Jump to content

Recommended Posts

Posted

I dag er det nok ikke noen forskjell hvilket chassi som blir lakkert svart, men tidligere modeller.

Ble perfekte chassi trukket til siden å lakkert svart?

 

Det er jo klart at svart avdekker ujevnheter og små produksjons defekter, før i tiden når pressene var mekanisk styrt å kanskje fottrykket til operatøren bestemte hvor hardt stansemaskinen skulle presse.

 

Jeg tenker at små forskjeller må jo ha forekomt  å at svart lakk fremhever slike defekter, var det så mye at svart lakkerte modeller ble håndplukket?

 

Jeg vet at andre bilfabrikker hadde det slik i hvertfall inn i 70tallet å at slike modeller har en høyere verdi som samleobjekt i dag.

 

Om dette var aktuelt hos mb finner jeg lite info om.

Hvis det var slik hos mb må det ha vært fra ca.1945 og kanskje opptil så sent som ca.1975

 

For før krigstiden var svart en foretrukket farge for bilprodusenten pga. den hadde en raskere tørketid.

Derfor Ford modell-T kun kom i svart, men om kunden betalte for det kunne han selvfølgelig velge farge selv så lenge den var svart. Har hørt at selveste Henry sa dette til pressen en gang.

 

Noen som vet noe rundt temaet?

 

 

Posted

Flere lag lakk, blir jo også mye lenger tørketid.

Arbeidsmengde og arbeidstid har alltid  stått høyt oppe på lista til arbeidsgiver, men det er kanskje slik di løste problemet med svarte biler.

Posted

Dem lakkerte kanskje bare der det var nødvendig på dem andre lagene. Mulig det gjøres på en annen måte i dag. Har sett dem bruker spesielle lamper med striper i, som avslører bulker etc. En lakkerer jeg snakket med tidligere i sommer, sa at det spiller ingen rolle hvilken farge jeg ville ha på bilen, dem måtte gå like grundig til verks uansett. Nå er det sikkert forskjell på 30K lakk og 100K lakk på samme bil.

Posted

Grundig til verks?  Jeg tenker ikke på omlakkering hvor vi bruker div. "Jukse" midler som sparkel å bly el  tinn.

 

Fra fabrikk er det rene stål paneler som blir lakkert.

Som jeg sa tidligere også så tenker jeg ikke på di siste 20-30 årene hvor maskinen styrer å mater seg selv å er nøyaktig ned til 1000deler på ett panel. I dag klarer jo ikke maskinene selv å se forskjell på det di har laget di må ha en strek kode for å identifisere det di selv har laget.

 

Noen som vet når 040 ble en mb farge kode?

 

Jeg vet veldig godt at dette er ett nerde tema, men av og til blir man fasinert av ting og tang som man til daglig ikke tenker på å jeg liker å finne ut av di ting og tang som dukker opp.

 

 

Guest alexanderst
Posted

Min tante har en W204 2012 modell med 040 som fargekode. Den er sort uten metallic.

Guest alexanderst
Posted

040 er svart uten metallic

197 er vel med metallic

 

197 er obsidian black metallic ja, men finnes flere sortfarger med andre fargekoder også ;)

040 er uten metallic, og en vanskelig farge å polere.

Guest alexanderst
Posted

Melaniteblack metallic har fargekode 185. Aner ikke når de forskjellige fargekodene kom jeg nei. Regner med de kom på 20-30-tallet om fargene fra den tiden var kodet.

Posted

Min 1955 modell 220a hadde fargekode DB40. Den var

helsvart og jeg regner med at det er denne koden som

gikk over til 040. Blandingen var 975 gram sort og 25

gram rødt og dette ble lagt over rosa grunning. (Jeg

lakkerte en forskjerm i 1981 grunnet skade. )

Posted

Min 1955 modell 220a hadde fargekode DB40. Den var

helsvart og jeg regner med at det er denne koden som

gikk over til 040. Blandingen var 975 gram sort og 25

gram rødt og dette ble lagt over rosa grunning. (Jeg

lakkerte en forskjerm i 1981 grunnet skade. )

Kjøpte du bilen ny i 55?

Antageligvis ikke, men vet du noe om det var en option i 55?

 

Mulig dette med svarte biler aldri har vært noe problem for mb

 

Posted

Kjøpte den da jeg var 18 i 1974 og solgte den i 1988.

Tror ikke det var spesielt med svart ettersom jeg

har sett en del svarte fra den tiden. Så et bilde fra den

tiden hvor Mercedes lakkerte bilene i et rom med vann

på gulvet og rennende ned på veggene, sikkert for å

binde støvet.

Betalte for øvrig kr. 6000,- for den med 89 000 km.

på telleren. En enke byttet den inn i en boble siden

hun syntes den var for stor og tung på rattet.

Posted

Interessant, vet du om den er i livet i dag?

Rennende vann ja, veldig interessant ettersom vi har diskutert dette tidligere her på forumet og i lokallaget.

Synes det er litt rart om ikke mb har hatt problemer med svarte biler en gang i tiden.

Ettersom flere andre store bil produsenter har svarte biler som er verdt mye mer enn andre farger pga. at svarte biler måtte være perfekte.

Gjør feks. ett google søk på cuda tx9 tx9 hvor tx9 er farge koden svart på svart.

 

Posted

Jeg vet ikke noe om hva som skjedde videre med bilen, men kjøperen plasserte den visstnok

i en jordkjeller for lagring. Tipper dette tok knekken på den. Regnummeret var DB 51540 så hvis

noen vet noe om denne, vil jeg gjerne vite. (Var A-nummer på den da jeg kjøpte den, men det

fikk jeg ikke beholde.)

 

Når det gjelder det opprinnelige temaet som var svart lakk så har jeg aldri hørt om at fabrikkene

plukker ut spesielle karrosserier for biler som skal være svarte. Faktisk kan en mørk marineblå farge

være vel så avslørende enten det gjelder "appelsinskall", porer i sparkel, sliperiper, overgang mellom

sparkel og lakk eller bølgete overflate grunnet dårlig retting.

Posted

Jeg vet ikke noe om hva som skjedde videre med bilen, men kjøperen plasserte den visstnok

i en jordkjeller for lagring. Tipper dette tok knekken på den. Regnummeret var DB 51540 så hvis

noen vet noe om denne, vil jeg gjerne vite. (Var A-nummer på den da jeg kjøpte den, men det

fikk jeg ikke beholde.)

 

Når det gjelder det opprinnelige temaet som var svart lakk så har jeg aldri hørt om at fabrikkene

plukker ut spesielle karrosserier for biler som skal være svarte. Faktisk kan en mørk marineblå farge

være vel så avslørende enten det gjelder "appelsinskall", porer i sparkel, sliperiper, overgang mellom

sparkel og lakk eller bølgete overflate grunnet dårlig retting.

Send "regnr DB 51540" til 2282 så får du vite om den er vraket :)
Posted

Jeg vet ikke noe om hva som skjedde videre med bilen, men kjøperen plasserte den visstnok

i en jordkjeller for lagring. Tipper dette tok knekken på den. Regnummeret var DB 51540 så hvis

noen vet noe om denne, vil jeg gjerne vite. (Var A-nummer på den da jeg kjøpte den, men det

fikk jeg ikke beholde.)

 

Når det gjelder det opprinnelige temaet som var svart lakk så har jeg aldri hørt om at fabrikkene

plukker ut spesielle karrosserier for biler som skal være svarte. Faktisk kan en mørk marineblå farge

være vel så avslørende enten det gjelder "appelsinskall", porer i sparkel, sliperiper, overgang mellom

sparkel og lakk eller bølgete overflate grunnet dårlig retting.

 

Det ser ut til at den har fått A-nummer igjen, men den kommer likevel opp ved søk på nummeret du skriver her.

 

Ifølge Vegvesenets sider har den vært avregistrert siden 1997, så den eksisterte i minst ni år etter at du solgte den.

Posted

Er klar over at det var lavere krav på ett tidspunkt, men på ett annet tidspunkt må det ha vært ett overgangsvindu.

Har faktisk lest om en blå variant også en Mustang i Cadillac farge originalt fra fabrikken, ikke arrester meg her for jeg er usikker om det var Mustang el. En annen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...