seilkongen Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Hei alle. Nettopp kjøpt en W210 E280 4M. Gratulerer så mye til meg. Når jeg vrir på rattet så kommer en knirkelyd. Hva kan dette være. Oppdatering: kjenner svak vibrasjon i rattet når jeg vrir på rattet. På forhånd takk. Quote
Eirik Tømmerås Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Jeg oppdaget det samme på min 190 i går....... Hos meg kom knirkingen bak fra, men høtes ut som om den kom forfra, men det var heldigvis bare i trommlene pga at handbrekket var på og bilen stod ikke helt rett Quote
lowman Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 hei Det kan være ettpar grunner til dette. Spørs hvor mye du må vri på rattet for at knirkinga skal komme. Du kan få knirk i både nedre bære kule foran...så kan du få knirk i ytre endebæreledd bak..såkalt "knirke foringa".. Er du skrå sikker på at knirkinga kommer foran..så er det nok nedre bærekule.men du må få noen til å kjenne på bærekula når du svinger på rattet...og kjenne om det er "vibrasjon" i opphengskula når du svinger..obs obs..pass på fingrer Quote
seilkongen Posted June 22, 2015 Author Posted June 22, 2015 hei Det kan være ettpar grunner til dette. Spørs hvor mye du må vri på rattet for at knirkinga skal komme. Du kan få knirk i både nedre bære kule foran...så kan du få knirk i ytre endebæreledd bak..såkalt "knirke foringa".. Er du skrå sikker på at knirkinga kommer foran..så er det nok nedre bærekule.men du må få noen til å kjenne på bærekula når du svinger på rattet...og kjenne om det er "vibrasjon" i opphengskula når du svinger..obs obs..pass på fingrer Knirker selv ved liten bevegelse. Quote
lowman Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 okei..da er det nok ikke knirkeforingene bak...for ved mye sving foran ..så vil jo bilen heve seg og senke seg alt etter så mye du svinger... men er det med liten sving bare..så hever og senker bilen seg ikke noe spesielt mye..så da har du nok knirk i enten nedre bære kule..eller øvre. Quote
Gujoni Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 En grei måte å finne ut om det er en av bærekulene foran (sannsynligvis den nedre) er å dytte litt ned på skjermen, som man gjør for å sjekke demperne. Knirker det da er det med stor sannsynlighet bærekulen. Quote
tommern57 Posted June 23, 2015 Posted June 23, 2015 Eller så er det så enkelt at rattstammen knirker i gjennomføringa i torpedoveggen? Dette merkes spes i fuktig vær. Quote
FrodeS Posted June 24, 2015 Posted June 24, 2015 For å sjekke kuler, så kan man gi dem en liten sprøyte med litt tykk olje eller tynt fett. Er det bærekule, så bytt før bilen brukes noe mer. Det er så kjedelig når ikke hjulet henger fast der det skal lenger. Quote
seilkongen Posted June 24, 2015 Author Posted June 24, 2015 For å sjekke kuler, så kan man gi dem en liten sprøyte med litt tykk olje eller tynt fett. Er det bærekule, så bytt før bilen brukes noe mer. Det er så kjedelig når ikke hjulet henger fast der det skal lenger. Når du sier gi dem en sprøyte med olje eller fett, hvor da? Og hvilket resultat bør jeg få avhengig av tilstanden? Quote
seilkongen Posted June 24, 2015 Author Posted June 24, 2015 Neste kapittel i sagaen. Jeg har nå tatt av ene hjulet og kikket litt. Det jeg fant ut var det er to av kvistene som kanskje er litt ugreie. Den i bilde 1 var det betydelig bevegelse i staget markert med rød pil i retningen markert med blå piler UTEN at jeg behøvde å bruke særlig kraft. Den i bilde 2 var det bevegelse i stag(styrestag?) og ledd markert med rød piler. Bevegelsen var sentert rundt gjengene lenger inn mot midten av bilen, hvis det gir mening. Jeg kunne gjøre dette for hånd. Så, er dette forenlig med symptomene som beskrevet tidligere? Må også få nevne at bilen er ganske uryddig på veien til tider, og av og til er det voldsomt med vibrasjoner, som regel like etter en ujevnhet i veien. Den føles og myk og "squishy" til tider. Gynger og duver ganske mye i fartsdumper. Quote
seilkongen Posted June 29, 2015 Author Posted June 29, 2015 Må man ta av styrearmen for å bytte nedre bærekule? Quote
Dagis Posted June 30, 2015 Posted June 30, 2015 På min C124 hadde jeg endel knirkelyder. Disse forsvant når jeg la om til vinter. Det viste seg at sommerfelgene hadde feil innpress. Med rett inpress ble det tyst. Og mye mer stabil og fin på veien. Quote
Recommended Posts