Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisan.

Har nylig kjøpt meg min første MB, en w212 med 4matic.

2 av dekkene er såpass slitt at de nærmer seg klar for å bli skiftet, mens de 2 andre er mye mønster igjen på.

Hvordan bruker dere å gjøre det med dekk? Bytte alle fire eller 2 og 2? Mine dekk er tydeligvis ikke rotert på siden de er så ulikt slitt så forskjellen i rulleomkretsen er sikker minst like stor nå mellom dekkene mine som det evt. blir mellom 2 nye dekk og mine 2 beste dekk... Gitt at jeg kjøpet samme merke og dimensjon selvfølgelig.

Posted

Heisan.

Har nylig kjøpt meg min første MB, en w212 med 4matic.

2 av dekkene er såpass slitt at de nærmer seg klar for å bli skiftet, mens de 2 andre er mye mønster igjen på.

Hvordan bruker dere å gjøre det med dekk? Bytte alle fire eller 2 og 2? Mine dekk er tydeligvis ikke rotert på siden de er så ulikt slitt så forskjellen i rulleomkretsen er sikker minst like stor nå mellom dekkene mine som det evt. blir mellom 2 nye dekk og mine 2 beste dekk... Gitt at jeg kjøpet samme merke og dimensjon selvfølgelig.

Bytt alltid 4 dekk i slengen når du har 4WD. 2 nye og 2 slitte kan forårsake meget kostbare reperasjoner!!

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Ved konstant 4 wd så bytter man alle på en gang. Forskjell i rulleomkretsen tar livet av senterdiffen!!

Det er litt forskjell på rulleomkretsen på 4 MATIC biler som har ulik dekk/felg size  combo fra fabrikk

Dermed må det være litt slingringsmonn på dekk slitasje også

Posted

Samtidig er det greit å huske at 4Matic ikke er et system.

4Matic er et markedsføringsnavn som omfatter en rekke ulike 4wd-systemer.

Altså kan det være stor forskjell på hvordan dette passer seg på ulike modeller med 4Matic.

På modeller med ulike dimensjoner kan det også være slik at utvekslingen er laget for akkurat den forskjellen i utveksling.

Posted

Hvis du går inn her:

http://www.mercedes-benz.de/content/germany/mpc/mpc_germany_website/de/home_mpc/passengercars/home/servicesandaccessories/genuine_partsandaccessories/tyres_and_wheels/tires_and_rim.html

ser man at samme modell/motorstyrke kommer med både lik og ulik dekk/felg combo, ergo må det være noe slingringsmonn på rulleomkretsen

tviler på at utvekslingen endres selv om man bestiller med alternativ dekk/felg størrelse

Posted

Ja, sånn er det altså for noen modeller, da har de nok et system som tillater det.

Mens andre biler med 4Matic (eksempelvis 211) kun er godkjent med lik dekkdimensjon foran og bak i kombinasjon med 4Matic.

Som sagt kan det nok variere en hel del ut fra hvilket system bilen er utrustet med, men da er det grunn til å tro at de modellene der ulik rulleomkrets tillates ikke er ulike fra andre biler av samme type. De har dog et system jeg ikke kjenner utover navnet (4Matic).

Posted

Har en 350 4matic, som det blir sagt her skal alle 4 skiftes. det var klar beskjed fra MB, skiftet alle 4 i går.

Rulle omkrets er svært viktig og vil/kan medføre vesentlig mere utgifter enn 2 dekk ekstra sier de.

På min 204 C 320 4MATIC med 7G-tronic som var utstyrt med AMG sportpakke og med ulik dekk/felg combo fra fabrikk med ulik rulleomkrets

mens standard varianten for eksempel "Elegance" eller "Avantgarde" kom med eksakt lik rulleomkrets

Jeg tro nok uansett at det er noe slingringsmonn da de leverer biler med samme drivverk både med likt og ulikt dekk/felg combo fra fabrikk.

Men 4MATIC sliter ganske likt foran og bak så det blir som oftest å bytte alle hjul.

Hva hvis du kjører i stykker et dekk ;Skal du da bytte alle 4 ? Jeg tror ikke det er nødvendig med mindre du spør en dekkselger...

Hjulene ruller ikke likt hele tiden, da diffrensialen utjevner dette.

• 1 month later...
Posted

Dersom du har firehjulsdrift og sliter ut dekka bak til 1.6mm og dei framme då er 5mm, då har du slitt dei meir enn forskjellen vil bli på dei framme og 2 nye bak. 5mm vs 7-8mm. Dersom det er så "svakt" måtte forhandlarane sagt at en må bytte om fram-bak ved gitte intervall eller ved forskjell i slitasje.

Eg bytter alle 4 dekka når eg kjøper nytt sett, men syns det er ein interessant vri.

• 3 weeks later...
  • 1 year later...
Posted

Alle skal byttes samtidig. Dette for å unngå ulik rotasjonshastighet på nye og slitte dekk. Forskjellen på rulleomkretsen er større enn man kanskje skulle tro.