Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei.

Jeg eier en eldre Mercedes W220 fra 2000. Det er en S500 L som ikke har kjørt mer enn 131.000km. Jeg har oppdaget tre problemer med den jeg ikke vet hvordan jeg skal løse, og er redd for å kaste tusenlappene ut av vinduet på feilsøk hos verksteder.

Første problem:

For par dager siden la jeg merke til den klassiske lyden et ødelagt hjullager lager. Lyden kommer fra venstre forhjul (tror jeg) og har blitt tydeligere fra jeg oppdaget den til i dag. Den kommer stort sett fra 80/90 km/t og oppover, men er til tider også vedvarende hvis jeg hastigheten senkes fra typisk 100 og ned til 50/60 km/t.

Jeg tok av dekket i dag for å stramme hjullageret og gjorde følgende observasjoner:

1. Det var en tydelig slakke i skiven. Hvis jeg tok tak i skiven på venstre side, altså klokken 9 så kunne jeg dra den en del cm mot meg. Er dette normalt?

2. Jeg fant heller ikke det lille "hullet" man stikker en bolt i for å løsne skiven. Selve skiven hadde dette hullet, men trommelen (hvis det er det den heter) hadde ikke et slikt hull.

3. Er av den oppfatning at hjullageret var stramt nok. Strammet det likevel litt til.

Etter en prøvetur var lyden fortsatt til stede. Noen som kan hjelpe meg ut?

Andre problem:

Etter at denne lyden startet å komme har jeg også hørt en svak pipelyd. Ligner veldig på en varsellyd, men ingenting i panelet dukker opp, hverken varsellys eller melding. Hva kan dette være?

Tredje problem:

Jeg får til stadig beskjed om at det er for lite motorolje. Når jeg peiler motoroljen er den akkurat på maks, ikke over eller under. Kan det være sensoren som er ødelagt?

Vil sette veldig stor pris på all hjelp jeg kan få :)

Posted

bremseskiven er løs da det ikke sitter hjul på bilen. Det sitter en liten skrue i den slik at den ikke er helt løs da du tar av hjulet.

I en skive er det gjerne noen flere hull enn det du "har bruk for".

Finner du ikke gjenger i navet så kan du prøve å vri skiva litt på navet for å se om den duker opp, mulig noen ikke har satt den inn eller at den har røket hvis skiva har vært av.

Er det noen lyder hvis du snurrer hjulet?

Kjenner du noe slakk med hjulet på(blir mye sterkere da enn med å kjenne på skiva)?

Sjekket om det sitter noe i dekket, eller en feil på dekket??? Fylt i godt med luft??

Kan det være eksosrelatert???

Da jeg kjøpte min 210 trodde forrige eier at det var eksoslekasje,men det var hjullager, å lyden var relativt lik.

Ang. oljenivå så har to av mine biler gitt varsel om lit olje selv om det var riktig mengde på bilen, der var det føleren i bunnpanna som tullet.

Pipelyden kan jo være en lekasje på innsug, et løpehjul +++

Posted

Hei Tor.

Takk for svaret. Problemet har ordnet seg takket være Jensens Bilservice på Ryen. De fant ut at det var hjullageret som var ferdig. De ordnet alt på dagen, og jeg fikk bilen levert på døra noen få timer etter at den var hos dem. Imponert over servicen!

Den lille skruen på bremseskiven fant jeg ikke. Ikke finner jeg hullet i navet hvor den lilleskruen skal inn. Jeg tror det er som du sier at skruen er knekt av.

Pipingen forsvant etter at jeg fikk installert nytt hjullager. Mulig det var en slik varsellyd, men at panelet ikke viste feilen??

Og du hadde helt rett med oljenivåmåleren. Den er også byttet ut nå.

Takk for svaret!!