Bengt E Jacobsen Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Har fått disse to feilmeldingene opp og styringen er tyngere. Hva kan være feil? Kom plutselig. Har googlet litt og funnet en til som har hatt disse feilene. Han hadde vasket hjulene med høytrykkspyler og fått beskjed hos mb forhandler om å kjøre en tur for å tørke opp sensorer og da ble alt bra. Dette var i usa. Jeg har byttet hjullager og vannpumpe. Startet bilen for å lufte kjølevannet. Etter en stund så kjørte jeg og etter ca 300 meter da jeg skulle svinge til høyre og trykket på bremsen så kom feilene opp og den ble tyngere på styringen. Hva skjer. Har feil med stardiagnosen så får ikke lest ut feilkoder heller. Quote
JørgenBergen Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Hei, Rart at den ble tyngre på styringen, men det samme skjedde med meg etter å ha hatt av caliper. Det ordnet seg etter et par ganger av og på med tenningen (med litt venting slik at systemet går i "dvale"). Når du byttet hjullager og monterte simmerringen som dekker hjullageret, kan det være at du monterte denne for langt inn? Den skal bare ligge såvidt nedenfor kanten, ellers blir luftespalten for stor. Quote
Guest 1042 Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Progressiv styring (parameterstyring) kutter når abs/esp blir koblet ut. Da blir det muskelservo. kan være mange årsaker, men mest sannsynlig som du selv sier, feil på en abs føler eller giver Quote
FrodeS Posted June 24, 2015 Posted June 24, 2015 Progressiv styring (parameterstyring) kutter når abs/esp blir koblet ut. Da blir det muskelservo. kan være mange årsaker, men mest sannsynlig som du selv sier, feil på en abs føler eller giver Det blir vel ikke "muskelservo" som i ingen servo i det hele tatt, men mer som "normal servo". Normal servo føles litt gammeldags når man er blitt vant med progressiv. Jeg gjetter på feil med abs-føler eller abs-ring bak. Vi fikk det på vår. Jeg har ikke byttet, for problemet forsvant etter at jeg sprayet "mætt ta" CRC 5-56 over alt baki der. Det var egentlig med tanke på å gjøre det noen ganger, og så prøve å få byttet, men så forsvant problemet, og har vært borte et års tid etterpå. Quote
Bengt E Jacobsen Posted June 24, 2015 Author Posted June 24, 2015 Nei blir ikke ordentlig muskelservo men den er ikke lett heller. Svært tung når det skal lukeparkeres. Gjetter på absføler fremme på venstre side. Har bytte lager der men ikke skadet noe som jeg kan se. Har bestilt ny så får se. Hadde bare star diagnosen virket:-( Quote
Eirik Tømmerås Posted June 24, 2015 Posted June 24, 2015 Hvofor tar du ikke bare av navet og sjekker simmeringen som nevnt ovenfor? ABS triggeren sitter nemlig i simmeringen så det er viktig at denne sitter riktig Quote
Bengt E Jacobsen Posted June 24, 2015 Author Posted June 24, 2015 Har gjort det. Tilogmed satt på en ny til. Samme er det samme. Quote
Bengt E Jacobsen Posted June 24, 2015 Author Posted June 24, 2015 Fikset! Tok av føleren på begge sider og målte hvor dypt det var inn til ringen. På høyre side som jeg ikke har skiftet lager var det 34.6 mm. På venstre side var det 35mm. Flyttet ringen da 0.4 mm lengere ut slik at distansen ble lik på begge sider. Startet og alt OK:-) Takker for innspill. Quote
Eirik Tømmerås Posted June 24, 2015 Posted June 24, 2015 Så bra. Men det var da vedlig så fintfølende det er. Skjønner jo at jeg hadde flaks da jeg byttet lageret på venstre side på min, men jeg slo ikke simmeringen lengre inn enn at den var kant i kant med innsiden av navet Quote
FrodeS Posted June 24, 2015 Posted June 24, 2015 Hvordan var det igjen... Aaaaaaaaaaaaaaav og til er .... 0,4 mm nok ??? Quote
KennethJ Posted June 25, 2015 Posted June 25, 2015 Det kan være greit å finne ut om det er svingen til høyre eller bremsingen som utløser feilen.. Dette kan nemlig være flere ting, styrevinkelsensor er også en potensiell synder her. En diagnose er det rette stedet å starte. Quote
Bengt E Jacobsen Posted June 25, 2015 Author Posted June 25, 2015 Det er fikset nå. Men regner med at det var bremsingen som utløste det. Etter første gang så forsvant meldingene nå bilen stod en stund. Når jeg starte og kjøre og passerte 20km/t så kom de tilbake. Men som sagt. Det var simmeringen som satt for langt inn. 0,4 mm for langt inn:-) Quote
Megaoctane Posted June 26, 2015 Posted June 26, 2015 "Det er ikke så farlig, bare det er nøyaktig" sa mannen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.