MortenE Posted November 12, 2006 Share Posted November 12, 2006 Dersom lyset er gått i utetempdisplayet, er det en relativ enkel jobb å bytte denne fremfor å få tak i ny/ brukt display. Hele jobben er gjort på under 1time. Det kan og vær en ide og bytte alle andre pærene i instrumenthuset og når en først har det ute. BOS selger reservepære som koster 37kr. Begynn med å ta ut instrumenthuset. Bak på huset i bunn, sitter temp- displayet som holdes på plass av 2skruer. Med displayet ute kan jobben begynne. Ett bra, godt opplyst arbeidsbord, fin skrutrekker og minst mulig loddebolt anbefales. Kontaktene er små, og det er fort gjort å brenne borti noe som kan ødelegge kretskortet. Sånn ser temperatur- displayet ut når det er tatt ut av instrumenthuset. Som sagt, trengs en liten flat skrutrekker for å åpne enheten, men andre ting kan og brukes... Her er enheten åpnet. Her bør en vær litt forsiktig når en tar ut komponentene. LED displayet er sikkert skjøre saker, og tåler sikkert ik mye før det begynner å lekke eller ik får kontakt. Ny, og gammel pære sitter fremdeles fast i kretskortet. Lodd den gamle pærern forsiktig av, og pass på å ikke komme borti andre ting. Ny pære på plass Så er det bare å skru alt sammen i motsatt rekkefølge. Vær nøye med monteringen av LED displayet og pass på att kontaktene i kretskortet sitter ordentlig mot LED'en. Ikke bruk makt på noe og stram til skruene som holder displayet sammen. Monter det tilbake i instrumenthuset og la det bli lys...... Jobben er på eget ansvar. Jeg vil ikke bli holdt ansvarlig hvis noen mener seg villedet til å påta seg en større oppgave en de mestrer..... Bildene er tatt med mobilkamera med svært varierende kvalitet. Ellers er det lykke til. M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Bendiksen Posted June 16, 2008 Share Posted June 16, 2008 Jeg hadde ute instrumenthuset mitt i går og det var nærmest umulig å få til å slippe. Det viste seg at ved å spraye litt WD40 på gummiputene som kiler instrumenthuset fast på toppen fikk jeg det ut. Dette kan være et tips til andre som kanskje sliter med det samme. Jeg har riper og skraper der hakene på spesialverktøyet tok tak.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SigurdB Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Ett bra, godt opplyst arbeidsbord, fin skrutrekker og minst mulig loddebolt anbefales. Hvor kjøper man sånn skrutrekker som på bildet? Skrutekkeren finnes i en skuff nær deg. ps: ikke bruk sølvtøy, da blir det liv i heimen. Er viktig å bruke riktig watt styrke på pæren i utetempen. Med for høy effekt vil displayet smelte eller få svi merker (jeg har prøvd) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håvard Bendiksen Posted June 25, 2008 Share Posted June 25, 2008 Her ser vi tydelig en svart kondensator og en grønn dings (kondensator?). Der disse er loddet på prinkortet var det skikkelig svidd på mitt kort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LuckyDuck Posted February 23, 2011 Share Posted February 23, 2011 BOS selger reservepære som koster 37kr. Hehe, ja det må være lenge siden Jeg skal se om jeg ikke får gang i lyset i instrumentet mitt i helga, og ny pære kostet i dag 97 spenn inkl mva. :shock: -Det er noe som kvitrer meg i øret og sier at BOS solgte mer nye biler i 2006 enn i 2011 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fredrik Gundersen Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Synes den egentlig pæra som skal sitte her lyste litt for sterkt så loddet heller inn en "frosted" 0,4w som sitter ellers i interiøret. Mindre lys(men mer enn nok) og hvitere farge i displayet ble resulatet! Er litt oransjt skjær i lyset på bilde, men er i utgangspunktet helt hvitt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts