Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann.

Vurdere å kjøpe datasprut til min M103 3 liter motor.

Denne har fått ny kam, denne gangen kvassere enn orginalt, så skulle tilsvare 20-25 hk ifølge leverandør.

Men om jeg montere datasprut i tillegg på denne, hva kan jeg komme opp i på HK / NM fronten?

Tenker å kjøre med orginalt innsugshus, for å ikke ha for store synelige ombygninger.

Håper noen har litt erfaring med dette og kan gi ett hint :D

Mvh

Jørgen

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

KN cams tror jeg det var som selger slike.

Kan også sende inn gammle å få den slipt om, blir billigere.

Passer som orginal kam uten andre modifikasjoner.

Har enda ikke får prøvd motoren med denne, så resultatet er jeg usikker på 😊

Posted

For det første så tviler jeg litt på at du får 20-25hk + bare med med den kammen.

Med kam, balangsering, vektjustering, porting og datasprut så er nok mere effekt å hente på de der.

På f.eks 190E 2.5-16 så får en ikke så mye mere effekt enn org med disse delene,men en får en mye jevnere motor og bedre respons.Selv om bilen går bedre så blir mange litt skuffa da de ser de faktiske tallene på bremserulla.

Må er potensialet litt bedre på disse motorene da.

En ting en må tenke på da det gjelder disse motorene er at innsprøytningene ofte er def.

Minner om at av 22 biler som ble testet på Gol for noen siden så var det bare en som ikke hadde feil på tenningsdeler, slitte dyser, def. luftmengdegiver +++. Å da vil en jo merke stoor forskjel med et datasprut for respons og effekten da er mindre enn org.

MB motorene er snille på tenning så med datasprut så henter en noe bare på å få justerbar tenning

Posted

Bedre respons gjør iallfall ingenting, men er det verd prisen?

Det du sier om 20-25 hk.. det var ord fra produsent, men tror det ikke selv før jeg ser det =)

Toppen er totaloverhalt, så den bør være bra.

innsuget derimot... det er gammelt !

Posted

ja jeg tror du sliter med å få 200-210hk med å kun sette i kam å så dra å bremse den.

Men hvorfor ikke prøve?

Jeg har en veldig bra 2.3-8 som jeg vurdere å kjøpe en kam fra han på finn.no til ca.2300,- å prøve.

Jeg har da lyst til å bremse bilen før og etterpå for å se fakta.

Posted

ja hvorfor ikke prøve :D

når toppen ble 13000.. kunne jeg likegodt teste ut ¨sportkam¨ 2500,-

kjører også med K&N luftfilter, ikke at jeg tror det har noe å si.

men skal lage grenrør, å skifte ut eksosmanifoilene som er.

Posted

Er det mulig med liten turbo på slik motor uten datasprut ?

Klarer orginal innsprøytning å kompansere med litt mer luft?

Vil ha mer effekt, samtidig ha det godkjent :(

Posted

du kan sette på en turbo på org.sprut (om det blir en suksess kommer jo ann på om inspr. er i orden), men du må begrense trykket da du ikke får justert tenning. Noen tar en snarvei å kompenserer for dette med å pøse på med bensin.

Det tallentløse er at det er lettere å godkjenne turbo med org.sprut å ville innstillinger enn med datasprut.

Turbobanditten har grenrør for turbo.

K&N filter kan gi deg noe, men har du det i motorrommet som de fleste andre så mister du heller effekt da det suger inn varm luft.

Det beste er å få inn kald luft, derfor folk monterer intercooler.

Posted

har jo 0 erfaring med turbo.. så hvor stor / små bør jeg ha for original innsprøytning ?

Er det noen måte å justere tenning på disse ? har hørt det er vanskelig så..

Fungerer intercooler uten turbo også ?

Posted

For å vise at du har mere effekt med kald luft istedenfor varm tok jeg fra eksempelet med intercooler.

Du kan jo prøve med en T03, 19T+++++++

Du kan bygge om fordeleren til en for turbo.

Søker du så finner du nok MASSE rundt dette, selv på dette forumet.

Posted

...eller les ei bok i fellesferien  :D

mye bedre å gjøre egne vurderinger enn å høre på tusner av fasitsvar som går i alle retninger

god sommer!

51WDFpv9S9L._SX373_BO1,204,203,200_.jpg

like aktuelt innhold i dag selv om innholdet er noen år gammelt

Posted

Spekulerer på og lage eksosmanifoild for turbo .. hadde jo vært gøy å prøvd noe man aldri har vært borti !

Fant denne flensen: http://www.auto-gruppen.se/webshop/skr_eng/mercedes-m103-10mm-grenrorsflans.html  som en start.

og lage noe likt denne: http://www.benzboost.com/attachment.php?attachmentid=4122&d=1292581544

Litt usikker hva det hullet på siden er til.. skal ikke all eksos gå inn i turbo og videre derifra ?

Er ikke god til dette desværre :(

Posted

Spekulerer på og lage eksosmanifoild for turbo .. hadde jo vært gøy å prøvd noe man aldri har vært borti !

Fant denne flensen: http://www.auto-gruppen.se/webshop/skr_eng/mercedes-m103-10mm-grenrorsflans.html  som en start.

og lage noe likt denne: http://www.benzboost.com/attachment.php?attachmentid=4122&d=1292581544

Litt usikker hva det hullet på siden er til.. skal ikke all eksos gå inn i turbo og videre derifra ?

Er ikke god til dette desværre :(

Jeg er enig med "bska" om å lese deg opp om emnet :)
Posted

Du kan bygge om fordeleren til en for turbo.

Søker du så finner du nok MASSE rundt dette, selv på dette forumet.

Har lest en del rundt på forumet, det har jeg. men fortsatt småting jeg ikke klarte å sjønne :D

Når du ser den kan bygges om til en for turbo? Noen ide hva det innebærer?

kom ikke over noe sånt når jeg leste, kun datasprut ..

Posted

synes det er kjekt å benytte seg av andres erfaringer jeg da. Prøve,feile å utforske blir fort dyrt i denne sammenhengen.

Den manifoilden  på bilde er vel ikke veldig effektiv,men da det er sagt så vet jeg om en 190e 2.3-16 som bremset 231hk på hjulene med noe lignende, om faktisk enda værre enn den på bilde.

Men da en får ok produkter til ok pris så er det oftest billigest å gå for det.

Koster litt å lage å. Jeg lagde en manifoild da det ikke var å få til min motor. Jeg brukte ikke de billigste delene da jeg ville ha en viss tykkelse og kvalitet på delene. Så var det masse jobb (kapping, sveising og litt sliping).  Da jeg skulle ha rustfritt så var det å syrevasking av sveiser og plansliping for å være sikker.

http://turbobandit.com/mercedes-tuning/

Men å lese å sjekke litt for å ha innblikk i hvordan ting foregår er lurt. Spes hvis noe ryker eller skjer, da kan en sette seg inn i hva problemet er.

Posted

du kan sette på en turbo på org.sprut (om det blir en suksess kommer jo ann på om inspr. er i orden), men du må begrense trykket da du ikke får justert tenning. Noen tar en snarvei å kompenserer for dette med å pøse på med bensin.

Det tallentløse er at det er lettere å godkjenne turbo med org.sprut å ville innstillinger enn med datasprut.

Turbobanditten har grenrør for turbo.

K&N filter kan gi deg noe, men har du det i motorrommet som de fleste andre så mister du heller effekt da det suger inn varm luft.

Det beste er å få inn kald luft, derfor folk monterer intercooler.

K&N-filter til M103 har same passform som det originale og monteres i det originale filterhuset. Det får dermed det samme luftinntaket. Kanskje det finnes koniske filter fra K&N som monteres inne i motorrommet, men slike har jeg enda ikke sett..

Posted

Takker for svar 😊

Er jo ikke banebil jeg skal ha.

Så henter kansje noen hester med slikt manifoild og turbo.

Delene i "svartstål" er vel hellet ikke for dyrt. Da jeg skal bruke "flensene" jeg har så.

Det jeg ikke klarte å søke meg opp til er hvordan man bygger om tenningen.

Å sån helt ærlig... Så er jeg usikker på hvorfor tenning må forandres med turbo.

Annen sak. Mange sier at innsprøytnings systemet på disse neppe er i orden. Hva bruker å skje med slikt ?

Posted

Mikkelrev69: K&N filter med orginal passform som jeg har, har vel bedre luftjennomstrømning enn ett orginalt?

Og er vel ikke luftfilterboksen som bremser ?

Ja. Det skal ha det. Det jeg mente var at det bruker samme luftinntaket ved siden av radiatoren som den originale filterhuset bruker og får dermed like kald luft. Ikke at det har samme luftgjennomstrømming. Den skal jo være bedre med KN-filteret.

Det ble sagt at hvis et KN-filter monteres inne i motorrommet utenfor filterhuset slik som vanligvis ved bruk av koniske filter, så får man varmere luft inn, noe som er riktig. Men det er altså ikke tilfelle med dette filteret som monteres inni filterhuset.

Posted

Å sån helt ærlig... Så er jeg usikker på hvorfor tenning må forandres med turbo.

Annen sak. Mange sier at innsprøytnings systemet på disse neppe er i orden. Hva bruker å skje med slikt ?

Du må som regel senke kompresjonen når du setter på turbo. Kompen på M103 er rimelig høy i utgangspunktet slik jeg har forstått det, over 9:1, så den må nok ned på 8-tallet tror jeg, skal det gå bra. Tenningen må reguleres deretter tenker jeg, men dette er jeg usikker på.

Ikke ofte folk tenker på å skifte dyser på M103 etter det jeg legger merke til. Da jeg skifta mine etter jeg kjøpte bilen, dreiv jeg litt research og fant på Bosch sine sider om dysene, at de anbefales skiftet hver 70.000 km. Viktig at dysene lager en jevn og fin dusj med så små dråper som mulig og da kan ikke dysene være sløve.

Kjøp i tilfelle dyser fra Ebay eller f.x autohauz.com eller noe så får du de for halve prisen av de de koster her..