fornøyd med Andresen bil selv. Men bra du følger med, dette hadde ikke jeg tent over  :shock:

Posted

Er det skadelig for girkassen på noe vis at jeg nå har trillet rundt med 236.14 et par tusen km? Og ikke minst, kommer den kanskje til å bli litt mykere og smidigere i skiftene med rett olje?