Jump to content

Hjelp! M-serie Kjøpsanbefaling, dilemma...

Recommended Posts

Posted

Hei

Jeg lurer på å kjøpe meg en brukt M-serie.

Har tidligere hatt en -01 A6, og har nå lyst og behov for en 4x4 stor bil for å frakte familien trygt rundt i  :lol:

Derfor vurderer jeg å investere i en M-serie 270 CDI (eventuelt 320) av 2000/2001 årgangen.

Ser at prisene er seg under 400k på mange eksemplarer og det er akseptabelt  :)

Problemet er at noen anbefaler meg å holde meg unna M serien da den har en del feil og relativt høye

driftsutgifter (verkstedsbesøk er hyppige). Så da blir alternativet en ny (2005) modell Mitsubishi Outlander.

Men som sagt, jeg syntes det ser ut som man får mere bil for pengene ved å kjøpe en -00/-01 ML 270 CDI.

Spørsmålene mine er:

1. Stemmer det at det er mye feil på m-serien og at driftsutgiftene er høye?

2. Hva er deres mening om den generelle kvaliteten på serien (-00/-01 modeller), er det MB kvalitet

over hele linja (ie. overlever bilen flere 100 tusen km på telleren) ??

3. M-serien har droppet i pris fra nybilpris rundt 5-700K i -00/-01, vil den sannsynligvis droppe mye

på en slik modell de neste 3 årene. Håper ikke tapet blir for mye i den tiden jeg vil beholde bilen.....

4. Forbruket er oppgitt til å ligge rundt literen på blandet kjøring på både 270 og 320, stemmer dette?

5. Hva ville dere valgt? En ny -05 Outlander, eller en -00/-01 ML 270 CDI/320

Tusen takk for alle svar....

Dev

Posted

Hei

Hei, du.

Jeg lurer på å kjøpe meg en brukt M-serie.

Ikke så dumt, det. Men du.. M-klasse.. Det er bmw som driver med serier :-)

Har tidligere hatt en -01 A6, og har nå lyst og behov for en 4x4 stor bil for å frakte familien trygt rundt i  :lol:

Derfor vurderer jeg å investere i en M-serie 270 CDI (eventuelt 320) av 2000/2001 årgangen.

Ser at prisene er seg under 400k på mange eksemplarer og det er akseptabelt  :)

Problemet er at noen anbefaler meg å holde meg unna M serien da den har en del feil og relativt høye

driftsutgifter (verkstedsbesøk er hyppige). Så da blir alternativet en ny (2005) modell Mitsubishi Outlander.

Men som sagt, jeg syntes det ser ut som man får mere bil for pengene ved å kjøpe en -00/-01 ML 270 CDI.

Man kan ha både flaks og uflaks med bilen man kommer borti. Generelt er nok ikke disse de billigste å holde, men det er en ganske stor forskjell på modeller med bensin-/dieselmotor. De med bensinmotor er produsert i USA, mens de med dieselmotor er produsert i Gratz i Østerrike. Det er samme stedet som de bla. skrur sammen G-klasse. De østeriske bilene går for å holde en mye høyere byggkvalitet enn de amerikanske.

Spørsmålene mine er:

2. Hva er deres mening om den generelle kvaliteten på serien (-00/-01 modeller), er det MB kvalitet

over hele linja (ie. overlever bilen flere 100 tusen km på telleren) ??

Det er få m-klasse som blir brukt så mye at man riktig vet om de tåler mange hundre tusen km.

4. Forbruket er oppgitt til å ligge rundt literen på blandet kjøring på både 270 og 320, stemmer dette?

På www.mercefreaken.com finner du tekniske data på alt av moderne mercedes. Der finner du forbruket. Min erfaring er at tallene i tekniske data stemmer godt med reélt forbruk.

5. Hva ville dere valgt? En ny -05 Outlander, eller en -00/-01 ML 270 CDI/320

M-klasse. 270 høres litt traktor ut, men går greit. 320CDI fikk man såvidt jeg vet ikke før i nye modellen som kom nå nylig.

Posted

Hupp

Takk for svar..

M-serie...he he, men du skjønte jo at det var MB ML 270 / ML 320 jeg mente...

Ifølge testene på dinside.no så virker det på meg som M-klassen er veldig gode å kjøre.

Lider jo seff av SUV symptomer, det ER jo trossalt ikke en stasjonsvogn/personbil, så det

går greit. Skal ut og prøvekjøre et par ML 320'er til helgen så da får jeg vel litt føling på

bilen......

Men relatert til det du skriver om byggkvalitet så skal jeg nok ikke ha en 320, går heller for å finne

en ML 270 CDI.

Ser at forbruket på 270 CDI (12/1999-07/2001) er : 

-bykjøring: manuelt: 1,24 liter, automat: 1,22 liter

-langkjøring: manuelt: 0,77 liter, automat: 0,80 liter

-snitt: manuelt: 0,94 liter, automat: 0,93 liter

og for modeller fra 08/2001:

-bykjøring: manuelt: 1,24 liter, automat: 1,24 liter

-langkjøring: manuelt: 0,77 liter, automat: 0,80 liter

-snitt: manuelt: 0,94 liter, automat: 0,95 liter

ML 320 ligger over literen uansett. Tror ikke den blir aktuell selv om A6'en min også lå

over literen på mila (multitronic...), så jeg blir ikke vettaskremt av forbruket.....

Noen som har oversikt over årlige driftskostnader på ML 270 CDI -00/-01 ?

Tenker ikke på drifstoff da...he he

Kanskje jeg heller burde gå for en ny Outlander levert fra forhandler, da får man jo iallefall

et problemfritt bilhold. Men M-klassen er fin da og de som er til salgs har mye utstyr...

Aaaah, valgets kvaler....  :(

Posted

Kanskje jeg heller burde gå for en ny Outlander levert fra forhandler, da får man jo iallefall

et problemfritt bilhold. Men M-klassen er fin da og de som er til salgs har mye utstyr...

Aaaah, valgets kvaler....  :(

Det er ikke så lett. Prøvekjør begge deler grundig, og kjøp det du har lyst på. Livet er for kort til å bare la fornuften bestemme :-) 

Posted

En nabo av meg kjøpte en kanonfin og bra utstyrt svart 2004 modell M270CDI med ca. 50.000 km på telleverket for 550.000,-

Dette er ett år siden!

Posted

Har kjørt ml 320 i over ett år nå.

Har byttet foringer på stabstag og bremseklosser.

Leste masse på nettet var litt skremt av alle som hadde meninger, men bilen er knall go og ingen feil

Bygde min om til propan drift, ble en økonomisk bra deal, Shell selger autogass for 4,55 kl l og jeg bruker i snitt 1,3.

Sjekk ut denne siden : http://www.whnet.com/4x4/shoptalk.html

Mvh

Ml 320

Posted

Jeg har aldri kjørt M-klasse og vet dermed lite om de bilene, men har du kjørt Audi A6 bør du vel være rimelig godt vaksinert mot sjokkpriser på service, og overraskelsen over at ting ryker i tide og utide. Mine foreldre hadde en maksimalt utstyrt 2000 A6 2,5 TDI tiptronic Quattro stasjonsvogn som de bare hadde kostbart kluss med, og til slutt ble det en MB E-klasse på dem for kort tid siden. Selv om Audien deres hadde usedvanlig godt dokumentert servicehistorie ("lidelseshistorie") og den var i god stand da de byttet den inn, valgte MB i Askim å ikke ta sjansen på å selge den som ordinær bruktbil, og pushet den videre til en bruktforretning i Svelvik for å være kvitt risikoen. Skjønner dem godt...

Outlander har jeg prøvd, og den er helt grei, men gir ingen luksusfølelse. Dersom du absolutt vil ha lave driftskostnader og heller litt gammeldags mekanikk enn risikabel high tech bør du i stedet kjøpe amerikansk. Chevrolet Suburban eller GMC Yukon XL nyere enn 2001 gir enda mer plass og rå krefter enn M-klasse, men selvsagt også litt mer lastebil-lignende kjøreegenskaper. Men amerikanske deler er ekstremt billige, slitestyrken er god, og servicen ikke gal. Bygger du om til gassdrift kjører du billigere enn de fleste andre også. Det er det jeg ville gått for dersom Mercedesen ikke faller helt i smak.

MVH Tore