JørgenBergen Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 Hei, I fjor fikk jeg kjørt komplett rens av AC fordamper og kanaler og hele pakken hos BOS på min 211, etter at det var ganske sur lukt fra ventilasjonen. Etter det var alt strøkent, men nå som varmen har meldt halvveis sin ankomst her i Bergen, er lukten tilbake. Det som er rart, er at det lukter bare fram til AC er kommet skikkelig i gang. Da kommer den friske "såpelukten" som var etter at BOS hadde gjort jobb der i fjor. Den samme sure lukten kommer når bilen står i ro og kun kjører sirkulasjon (bilen har panoramatak med solceller). Så har jeg også byttet de aktive kullfiltrene, for når jeg tok de ut var det mindre sur lukt. Det samme skjer nå, tar jeg ut filtrene så er det ingen sur lukt. Hva kan være forklaringen på dette? Noen som har full kontroll på hvordan HVAC anlegget i en 211 fungerer? Quote
lowman Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 hei høres ut som du bør bytte kombifiltrene igjen. Gjerne kombinert med en ny rens. men er lukten frisk når du tar ut filteret?så er jo det ett tegn på at det ER filteret som lukter. Disse bør egentlig byttes hvert år om man skal være nøye,da det er lite som skal til før det setter seg "mugg og sopp" i disse. Spesielt på biler som brukes i fuktig vær osv. Quote
Guest koyama Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 enig med lowman, høres ut som det er kombifiltrene dine som er problemet, når lukten forsvinner når du tar ut disse. jeg har selv valgt å skifte disse filtrene 2 hvert år og kjører årlig en rens med disse boksene som en setter inn i bilen og kjører klimaanlegget (en slik boks koster ikke mere en 100-200 kr) husk at ac slår seg av når en kommer under en viss ute temp. og en har derfor ikke ac som hjelper å tørke opp bilen invendig iløpe av vinteren. Quote
JørgenBergen Posted June 21, 2015 Author Posted June 21, 2015 Høres nok riktig ut dette ja, men spørsmål, når dere kjører AC rensen med disse boksene, pleier dere da å ta ut filtrene når rensen kjøres? Quote
Eirik Tømmerås Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 Ved rensing med disse boksene resirkuleres lufta, altså den går utenom filteret Quote
lowman Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 tar alltid ut filteret..og setter i blind"filter...alså filter lokk uten filter på.Kjører alltid igjennom alle posisioner på ventilasjonen for å få desinfiserings veska rundt alle plasser. Quote
JørgenBergen Posted June 21, 2015 Author Posted June 21, 2015 Gode greier, filtre bestilt, får ta en økt med rens og alt når jeg har fått dem Quote
lowman Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 ja gjør det. men ikke sett i di nye filtrene før du renser. Sett dem i ETTER du har renset ferdig. og Lag deg en "blindplate" sånn at du kan kjøre uten filter...når du renser systemet. Quote
JørgenBergen Posted June 21, 2015 Author Posted June 21, 2015 Altså, nå snakker vi om filtrene som ligger oppunder bak hanskerommet? Hvordan lager du blindfilter? Quote
lowman Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 jepss. Du bruker den gamle plastdelen av filteret..og kutter vekk filteret..slik at du kan sette på kun lokket..uten å ha noe filter i Quote
lowman Posted June 21, 2015 Posted June 21, 2015 http://ecx.images-amazon.com/images/I/41%2BT8tyIv0L._SX300_.jpg Quote
Eirik Tømmerås Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Nå snakker vel lowman om renseprosess med væske, slik de gjør på verksteder. Jeg snakker om en sånn boks som du løser ut inni bilen og da er hele cluet at du bruker resirkulasjon sånn at denne "røyken" får gjort jobben sin Quote
Trygve Gabrielsen Posted June 22, 2015 Posted June 22, 2015 Jeg har 204 og 212 og pleier alltid å kjøre de siste minuttene på vei hjem uten AC kompressoren i gang slik at fukt blir drevet ut før bilen stoppes. Har ikke har sur(ac-lukt) etter det. Filtre byttes etter boka enn så lenge. Quote
The Marlboro Man Posted June 23, 2015 Posted June 23, 2015 panoramatak med solceller, tar gjerne ett bilde av det! Quote
Sven Håkon Posted June 23, 2015 Posted June 23, 2015 panoramatak med solceller, tar gjerne ett bilde av det! Her er noen bilder av mine foreldres W211 med solcelle-panorama: Quote
The Marlboro Man Posted June 24, 2015 Posted June 24, 2015 rått! det var sjeldent ekstrautstyr! skulle ikke gå O.T her men ble litt wow! Quote
JørgenBergen Posted June 30, 2015 Author Posted June 30, 2015 Ja, der har du sorten, glimrende ekstrautstyr som ennå virker fint OT dette og, men stadig forbløffet over hvor mye ekstrautstyr man fikk på den tiden, og alt virker ennå, som dynamiske seter med sidestøtte som blåser seg opp i svingene osv osv Venter ennå på kullfiltrene Quote
The Marlboro Man Posted June 30, 2015 Posted June 30, 2015 Kom med bildetråd på denne bilen, den hørtes veldig spennende ut! har du, så send en link Quote
JørgenBergen Posted July 2, 2015 Author Posted July 2, 2015 Har ingen bildetråd dessverre, men det skal jeg få laget Quote
JørgenBergen Posted July 6, 2015 Author Posted July 6, 2015 Da har jeg fått byttet filtre og kjørt rens, og enn så lenge så kjennes det ut til å virke, men nå forsvant solen her i Bergen så den virkelige testen kommer nok senere Har også fått laget en bildetråd som etterspurt lenger oppi tråden her: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=71013.0 Quote
MBPano Posted July 8, 2015 Posted July 8, 2015 Er det flere pollenfiltre enn den under panseret på w211? Hvor får jeg kjøpt rensemiddelet? Quote
JørgenBergen Posted July 11, 2015 Author Posted July 11, 2015 Dersom du har 4-sone klimaanlegg har du noen kullfiltre også, dette er vel ikke for pollen men for annen luftforurensning som eksos osv. De ligger under dekselet som ligger bak hanskerommet under dashbordet. Jeg kjøpte en boks med rens på Bilxtra denne gangen, men jeg hadde full rens i fjor hos BoS, der de høytrykkssteamet fordamperen og resten av kanalene. Quote
The Marlboro Man Posted July 11, 2015 Posted July 11, 2015 er det flere filtere der? byttes disse ifra coupeen eller ifra motorrommet? Quote
Recommended Posts