Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mulig jeg må bytte batteriet som sitter bak i bilen(ikke startbatteriet foran)Bilen nylig kjøpt. Ved vinterlagring av bilen- har batteriet blitt helt tomt (iflg.selger) - og nå etter at bilen sto stille kun en uke - var batteriet helt tomt

igjen ! Jeg lurer på om det er ok å forsøke å lade batteriet uten å  koble det fra - med tanke på  div. elektronikk.

Videre lurer jeg på om det må oppdateringer til ved/etter batteribytte ?

Høres det sannsynlig ut at dette batteriet med tanke på historikk og alder - kan være defekt ?

Kjøpte bilen fra et firma på Østlandet for ca. 2 mnd. siden. Dette må vel gå på garantien ?

Posted

Ser ut til at her er ingen svar - men har funnet ut noe mer om problemet. Iflg. B.O.Steen -mekaniker - så er det ikke nødvendig å oppdatere noe på SLen etter batteribytte.(muligens må klokka stilles) Ikke uvanlig at et batteri kan bli dårlig etter nevnte antall år - og spes. med flere totalutladninger.

På disse bilene er VARTA-batterier originalt. Jeg går nå for et AMG- batteri med den nyeste teknologien.

Har funnet i alle fall 3-4 alternativer. Orig. std. VARTA har 74 Ah og 680 A (EN - kaldstart)

En kan bruke Euroglobe kr 1150,-

VARTA AMG 570901 076  70 Ah 760 A  Hellanorpris med rabatt 35% kr 1888,-

BILTEMA  CCA AMG 70 Ah  760 A  kr 1499,-

Alle disse har tilnærmet samme dimensjon og kapasitet som standard 74 Ah batteriet.

Velger en samme type som originalbatteriet - så ligger prisen på ca. kr 2.200 hos BOS.

Euroglobe er som vist billigst - men finner ingen forhandler i mitt område - og da får jeg en frakt på over kr 800,- fra Østlandet.(spesialfrakt på batteri) Bor i Møre & Romsdal.

Valget faller nok på Biltema !