myhre Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 I dag er det nok ikke noen forskjell hvilket chassi som blir lakkert svart, men tidligere modeller. Ble perfekte chassi trukket til siden å lakkert svart? Det er jo klart at svart avdekker ujevnheter og små produksjons defekter, før i tiden når pressene var mekanisk styrt å kanskje fottrykket til operatøren bestemte hvor hardt stansemaskinen skulle presse. Jeg tenker at små forskjeller må jo ha forekomt å at svart lakk fremhever slike defekter, var det så mye at svart lakkerte modeller ble håndplukket? Jeg vet at andre bilfabrikker hadde det slik i hvertfall inn i 70tallet å at slike modeller har en høyere verdi som samleobjekt i dag. Om dette var aktuelt hos mb finner jeg lite info om. Hvis det var slik hos mb må det ha vært fra ca.1945 og kanskje opptil så sent som ca.1975 For før krigstiden var svart en foretrukket farge for bilprodusenten pga. den hadde en raskere tørketid. Derfor Ford modell-T kun kom i svart, men om kunden betalte for det kunne han selvfølgelig velge farge selv så lenge den var svart. Har hørt at selveste Henry sa dette til pressen en gang. Noen som vet noe rundt temaet? Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 26, 2015 Posted June 26, 2015 Jeg har også hørt at for å få en helt feilfri bil, skal den lakkeres sort opptil 3 ganger for å avdekke ujevnheter. Quote
myhre Posted June 26, 2015 Author Posted June 26, 2015 Flere lag lakk, blir jo også mye lenger tørketid. Arbeidsmengde og arbeidstid har alltid stått høyt oppe på lista til arbeidsgiver, men det er kanskje slik di løste problemet med svarte biler. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 26, 2015 Posted June 26, 2015 Dem lakkerte kanskje bare der det var nødvendig på dem andre lagene. Mulig det gjøres på en annen måte i dag. Har sett dem bruker spesielle lamper med striper i, som avslører bulker etc. En lakkerer jeg snakket med tidligere i sommer, sa at det spiller ingen rolle hvilken farge jeg ville ha på bilen, dem måtte gå like grundig til verks uansett. Nå er det sikkert forskjell på 30K lakk og 100K lakk på samme bil. Quote
myhre Posted June 26, 2015 Author Posted June 26, 2015 Grundig til verks? Jeg tenker ikke på omlakkering hvor vi bruker div. "Jukse" midler som sparkel å bly el tinn. Fra fabrikk er det rene stål paneler som blir lakkert. Som jeg sa tidligere også så tenker jeg ikke på di siste 20-30 årene hvor maskinen styrer å mater seg selv å er nøyaktig ned til 1000deler på ett panel. I dag klarer jo ikke maskinene selv å se forskjell på det di har laget di må ha en strek kode for å identifisere det di selv har laget. Noen som vet når 040 ble en mb farge kode? Jeg vet veldig godt at dette er ett nerde tema, men av og til blir man fasinert av ting og tang som man til daglig ikke tenker på å jeg liker å finne ut av di ting og tang som dukker opp. Quote
Guest alexanderst Posted June 27, 2015 Posted June 27, 2015 Min tante har en W204 2012 modell med 040 som fargekode. Den er sort uten metallic. Quote
myhre Posted June 27, 2015 Author Posted June 27, 2015 040 er svart uten metallic 197 er vel med metallic Quote
Guest alexanderst Posted June 27, 2015 Posted June 27, 2015 040 er svart uten metallic 197 er vel med metallic 197 er obsidian black metallic ja, men finnes flere sortfarger med andre fargekoder også 040 er uten metallic, og en vanskelig farge å polere. Quote
myhre Posted June 27, 2015 Author Posted June 27, 2015 Er det noen svart varianter som kom før 040? Når kom metallic variantene? Quote
Guest alexanderst Posted June 27, 2015 Posted June 27, 2015 Melaniteblack metallic har fargekode 185. Aner ikke når de forskjellige fargekodene kom jeg nei. Regner med de kom på 20-30-tallet om fargene fra den tiden var kodet. Quote
Gujoni Posted June 28, 2015 Posted June 28, 2015 Min 1955 modell 220a hadde fargekode DB40. Den var helsvart og jeg regner med at det er denne koden som gikk over til 040. Blandingen var 975 gram sort og 25 gram rødt og dette ble lagt over rosa grunning. (Jeg lakkerte en forskjerm i 1981 grunnet skade. ) Quote
myhre Posted June 29, 2015 Author Posted June 29, 2015 Min 1955 modell 220a hadde fargekode DB40. Den var helsvart og jeg regner med at det er denne koden som gikk over til 040. Blandingen var 975 gram sort og 25 gram rødt og dette ble lagt over rosa grunning. (Jeg lakkerte en forskjerm i 1981 grunnet skade. ) Kjøpte du bilen ny i 55? Antageligvis ikke, men vet du noe om det var en option i 55? Mulig dette med svarte biler aldri har vært noe problem for mb Quote
Gujoni Posted June 29, 2015 Posted June 29, 2015 Kjøpte den da jeg var 18 i 1974 og solgte den i 1988. Tror ikke det var spesielt med svart ettersom jeg har sett en del svarte fra den tiden. Så et bilde fra den tiden hvor Mercedes lakkerte bilene i et rom med vann på gulvet og rennende ned på veggene, sikkert for å binde støvet. Betalte for øvrig kr. 6000,- for den med 89 000 km. på telleren. En enke byttet den inn i en boble siden hun syntes den var for stor og tung på rattet. Quote
myhre Posted June 29, 2015 Author Posted June 29, 2015 Interessant, vet du om den er i livet i dag? Rennende vann ja, veldig interessant ettersom vi har diskutert dette tidligere her på forumet og i lokallaget. Synes det er litt rart om ikke mb har hatt problemer med svarte biler en gang i tiden. Ettersom flere andre store bil produsenter har svarte biler som er verdt mye mer enn andre farger pga. at svarte biler måtte være perfekte. Gjør feks. ett google søk på cuda tx9 tx9 hvor tx9 er farge koden svart på svart. Quote
Gujoni Posted June 30, 2015 Posted June 30, 2015 Jeg vet ikke noe om hva som skjedde videre med bilen, men kjøperen plasserte den visstnok i en jordkjeller for lagring. Tipper dette tok knekken på den. Regnummeret var DB 51540 så hvis noen vet noe om denne, vil jeg gjerne vite. (Var A-nummer på den da jeg kjøpte den, men det fikk jeg ikke beholde.) Når det gjelder det opprinnelige temaet som var svart lakk så har jeg aldri hørt om at fabrikkene plukker ut spesielle karrosserier for biler som skal være svarte. Faktisk kan en mørk marineblå farge være vel så avslørende enten det gjelder "appelsinskall", porer i sparkel, sliperiper, overgang mellom sparkel og lakk eller bølgete overflate grunnet dårlig retting. Quote
Arnfinn Posted June 30, 2015 Posted June 30, 2015 Va jo litt lavere krav i gamle dager og da. Selv på premium merker som Benz. Quote
Eirik Tømmerås Posted June 30, 2015 Posted June 30, 2015 Jeg vet ikke noe om hva som skjedde videre med bilen, men kjøperen plasserte den visstnok i en jordkjeller for lagring. Tipper dette tok knekken på den. Regnummeret var DB 51540 så hvis noen vet noe om denne, vil jeg gjerne vite. (Var A-nummer på den da jeg kjøpte den, men det fikk jeg ikke beholde.) Når det gjelder det opprinnelige temaet som var svart lakk så har jeg aldri hørt om at fabrikkene plukker ut spesielle karrosserier for biler som skal være svarte. Faktisk kan en mørk marineblå farge være vel så avslørende enten det gjelder "appelsinskall", porer i sparkel, sliperiper, overgang mellom sparkel og lakk eller bølgete overflate grunnet dårlig retting. Send "regnr DB 51540" til 2282 så får du vite om den er vraket Quote
Sven Håkon Posted June 30, 2015 Posted June 30, 2015 Jeg vet ikke noe om hva som skjedde videre med bilen, men kjøperen plasserte den visstnok i en jordkjeller for lagring. Tipper dette tok knekken på den. Regnummeret var DB 51540 så hvis noen vet noe om denne, vil jeg gjerne vite. (Var A-nummer på den da jeg kjøpte den, men det fikk jeg ikke beholde.) Når det gjelder det opprinnelige temaet som var svart lakk så har jeg aldri hørt om at fabrikkene plukker ut spesielle karrosserier for biler som skal være svarte. Faktisk kan en mørk marineblå farge være vel så avslørende enten det gjelder "appelsinskall", porer i sparkel, sliperiper, overgang mellom sparkel og lakk eller bølgete overflate grunnet dårlig retting. Det ser ut til at den har fått A-nummer igjen, men den kommer likevel opp ved søk på nummeret du skriver her. Ifølge Vegvesenets sider har den vært avregistrert siden 1997, så den eksisterte i minst ni år etter at du solgte den. Quote
myhre Posted June 30, 2015 Author Posted June 30, 2015 Er klar over at det var lavere krav på ett tidspunkt, men på ett annet tidspunkt må det ha vært ett overgangsvindu. Har faktisk lest om en blå variant også en Mustang i Cadillac farge originalt fra fabrikken, ikke arrester meg her for jeg er usikker om det var Mustang el. En annen. Quote
Recommended Posts