rebell Posted July 8, 2015 Posted July 8, 2015 Mulig jeg må bytte batteriet som sitter bak i bilen(ikke startbatteriet foran)Bilen nylig kjøpt. Ved vinterlagring av bilen- har batteriet blitt helt tomt (iflg.selger) - og nå etter at bilen sto stille kun en uke - var batteriet helt tomt igjen ! Jeg lurer på om det er ok å forsøke å lade batteriet uten å koble det fra - med tanke på div. elektronikk. Videre lurer jeg på om det må oppdateringer til ved/etter batteribytte ? Høres det sannsynlig ut at dette batteriet med tanke på historikk og alder - kan være defekt ? Kjøpte bilen fra et firma på Østlandet for ca. 2 mnd. siden. Dette må vel gå på garantien ? Quote
rebell Posted July 13, 2015 Author Posted July 13, 2015 Ser ut til at her er ingen svar - men har funnet ut noe mer om problemet. Iflg. B.O.Steen -mekaniker - så er det ikke nødvendig å oppdatere noe på SLen etter batteribytte.(muligens må klokka stilles) Ikke uvanlig at et batteri kan bli dårlig etter nevnte antall år - og spes. med flere totalutladninger. På disse bilene er VARTA-batterier originalt. Jeg går nå for et AMG- batteri med den nyeste teknologien. Har funnet i alle fall 3-4 alternativer. Orig. std. VARTA har 74 Ah og 680 A (EN - kaldstart) En kan bruke Euroglobe kr 1150,- VARTA AMG 570901 076 70 Ah 760 A Hellanorpris med rabatt 35% kr 1888,- BILTEMA CCA AMG 70 Ah 760 A kr 1499,- Alle disse har tilnærmet samme dimensjon og kapasitet som standard 74 Ah batteriet. Velger en samme type som originalbatteriet - så ligger prisen på ca. kr 2.200 hos BOS. Euroglobe er som vist billigst - men finner ingen forhandler i mitt område - og da får jeg en frakt på over kr 800,- fra Østlandet.(spesialfrakt på batteri) Bor i Møre & Romsdal. Valget faller nok på Biltema ! Quote
Recommended Posts