Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har fått disse to feilmeldingene opp og styringen er tyngere.

Hva kan være feil? Kom plutselig. Har googlet litt og funnet en til som har hatt disse feilene. Han hadde vasket hjulene med høytrykkspyler og fått beskjed hos mb forhandler om å kjøre en tur for å tørke opp sensorer og da ble alt bra. Dette var i usa. Jeg har byttet hjullager og vannpumpe. Startet bilen for å lufte kjølevannet. Etter en stund så kjørte jeg og etter ca 300 meter da jeg skulle svinge til høyre og trykket på bremsen så kom feilene opp og den ble tyngere på styringen. Hva skjer. Har feil med stardiagnosen så får ikke lest ut feilkoder heller.

Posted

Hei,

Rart at den ble tyngre på styringen, men det samme skjedde med meg etter å ha hatt av caliper. Det ordnet seg etter et par ganger av og på med tenningen (med litt venting slik at systemet går i "dvale").

Når du byttet hjullager og monterte simmerringen som dekker hjullageret, kan det være at du monterte denne for langt inn? Den skal bare ligge såvidt nedenfor kanten, ellers blir luftespalten for stor.

Posted

Progressiv styring (parameterstyring) kutter når abs/esp blir koblet ut. Da blir det muskelservo. :P

kan være mange årsaker, men mest sannsynlig som du selv sier, feil på en abs føler eller giver

Posted

Progressiv styring (parameterstyring) kutter når abs/esp blir koblet ut. Da blir det muskelservo. :P

kan være mange årsaker, men mest sannsynlig som du selv sier, feil på en abs føler eller giver

Det blir vel ikke "muskelservo" som i ingen servo i det hele tatt, men mer som "normal servo". Normal servo føles litt gammeldags når man er blitt vant med progressiv.

Jeg gjetter på feil med abs-føler eller abs-ring bak. Vi fikk det på vår. Jeg har ikke byttet, for problemet forsvant etter at jeg sprayet "mætt ta" CRC 5-56 over alt baki der. Det var egentlig med tanke på å gjøre det noen ganger, og så prøve å få byttet, men så forsvant problemet, og har vært borte et års tid etterpå.

Posted

Nei blir ikke ordentlig muskelservo men den er ikke lett heller. Svært tung når det skal lukeparkeres.  Gjetter på absføler fremme på venstre side. Har bytte lager der men ikke skadet noe som jeg kan se. Har bestilt ny så får se. Hadde bare star diagnosen virket:-(

Posted

Fikset! Tok av føleren på begge sider og målte hvor dypt det var inn til ringen. På høyre side som jeg ikke har skiftet lager var det 34.6 mm. På venstre side var det 35mm. Flyttet ringen da 0.4 mm lengere ut slik at distansen ble lik på begge sider. Startet og alt OK:-) Takker for innspill.

Posted

Så bra. Men det var da vedlig så fintfølende det er. Skjønner jo at jeg hadde flaks da jeg byttet lageret på venstre side på min, men jeg slo ikke simmeringen lengre inn enn at den var kant i kant med innsiden av navet :)

Posted

Det kan være greit å finne ut om det er svingen til høyre eller bremsingen som utløser feilen..

Dette kan nemlig være flere ting, styrevinkelsensor er også en potensiell synder her.

En diagnose er det rette stedet å starte.

Posted

Det er fikset nå. Men regner med at det var bremsingen som utløste det. Etter første gang så forsvant meldingene nå bilen stod en stund. Når jeg starte og kjøre og passerte 20km/t så kom de tilbake. Men som sagt. Det var simmeringen som satt for langt inn. 0,4 mm for langt inn:-)