Helge Josefsen Posted July 10, 2015 Posted July 10, 2015 Som tittelen tilsier så sliter jeg litt med at bilen (r107) blir varm i lave hastigheter.. Etter en liten test her om dagen så virker det ikke som om noen av viftene har noe ønske om og bidra med litt luft. Den lille vifta starter når jeg skrur på ac'n så det er vel sikkert en føler... Men det virker heller ikke som den store hoved vifta virker men, den er det vel en clutch som skal få vifta til og gå? Noen som har noen formeninger om hva som kan være galt eller tips? Det finnes sikkert mange med løsninger der ute Quote
Jørgen F.J Posted July 10, 2015 Posted July 10, 2015 Disse typer vifte med clutch er vel kjent at de ikke holder evig. Hvor varm blir den ? Quote
RuneT Posted July 10, 2015 Posted July 10, 2015 Aldri hatt 107, men hvis prinsippet er likt som på 123, så sitter det en liten metallplate foran i senter på vifta (mot radiator). Denne mener jeg skal føle tempen, men den kan bli skikkelig dekka med dritt etter mange år. Prøv å tørke av denne plata og se om det kommer seg da. Det ordna seg i alle fall slik på en av mine 123 i gamle dager. Quote
Helge Josefsen Posted July 10, 2015 Author Posted July 10, 2015 Vel jeg våget ikke mer når den var på ca 220 - 240 f. Da synes jeg viftene skulle startet. Takker for tipset Rune T jeg ska sjekke den plata i morgen Quote
FrodeS Posted July 10, 2015 Posted July 10, 2015 På min 124 starter viscosen ved 102C, og den elektriske ved 105C. Jeg vet ikke hvorfor de har lagt innslaget så langt over normal arbeidstemperatur, men det er i hvert fall vanlig på flere modeller. Det er også vanlig at radiatoren gror igjen. Min kom det masse gøgg ut av da jeg tok den ut og skylte gjennom. Quote
Helge Josefsen Posted July 10, 2015 Author Posted July 10, 2015 Oki det var liksom bare en nål bredde til før den gikk på det røde som er 250 f=120 grader.. på 124`n såm her hjemme hadde begge viftene startet alt på den temperaturen Quote
FrodeS Posted July 10, 2015 Posted July 10, 2015 Jeg tror 102/105 er vanlig på de fleste 124-modellene. Quote
Helge Josefsen Posted July 10, 2015 Author Posted July 10, 2015 eh... sorry jeg var vel litt uklar nå. det jeg mente var , hadde 124'n blitt like varm som 107 så ville begge viftene startet. Bestrider ikke at de starter på ca 102 og 105 grader Quote
FrodeS Posted July 10, 2015 Posted July 10, 2015 eh... sorry jeg var vel litt uklar nå. det jeg mente var , hadde 124'n blitt likevarm som 107 så ville begge viftene startet. Bestrider ikke at de starter på ca 104 og 105 grader 240 er litt i overkant, ja. 220 er også drøyt. Quote
Helge Josefsen Posted July 10, 2015 Author Posted July 10, 2015 Er vel ikke så rart at det er noe med den. Den har bare gått til og fra de tre siste eu-kontrollene så noe måtte jo bare sette seg litt hehe.. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.