Jump to content

Recommended Posts

Posted

Som tittelen tilsier så sliter jeg litt med at bilen (r107) blir varm i lave hastigheter.. Etter en liten test her om dagen så virker det ikke som om noen av viftene har noe ønske om og bidra med litt luft. Den lille vifta starter når jeg skrur på ac'n så det er vel sikkert en føler... Men det virker heller ikke som den store hoved vifta virker men, den er det vel en clutch som skal få vifta til og gå? Noen som har noen formeninger om hva som kan være galt eller tips? Det finnes sikkert mange med løsninger der ute :-)

Posted

Aldri hatt 107, men hvis prinsippet er likt som på 123, så sitter det en liten metallplate foran i senter på vifta (mot radiator).

Denne mener jeg skal føle tempen, men den kan bli skikkelig dekka med dritt etter mange år. Prøv å tørke av denne plata og se om det kommer seg da. Det ordna seg i alle fall slik på en av mine 123 i gamle dager.

Posted

På min 124 starter viscosen ved 102C, og den elektriske ved 105C.

Jeg vet ikke hvorfor de har lagt innslaget så langt over normal arbeidstemperatur, men det er i hvert fall vanlig på flere modeller. Det er også vanlig at radiatoren gror igjen. Min kom det masse gøgg ut av da jeg tok den ut og skylte gjennom.

Posted

eh... sorry jeg var vel litt uklar nå. det jeg mente var , hadde 124'n blitt likevarm som 107 så ville begge viftene startet. Bestrider ikke at de starter på ca 104 og 105 grader

240 er litt i overkant, ja. 220 er også drøyt.