SteinarL Posted July 5, 2015 Posted July 5, 2015 Noen som har en ide om hva det vil komme på å fikse kassa på en W 210 200 bensin som ble tauet ca 15 km? Da bilen hadde gåen dynamo, og to tenåringer ikke hadde hørt om faren ved tauing av automat, skjedde det som ikke skulle skjedd... Bilen har fungert ok noen dager men så ville den ikke gire ordentlig lenger, og det viste seg at det var lite olje igjen på kassa. Dette er foreløpig den eneste info jeg har fått. Quote
Rudi Posted July 5, 2015 Posted July 5, 2015 jeg ville ha gått inn med diagnose og avlest eventuelle feilmeldinger. Ikke sikkert det er annet enn nivået som er problemet heller? Har tauet bil med automat vesentlig lenger enn 15km selv, ikke hatt noe problem med dette. Quote
SteinarL Posted July 5, 2015 Author Posted July 5, 2015 Ok. Da krysser vi fingrene for at det er problemet. Quote
SteinarL Posted July 5, 2015 Author Posted July 5, 2015 "Bilen vil så vidt i første gir og bare ruser seg i andre, uten å gå no fremover." Tilleggsinfo som kom nå. Er litt spent på hva det kan være. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 5, 2015 Posted July 5, 2015 Er det ikke rundt 5 mil man kan taue bil med automat? Quote
KennethJ Posted July 5, 2015 Posted July 5, 2015 Det varierer hvor langt og sånt man kan taue biler med automat.. Det er ofte 50km i max 50km/t, en del har max 30km i max 30km/t, osv.. De fleste har angitt en makshastighet for slik tauing. Quote
tommern57 Posted July 5, 2015 Posted July 5, 2015 Jekk opp bilen og kikk under på kassa. Hvis den er blaut på utsia, kan den ha spytta ut olja under tauinga gjennom luftinga på toppen. Da er det mye sannsynlig at du har en vinner etter å ha peila og fyllt opp. Quote
Thomas Madsen Posted July 5, 2015 Posted July 5, 2015 Enig med Tommern, min oppførte seg akkurat slik når jeg hadde lekasje i oljekjøleren. Da sto den mer eller mindre bare og ruset på par av gira.. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 5, 2015 Posted July 5, 2015 Er det ikke rundt 5 mil man kan taue bil med automat? Kassa får ikke kjøling. Men korte strekninger går helt fint, iallefall med gamle biler. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 5, 2015 Posted July 5, 2015 Er det ikke rundt 5 mil man kan taue bil med automat? Kassa får ikke kjøling. Men korte strekninger går helt fint, iallefall med gamle biler. Det verste er vel at den ikke får smøring. Nesten all varmeutvikling er det converteren som står for og den er jo som kjent ikke i drift ved sleping...... Noen eldre MB hadde en oljepumpe på utgående aksling og fikk dermed smøring og kunne slepes i det uendelige og attpåtil slepes i gang Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 5, 2015 Posted July 5, 2015 Ja, smøringen er nok det største problemet Quote
SteinarL Posted July 6, 2015 Author Posted July 6, 2015 Har vært og hentet bilen fra inntauingstomta på Dal og når vi setter den i gir høres lyder fra kassa uten at det skjer no mer. Det høres ut som om det er no bevegelse i bakkant av kassa uten at den får overført det til mellomakslingen. Noen som har noen ideer da? Kassa er tørr på utsiden. Bilen sto på ingen måte i veien, men noen hadde brutt seg inn i bilen i tillegg til å ha sparket inn hele venstre side , så da måtte de vel taue den inn til den nette sum av 3680,- Quote
Tor Anton Posted July 6, 2015 Posted July 6, 2015 Er det et firma som har tauet den så er det vel bare å oppsøke et verksted??? Du har jo bergs ikke langt ifra deg. Quote
SteinarL Posted July 6, 2015 Author Posted July 6, 2015 Nei dette var to karer som løste problemet sjøl for et par uker siden, derfor (tror jeg) havariet i helga. Quote
SteinarL Posted July 7, 2015 Author Posted July 7, 2015 Den har fungert bra til nå og kassa er tørr utvendig, så går ut fra at det er olje inni. Er ikke peilepinne på denne modellen. Dette er bilen til sønnen min og den står nå hos en kompis av ham på Minnesund, i påvente av at en annen kompis får tid til å se på den. Prøver med en liten oppsummering for å fjerne uklarheter, slik at muligens en av dere med masse erfaring får en idé - Bilen lader ikke og blir tauet ca 15 km hjem, til tider oppimot 80 km/t - Ny dynamo montert og bilen går som ei klokke en ukes tid, deriblant en tur/retur Oslo-Grimstad. - Får problemer med kraftoverføring der han klarer å få flyttet bilen litt i første gir, men mister all fremdrift i 2. gir Revers virker ikke. Stoppes motor og startes igjen får han til litt bevegelse i 1. gir igjen. - Bilen blir hensatt utenfor veien der det i løpet av natten er innbrudd og hærverk på den, derfor den ble tauet inn av politiet. - Bilen er gammel og var billig i innkjøp så det er ikke tenkt å bruke noen store summer på å reparere denne, også pga hærverket. Er det oljekjøler på girkassa på denne modellen? (E200 1998 mod) Quote
Eirik Tømmerås Posted July 7, 2015 Posted July 7, 2015 Kjøp en såkalt verksted-peilepinne så du får sjekket om det er nok olje på den, lukter oljemangel lang vei Quote
SteinarL Posted July 9, 2015 Author Posted July 9, 2015 Tusen takk for alle gode (og dårlige) svar! Ser ut til at han tar imot erstatning for skadene og selger resten som deler... Quote
diy Posted July 10, 2015 Posted July 10, 2015 Går ut fra at det er 722.6. Denne har ekstra pumpe på utgående aksling, nettopp for å tåle tauing. Minst 50km. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 10, 2015 Posted July 10, 2015 Går ut fra at det er 722.6. Denne har ekstra pumpe på utgående aksling, nettopp for å tåle tauing. Minst 50km. Trodde dette forsvant med tidlige 124? Quote
Geir Tore Simonsen Posted July 24, 2015 Posted July 24, 2015 Går ut fra at det er 722.6. Denne har ekstra pumpe på utgående aksling, nettopp for å tåle tauing. Minst 50km. Trodde dette forsvant med tidlige 124? Jeg har plukket fra hverandre 722.6 kassen på min 2006 E320 CDI 4matic etter at thrustlageret på B1 havarerte, og venter nå på deler. Kan bekrefte at det ikke er noen oljepumpe i bakkant av kassen, kun foran. Quote
diy Posted July 27, 2015 Posted July 27, 2015 Trodde det var omvendt. Beklager, burde selvsagt holdt kjeft... Quote
Simen Malerbakken Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 Ok, en liten oppklaring. Mercedes-Benz laget girkasser med to oljepumper fram til modellår 1992 Disse bilene kan tauves i gang, og prosedyren er litt forskjellig fra modell til modell, men grunnregelen er tauves til 40-60 km/t etter 5 minutter i N, føres girspaken over i 2/L og bilen vil starte på gir. Dersom den ikke starter i løpet av 15-20 sekunder føres spaken til N igjen. Vent nå 5 minutter før nytt startforsøk gjøres. Dette for å sikre smøring fra den lille pumpen på utgående aksel. Men som nevnt undersøk hva som gjelder for din bil, det står i instruksjonsboken. Fra Modellår 1993 ble det slutt på dobble pumper og bilene kan ikke lenger tauves i gang. Girkassen løper så uten smøring når det tauves. Hvor langt det går eller hvor fort en kan tauve er avhengig av hvor god smørekvaliteten til oljen er. Er det nylig skiftet til syntetisk olje så vil den kunne tauves lenger enn om det er gammel organisk olje. (Mineralolje) Fra og med 236.10 er det syntetiske oljer, det vil si fra og med 722.6 girkasser. Mercedes-Benz har hevdet at man kan tauve biler med ny og riktig olje i inntil 80km/t eller 80 km. Dette vil gi en vanvittig belastning på lager som normalt er badet i olje. Men skal altså gå bra. Bemerk det er forskjellig bæreevne på forskjellige automatgiroljer og godkjenninger etter API gir ikke noen indikasjon på bæreevnen. Mercedes-Benz tester dette ved sine tester og godkjenner deretter. En olje med god bæreevne vil beskytte bedre også i ekstremsituasjoner, mens en dårligere olje vil beskytte dårligere i ekstreme situasjoner. Mercedes-Benz anbefaler oljer etter egenskaper. konferer med BEVO for å finne de som til en hver tid er godkjent av Mercedes-Benz. I dag er biler med 7G-tronic kun godkjent for kortere tauvinger og biler med Bluefficiency merke skal IKKE tauves. Konferer med din instruksjonsbok. Dersom girkassen har den blå oljen skal den ikke tauves. Quote
Megaoctane Posted July 28, 2015 Posted July 28, 2015 Did not know that. Denne forklaringen burde nesten vært en "sticky" under et eget emne: ting du bør vite om din Mercedes Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.