Jump to content

Mercedes e220 (w210) CDI 99mod Konvertere fra automat til manuell gir

Recommended Posts

Posted

Hei, ny på denne siden her  :D

Lurte litt på å se åssn folk tenker når jeg sier at jeg vil konvertere min e220cdi fra automat til manuell.

Lar det seg gjøre?

Hva trenger jeg?

Noen sider hvor jeg kan kjøpe brukt utstyr for billig penge?

Hva vil noe sånt koste?

Mye arbeid for ingenting?

Har alt av verktøy jeg måtte ønske, så sliter ikke med det.

Vil ha deres mening evt link til noen som har gjort denne "operasjonen" før. Jeg har delvis erfaring med bil og motor.

Takker for alle innspill :)

Posted

Enig med de andre. Virker som et tullete prosjekt. En sånn liten dieselmotor med ganske kort register egner seg ikke særlig godt sammen med manuelt gir. Det blir masse giring, masse venting på at turbotrykk bygges opp, og lite effektivt.

Men, hver sin smak.

Hvis du vil bygge om, så vil det absolutt enkleste være å selge den du har nå, og kjøpe en med manuelt gir. De får du antakelig nesten gratis, da det ikke er så mange som vil ha e-klasse med manuelt gir. Vil du fortsatt absolutt bygge om den du har, så vær obs på at både girkasse og motor er elektronisk styrt, og "snakker sammen". Om det vil gi noe problemer i praksis vet jeg ikke. Jeg har ikke sett noen gjøre et sånt prosjekt før, så dessverre lite erfaring å komme med.

Posted

Takk for innspill :) Jeg vil gjøre dette fordi at:

1. liker ikke automat.

2. Kassen trenger overhaling, da den girer ujevnt og feile gir.

3. Det er ikke en liten motor, den ikke er org. (185hk 399nm)

4. Fordi jeg liker manuell :)

Jeg vet at det lar seg gjøre, men ville bare vite om noen her har gjirt denne prosessen før :)