Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei, har en w124 250 20v 94 mod, som ikke funker tankmåler.. Står på helt tom og "reserve" lampa lyser. Og har heller ikke noe instrument belysning.. Har skjekka sikringer både i motorrom og den bak på speedometeret. Har også skjekka den dimme brytern.. Noen som kan hjelpe?

er det noen her inne som har koblingskjema over tank måler lednigene som går inn den store runde kontaka inn på baksiden av speedometeret? Åssn farger er det på de?

Og om noen har koblings skjema over instrumentbelysningen eller veit åssn farger på ledningene de har? Altså inn og evnt ut av den store runde kontakta inn på speedoen..

Super takknemelog for svar:) 

image.thumb.jpg.e1512ae5abd543f5eab4bdc16ecfe073.jpg

Posted

Spenningsforsyningen felles for målerne er vel farget svart/rød/lilla og er på 0,75mm2

jord er alltid brun og disse jordes til hovedjordingspunkt bak speedo kalt W1 med 0,5mm2 brun.

x3 er tilkoblingen med 15 ledninger på(den store kontakten) ledningene som går ut her som har noe med tankmåleren er blå/svart(dersom BU er blå) 0,5mm2.

Instrumentlys på 124 mener jeg alltid er hvit/blå.

Jeg hadde et brudd på mitt printkort som jeg reparerte, men det omhandlet at jeg hadde mistet all lys i instrumenter og ellers rundtom på brytere, lodda over reostaten og alt mulig. Samtidig virket ikke buzzeren som melder fra om at lysene på bilen står på når nøkkel er tatt ut av tenning og førerdøren åpnes. Reparerte printen og alt fungerte igjen.

Et tips, jeg satte Fluke'n på kontuitetsmåling, og er kretsen for instrumentlys i orden vil du ha gjennomgang mellom to av pinnene på kontakten på printen, du vil også måle en motstandsforskjell når du justerer på reostaten. Jeg hadde ikke gjennomgang mellom noen av pinnene med hverandre og på den måten skjønte jeg at det måtte være en feil på kortet. Skrudde det ut og gikk over det og fant printkort brudd.