Tobh Posted June 29, 2015 Posted June 29, 2015 Merker at det kommer litt vann inn på gulvet framme på førersiden når det regner. Litt av vannet renner bakover, men det er vel gjerne vanlig. Det kommer ikke noe vann på passasjersiden framme eller bak. Har sjekket dreneringshullene bakerst i hjulbuene og fikk rensket ut litt drit, men det blir fortsatt vått inne i bilen. Noen som har erfaring med dette, og som vet hvor det eventuelt kan være lekkasje. Så vidt jeg kan se er det ikke noe rust bak batteriet eller under clutchpumpen. Det er heller ikke noe tegn til rust under grillene til luftinntaket, og heller ikke tett i dreneringshullene. Det ser ut til at vannet kommer fra et sted over gasspedalen eller det kobberrøret fra clutchpumpen, men er ikke helt sikker. Det er ikke snakk om så mye vann at det er så alvorlig, men vil jo helst ikke ha vann inn i bilen! Quote
Gujoni Posted June 30, 2015 Posted June 30, 2015 Hvis du har takluke så kan dreneringsslangen på venstre side foran være synderen. Quote
Tobh Posted July 22, 2015 Author Posted July 22, 2015 Har fortsatt ikke kommet frem til hvor vannet kommer fra. Men når det regner ser det ut til at vannet i hovedsak legger seg i området rundt gasspedalen. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted July 22, 2015 Posted July 22, 2015 Erfaringsmessig, kommer vann her fra to steder. Enten som er nevnt allerede, defekt takluke kassett (Les:defekt drenering), eller så har 123 en typisk tendens til å ruste inni hjulkasse venstre foran, bak framhjulet inn mot torpedoveggen. Dette kan du komme til, om du tar av den plastskjermen, eller ved å demontere skjermen. Uansett, har du aldri tatt av skjermene, så vil du trolig oppleve svært mye oppsamlet sand bak skjermens nedre bakdel. Dette kan fremkomme på begge sider, men venstre side er vanligst. Quote
Tobh Posted July 23, 2015 Author Posted July 23, 2015 Erfaringsmessig, kommer vann her fra to steder. Enten som er nevnt allerede, defekt takluke kassett (Les:defekt drenering), eller så har 123 en typisk tendens til å ruste inni hjulkasse venstre foran, bak framhjulet inn mot torpedoveggen. Dette kan du komme til, om du tar av den plastskjermen, eller ved å demontere skjermen. Uansett, har du aldri tatt av skjermene, så vil du trolig oppleve svært mye oppsamlet sand bak skjermens nedre bakdel. Dette kan fremkomme på begge sider, men venstre side er vanligst. Bilen har ikke takluke, så den er i hvert fall grei. Den med skjermen har jeg ikke sjekket, men ser ikke helt for meg hvordan vann kommer inn der, ettersom det er ganske tett med undercoating/skit rundt der. Vet du forresten om bilen har en sånn dreneringsslange for kondens fra varmeapparatet? Eller er dette bare på w123 med air condition? Har nemlig lest at denne slangen har en tendens til å smuldre opp over tid, ettersom den ser ut til å være laget av skumgummi eller noe lignende. Har ikke vært bak og sjekket der enda. (Noen bilder jeg fant på nettet) Quote
Tobh Posted July 23, 2015 Author Posted July 23, 2015 Frontrute er forsåvidt heller ikke utelukket, ettersom jeg ikke har sjekket den så grundig enda. Er det en tanke å ha på tape rundt for så og se om det renner vann inn neste gang det regner? Eller eventuelt bare legge papir langs innsiden av ruten for å se om det blir vått? Quote
modzona Posted July 23, 2015 Posted July 23, 2015 Hvis du har tilgang til en røykmaskin ala scene/diskotek bruk så er det en genial måte å finne slike feil på. Da røyken siver ut fra hull i kupen. Slike kan evt leies fra lys/lyd rigge firmaer rundt omkring i norge. Er utstyr som alle slike sitter på. Endags leie burde ikke koste mange kronene. Quote
Stig Posted July 24, 2015 Posted July 24, 2015 Sjekket for rusthull under bremsektraftforsterkeren? Finnes en gmmipakning der som går gjennom torpedoveggen. Om rust rundt denne kan denne lekke inn vann. Evt sjekket for rusthull i luftinntaket? Ikke under grillene, men nærmere midten, evt tette dreneringsrør til vindusvaskerarmene. Ikke mulig å se uten å skru av platen i midten av grillene. Dreneringsslange for kondens er forbeholdt de med a/c Quote
Tobh Posted August 28, 2015 Author Posted August 28, 2015 Har enda ikke funnet ut hvor det kommer fra, nei. Men begynner å lure litt på om det kanskje kommer fra et annet sted enn foran på bilen, men er ikke sikker. Det har regnet ganske mye her i det siste (Bergen) og finner mesteparten av vannet bak og under førersetet. Heller jo litt mot at det kan være frontruten. Men finner ikke vann eller fuktighet noe annet sted enn på gulvet. Har hatt av grillene, men ikke platen i midten. Men ser ikke helt for meg at det er rust der, ettersom det så ganske pent ut under grillene. Det er en rimelig velholdt bil dette her, uten noe særlig med problemer, men det begynner å gå meg litt på nervene dette her.. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted August 28, 2015 Posted August 28, 2015 Har du fått sjekket innerskjermene? Det tar noen timer, men å skru av støtfanger foran, og skjermene kan avdekke en del. Hvor langt har denne bilen gått? Quote
Tobh Posted August 29, 2015 Author Posted August 29, 2015 Har du fått sjekket innerskjermene? Det tar noen timer, men å skru av støtfanger foran, og skjermene kan avdekke en del. Hvor langt har denne bilen gått? Nei, har ikke begitt meg ut på det enda Bilen har gått ca. 165 000. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted August 29, 2015 Posted August 29, 2015 Det er ikke en km stand som det skulle ha skjedd så mye på. Men det kan likevel ha samlet seg en del sand på innsiden av skjermene som har ført til hull. Det bør ikke være så store hull bestandig før man får vanngjennomtrening. Er det mye var som samler seg? Og hvor fort samler det seg? Har du forsøkt å sette på vannsprederen, satt deg inn i bilen å sett hvor det kan komme inn? Quote
Tobh Posted August 29, 2015 Author Posted August 29, 2015 Det er ikke så veldig mye vann. Får det vekk med rundt 5 flak med tørkepapir, for å si det sånn Det tar litt tid før jeg ser vann inne i bilen etter at det har begynt å regne. Har ikke prøvd med vannspreder eller hageslange, men har vært inne på tanken. Er det forresten vanlig å se vann på innsiden av ruten hvis pakningen ikke er tett? Eller kommer det seg ned dit uten spor? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted August 29, 2015 Posted August 29, 2015 Det kan jo komme litt inn om dørpakningen sprekker i toppen. Noe den forøvrig pleier å gjøre. Spesielt på bakdørene. Vann trenger jo inn absolutt over alt, så det er litt vrient å finne med en gang. Det er bare utrolig hvor det finner veier hen. Men om selve skrapelisten til vinduet på utsiden er morken, tviler jeg på at det blir så mye vann inni selve bilen. For hvor vil det ende, det vil ende i bunn av dørken på dørene. Dørene er utstyrt med drensåpninger, så det vil jo etterhvert forsvinne ut her om det blir så mye. Om du setter ut en vannspreder å tester, og det IKKE kommer vann inn, så vil vann trenge inn ved at du kjører bilen. Å da er det naturlig at det trenger inn fra undersiden. Quote
Tobh Posted August 30, 2015 Author Posted August 30, 2015 Kan godt være mulig at det er en dørpakning, må sjekke over det nå når været blir bra igjen og jeg kan styre tilførselen av vann selv Det blir forøvrig vann i bilen når det står stille også, ikke bare under kjøring, slik jeg opplever det. Kan også nevne at venstre, bakerste festet til førersetet er noe rustent, så ser ut til at problemet ikke har oppstått helt nylig. Har bare hatt bilen i noen måneder, og tror forrige eier hadde den mer som kosebil enn bruksbil, så tror ikke han kjørte noe særlig i dårlig vær med den. Men siden dette er min eneste bil for øyeblikket, har jeg ikke så mye valg. Han nevnte også forsåvidt at han hadde opplevd fuktighet under matten bak førersetet når han hadde vasket bilen, og mente at det kunne være en dørpakning. Som sagt tror jeg ikke den da ble brukt å mye i regnvær, og stod ellers i garasje og bærer preg av det. Quote
Recommended Posts