Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann,

Har gjort litt søk men kunne ikke finne noen med samme "symptomer" så prøver meg på en post her.

Har en lyd som minner om "summing" når jeg kjører, kan kjenne det gjennom rattet også til tider. Har hatt bilen oppe og kjent på hjulene, minimalt med slakk (har hørt at det skal være litt slakk ved "kaldt" lager for å ha plass til utvidelse ved varme i høye hastigheter (?) ). Så spørsmålet er kan hjullagrene være dårlige selv om det ikke er slakk? Har hørt historier om hjullager på 211 som tar kvelden mer eller mindre uten forvarsel, så her er det vel best å være føre var.

Posted

heisann

Du hører veldig fort om det er ulyd i hjullagrene viss du har bilen løftet opp foran..og ruller på hjulene.

En annen ting som kan lage forferdelig lyd er "trapping" i dekkene.

Dette er TAGGE mønster i dekkene som skapes av mye bremsing og svinging...etterhvert så vil toppene på mønsteret slites som tagger...og man får veeeldig hjulllager ulyd i bilen.

Deet skal forøvrig være biiittelitt slakk i hjullagrene foran,da disse er koniske,og skal ha litt å leve på

Kjører du med større hjul..så sliter dette også veldig mye mer på hjullagrene.

Har enda ikke opplevd ett mercedes hjullager som "tar kvelden uten forvarsel".men lurt av deg å sjekke det for å være sikker :)

Posted

Takk for lynraskt svar :D

Nå må jeg legge til at jeg har helt nye dekk på bilen, det var igrunn da det ble mer tydelig at det var en lyd her. Satt på 245 dekk foran, som ikke bør være "overkill" på en 211? :) Skal ta og løfte bilen opp igjen idag og snurre på hjulet og høre etter :)

Posted

heisann :)

bare hyggelig.

nei bør ikke være overkill.

men spørs kanskje litt hvilke type dekk du har satt på..kan jo være betraktelig forskjell på di forskjellige dekkmerkene ...hvilke som støyer mer og mindre osv.

men det du kan gjøre..når du snurrer på hjulet foran..og at eller viss  du hører ulyd...så kan du  kjenne på fjæra på støtdemperen når du snurrer på hjulet...her skal det være null vibrasjon når du snurrer..men kjenner du liksom at det vibrerer..eller at det "dirrer" likt som i ulyden du hører....så er det hjullager som er defekt.

Posted

det er bare hyggelig:)

ja ..gjerne hiv ut en oppdatering:)

Det er vel det verste når folk spør om råd...og det aldri blir oppdatert med rep løsning..eller løsning på probleme..så er jo da litt av hensikten borte:)

Posted

Da har jeg hatt bilen oppe og snurret på hjulene, absolutt ingen tegn til ulyder da, men det er jo en ganske annen situasjon når de ikke har noen belastning?

Merkelige greier dette her, kanskje eneste måten å finne det ut på er å demontere og se etter slitasje i lagerbanene?

Posted

ja, klarte virkelig ikke å høre noe som helst..jeg har prøvd med de forrige hjulene, jeg trodde det var de som var årsaken til lyden da disse dekkene var gamle og harde i gummien..men nå satt jeg på spell nye, riktignok bredere dekk, og lyden ble egentlig bare mer framtredende

Posted

høres veldig rart ut.

Er sjelden det ryker hjullager bak iallefall.har vel knapt nok skifta noe hjullager på 211 bak.

Er ikke lett å gi noe mer råd..enn kanskje ta den til ett verksted å få dem til å sjekke...VISS du er "usikker" på om du hører lager lyd fra hjulagrene...

er ikke lett å anbefale noe annet iafall.

• 3 weeks later...
Posted

Henter denne opp igjen for en liten oppdatering.

I går bestemte jeg meg for å bytte hjullagre foran da jeg følte lyden ble verre og verre. Viste seg at på ene siden var ytterlageret helt "brent", det så ut som fettet hadde blitt så varmt at det var klumpet seg, eller, vanskelig å forklare, men det var i hvert fall dårlig tilstand på det, og innerlageret var ikke veldig mye bedre. Det jeg synes var rart er at det var ingen slakk i hjulet i det hele tatt. Men, når jeg skulle ta av mutteren som holder navet på plass, så var denne utrolig hardt strammet, og det skal man vel ikke gjøre så vidt jeg har forstått det, så det kan vel være grunnen til at jeg ikke fant noen slakk.

På andre siden var ikke ting så gale, men byttet der også når jeg først var i farten. Resultatet er at lyden jeg irriterte meg over nå er fullstendig borte, så det kan være et tips dersom noen kommer ut for lignende :)

Posted

Hvor langt har bilen gått. Jeg har kjørt 80mil nå med en lignende lyd som jeg ikke blir klok på. Har lager liggende.

Min har gått 254000, usikker på hvor lenge jeg har hatt denne lyden :/

Posted

Ok, takk. 379 på min, så da er jo alt mulig:)

Det er helt sant, uansett ikke den verste jobben å gjøre og har du lager liggende er det ikke mye å lure på, bare sørg for å bruke nok grease og få pakket lagrene skikkelig, men dette kan du helt sikkert fra før :)

Posted

Når jeg kjøpte min bil var den netopp EUgodkjent med to merknader, begge hjullager foran begynte å bli dårlige... (la ikke merke til denne merknaden før to år senere på neste EUkontroll) da sa verksmester at hjullagrene foran begynte å bli dårlige! da sa jeg bare bestill nye og skift.

Så at de tar kvelden sånn med en gang tror jeg ikke så veldig mye på, virker som om at Mercedes har lang margin på lagrene  :P

Posted

Når jeg kjøpte min bil var den netopp EUgodkjent med to merknader, begge hjullager foran begynte å bli dårlige... (la ikke merke til denne merknaden før to år senere på neste EUkontroll) da sa verksmester at hjullagrene foran begynte å bli dårlige! da sa jeg bare bestill nye og skift.

Så at de tar kvelden sånn med en gang tror jeg ikke så veldig mye på, virker som om at Mercedes har lang margin på lagrene  :P

Du sier noe der :) Jeg bare husker jeg leste noen skrekkhistorier før jeg kjøpte min, der hjullagrene tilsynelatende uten forvarsel hadde røket fullstendig, med det resultat at man måtte bytte spindel og hele pakken. Men det er jo bra at det virker som det ikke stemmer da :)

Posted

Har opplevd plutselig havari på hjullager på 211, så det er ingen myte. Er vel stort sett høyre side som havarerer, vil jeg tro. Har og opplevd hjullager som har slakket seg selv. (Venstre side) Av ukjente årsaker drar navet med seg bolten rundt, selv om lager har blitt forskriftsmessig montert og justert. Låseskruer har også blitt strammet til skikkelig.

Byttet i vinter nav og spindel høyre side på vår S211 ca halvt år etter hjullagerbytte.

Posted

Har opplevd plutselig havari på hjullager på 211, så det er ingen myte. Er vel stort sett høyre side som havarerer, vil jeg tro. Har og opplevd hjullager som har slakket seg selv. (Venstre side) Av ukjente årsaker drar navet med seg bolten rundt, selv om lager har blitt forskriftsmessig montert og justert. Låseskruer har også blitt strammet til skikkelig.

Byttet i vinter nav og spindel høyre side på vår S211 ca halvt år etter hjullagerbytte.

Okei så da er det noe i det da. Jeg reagerte litt på at det ikke var linksgjenger på førersiden, da hadde man jo unngått at de skrudde seg ut i det minste.

Men men, i hvert fall noe å være oppmerksom på :)

Posted

Fikk og mangel/beskjed om ulyd i venstre forhjulslager ved siste EU-kontroll og må si jeg var skeptisk til å bruke bilen etter det, men da jeg byttet lageret så det veldig fint ut og i hvertfall var det ikke brent.

Det var forøvrig en pussig EU-kontroll der alle feilene var på venstre side så som hovedlykt, bremserør foran og bak og hjullager :shock: