Helge Josefsen Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 Jeg hadde min 211 inne til service og div små reprasjoner. Det ble byttet bremse veske som bilen forlangte og et endeledd pluss noe etter en vann lekkasje inn i bilen. Jeg for beskjed fra verkstedet at de må bestille noen deler og det kan ta litt tid. Bare ha bilen til den er helt bra sier jeg. Da jeg har muligheter til og bruke en annen bil. Så når jeg henter bilen er det luft i bremsene og det er ikke tatt spissing/forstillingskontroll så bilen trekker mye til høyre. Burde det ikke være lov og forvente bedre utført arbeid av fagfolk?? Quote
Raski Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 Jo det burde det, men dessverre så er det slik idag.. Reklamer på jobben! Quote
Helge Josefsen Posted June 21, 2015 Author Posted June 21, 2015 Det var ikke så lett. Først så mente de det hadde blitt en lekkasje på bremsene. Så mente de det måtte være noe galt med dekk eller felg på bilen siden den trakk til siden 😕 Quote
KennethJ Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 Det er jo BOS, så det eneste overraskende for meg er at de faktisk byttet bremsevæske. Quote
Helge Josefsen Posted June 21, 2015 Author Posted June 21, 2015 Er de virkelig så ille da Kenneth? Quote
Guest koyama Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 er det ikke vanlig å få utskrift av forstillingskontrolen/4 hjuls kontrolen?, det har nu jeg alltid fått utlevert. og hos bos så har e altid fått spørsmål om det ser greit ut når jeg går igjenom dataene, eller om jeg vil kjøpe nye bolter foran for å få mindre camber sia e altid har litt formye negativ camber på min bil. Quote
Helge Josefsen Posted June 21, 2015 Author Posted June 21, 2015 Problemet et at de ikke tok noen kontroll. De byttet leddet og telt omdreininger som de skrudde når de skulle ha det ut. Og skrudde det nye likt inn.... Quote
Guest 1042 Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 4 hjulskontroll er vanlig å ta når deler i forstillinhæg (og bakstilling) byttes. Det å telle gjenger er noe man gjør for å få ting i nærheten av der det var. Typisk om man skifter i garasjen hjemme og ikke har tilgang på utstyr. Av egen erfaring med 203 og 211, så vil de trekke til ene eller andre siden under oppbremsing om spissing er nok feiljustert. Quote
Helge Josefsen Posted June 21, 2015 Author Posted June 21, 2015 Ja det er jo greit til og få det sånn ca riktig men, det må nok justeres for og få det helt bra som du sier ... Quote
Eirik Tømmerås Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 Hvis spissingen er korrekt før man bytter endeledd så bruker jeg å telle omdreinger og så kjøre bilen og justere på den siden man har rørt til rattet står beint. Har alltid funket for meg Quote
Helge Josefsen Posted June 21, 2015 Author Posted June 21, 2015 Ja her står jo ikke rattet rett heller når du sier det Quote
lowman Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 Det er ikke selvsagt at det blir tatt en firehjuls kontroll etter forstillings komponenter..eller kun en styrekule er byttet. Men det burde blitt anbefalt fra kundemottakerene at du BURDE ha en firehjulsmåling for kontroll ,evnt justering av i det minste spissing. Å justere andre vinkler på 211 er ikke bare bare..og det er relativt "kostbart" Det å justere spissinga kun med å telle gjenger...evnt måle først er fullt mulig..men det vil aldri bli heeelt hundre..men at man klarer å få spissinga 99.99 prosent lik..det er sikkert.Gjør det på denne måten selv ,om kunden ikke vil ha firehjulskontroll og jeg jobber på BOS. Det er faktisk ikke ALLE som VIL betale for 4 hjulskontroll,men det hender også at kunder FAKTISK vil ha firehjulskontroll. Det at det var luft i bremsesystem er verre.Har du en 211 med SBC? eller har du facelift utgaven? verkstedet burde jo uansett vite at bremsene er hundre prosent i orden..men det er nok ikke bare her det kan "slurves" .Det kan være at en lærling har fått jobben...det kan være at det har blitt "verre" bremser etterhvert..men hos oss bruker vi kun ekstern trykkbeholder for å trykksette systemet..og lufte/skifte hele bremseveska. Quote
Helge Josefsen Posted June 21, 2015 Author Posted June 21, 2015 Jeg spurte om og få en kontroll siden jeg har kjøpt nye dekker som jeg ikke ønsker ska bli slitt feil fra starten. Det var ikke noen grunn for det fikk jeg til svar av kundemottaker. Ja det er en facelift og pedalen gikk i bunnen når jeg henta bilen men, siden jeg var der etter stenge tid måtte jeg bare ta den med hjem så lenge Quote
lowman Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 åå...du skulle ha firehjuls kontroll....DA er det en annen sak..da høres det ut som rett og slett dårlig arbeid.kombinert med at bremsepedal gikk i gulvet. Hadde nok tatt en prat med dem igjen da ja. Quote
Helge Josefsen Posted June 21, 2015 Author Posted June 21, 2015 Sorry om det ikke kom tydelig frem tidligere. Tar kritikk for den 😀 ja jeg ville ha det siden den sliter litt galt og de skulle fikse noe i forestillingen. Tenkte og begynne med alt helt riktig på de nye dekka da vettu 😀 siden bilen var der en uke skulle de jo egentlig ha tid til det også hehe Quote
lowman Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 hehe ja uten tvil. du burde ta kontakt med dem og fortelle det som det er.så ordner det seg nok Quote
Helge Josefsen Posted June 21, 2015 Author Posted June 21, 2015 Ja vi ska prøve til tirsdagen. Satser på at alt blir oki da må si det med bremsen var det som plaget meg mest. Spissinga er ikke farlig men bremser bør være i orden Quote
KennethJ Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Er de virkelig så ille da Kenneth? Ja. Da bilen min var på service bestilte jeg service ut fra koden bilen oppga.. Denne servicen inkluderte visst bytte av bremsevæske. Mens bilen var på service og jeg satt i et møte ringte mekaniker fra BOS meg for å spørre om den skulle skiftes, jeg sa at jeg har bestilt service ut fra hva bilen ber om og at det er det de skal gjøre.. Når jeg hentet bilen fikk jeg beskjed om at jeg bør bytte bremsevæske siden det skulle vært utført på servicen.. I ettertid kontaktet BOS meg ang. min klage på dette, og de beklaget hva som hadde skjedd uten at de kom med noe forslag til hvordan det kunne løses.. Enden på visa er altså at det svært useriøse BOS Autostern har tatt service uten å følge det fabrikanten har sagt at skal gjøres.. Quote
H-P Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Er dessverre ikke noe nytt, jeg kjørte 300 000 uten å bytte dieselfilter..... Med fullt servicehefte fra BOS...... Fant det ut når jeg fikk motorproblemer, med dårlig gange..... S210 bil. Quote
lowman Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 får jeg spørre hvordan du fant ut at du hadde kjørt 300000 km UTEN å bytte filter?hvordan vet du at det aldri ble skiftet? Quote
Helge Josefsen Posted June 22, 2015 Author Posted June 22, 2015 Jeg må si at 300 000 på et filter høres utrolig ut.. Jeg ska ikke si det ikke stemmer men, det er jo veldig bra om det har holdt så lenge Quote
FredrikE300D Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Filterne jeg har kjøpt har produksjonsdato.. Det bør gi en pekepinn på når det er byttet hvertfall Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Sett et merke på både "kork og gods". Med et lite speil, kan man sette dette merket veldig diskre Quote
Guest 1042 Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Vår 08 S211 hadde heller ikke fått veldig mange oljeskift på automatkassa hos merkeverksted. Den hadde gått 324000 km da vi kjøpte den i september/oktober for snart 3 år siden, og filteret var helt tett. Alle servicer hos autorisert merkeverksted som har spesialisert seg på taxibiler. Jaggu ikke rart at girkassa fuska og nappa. Quote
Recommended Posts