Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei jeg skal bytte simmer ringen på differensialen, siden det lekker ut diff olje der akslingen går inn i differensialen.  Og lurer derfor på hva som må løses av bolter, om hjulnavet  må av. gjerne en guide med bilder :D hvor mye diff olje må etterfylle?

Guest koyama
Posted

når e skifta impulsringene, valgte jeg å ta av hele navet. fikk ikke ut akslingen når navet var ennå påkoblet nedre bærebru.

skal vist være mulig, etter hva som står på forskjelige forumer omkring, og står vel også i wis at det ikke er nødvendig, selv om en skal ta ut akslingen. men orka ikke plages for mye, og var bare en bolt exstra, og da fikk jeg også sjekka tilstanden på knirkeforinga på bærebura... som i mitt tilfelle synger på siste verset og må skiftes snart. selv om den gikk gjennom eu kontrol uten anmerkinger.

etter hva det står i wis så skal luftbelgen tømes for luft, hvorvidt dette er nødvendig vet jeg ikke, jeg tømte den med star.

husk å deaktivere bremsa før du starter.

siden du må ta av muttera på akslingen så anbefales det å kjøp ei ny ei, da denne skal slåes et hakk i for låsing. husker ikke helt torquen på denne, men er ganske mye torque på hjul lageret bake... spørs om det ikke var 300-320 nm

bremse kalipteren stripset jeg bare fast til noe i nærheten. bremse wire står at den skal slakes av, det valgte jeg å ikke gjøre, og lot den henge på navet.

en trenger ikke å ta ut akslingen for å skifte impulsring, den er bare å slå sund med en skrutrekker for å få den av og puss lett rundt å kakk inn en ny en med en dor evt hva en har tilgjengelig.

selve akslingen er vel bare festet med en klips i diffen, vist jeg ikke husker feil. må sef løsne på mansjetten.

er nok lurt å sjekke mansjetten når en har det ute. innbille meg at det står at clipsen skal skiftes i wis, du må selv avgjøre om det er nødvendig.

olje mengde i diff er vel litt avhengi av type diff. som er monter. er vel alt ifra 1 liter til 1.6 el hva det 1.9 liter... husker ikke helt trur det var 1liter til 1.6liter på 211. det bør ikke mixes med forskjelige olje i diffen.

skal vel brukes locktite, el en spesiel sealing compound på tappe/fylle bolten på diffen. det står vel i wis at den skal skiftes, men igjen så må en selv avgjøre om dette er nødvendig. torquen var vel ca 50nm men e bruker bare sunn fornuft der :P

lykke til :)

Posted

Det er ikke nødvendig å ta ut hele navet for å få ut stikk akslingen fra navet

Men det som er trikset..er at du MÅ ta av alle andre stag..UTENOM nedre bærearmen..da går det AKKURAT på håret.

men er viktit å sørge for at nedre Caster staget er trekt nedover..slik at det ikke hindrer bevegelse til spindelen når du trekker ut spindelen i overkant..for å få ut akselen.

Posted

Det er ikke nødvendig å ta ut hele navet for å få ut stikk akslingen fra navet

Men det som er trikset..er at du MÅ ta av alle andre stag..UTENOM nedre bærearmen..da går det AKKURAT på håret.

men er viktit å sørge for at nedre Caster staget er trekt nedover..slik at det ikke hindrer bevegelse til spindelen når du trekker ut spindelen i overkant..for å få ut akselen.

Med akslingen fortsatt i diffen eller?
Posted

jada...trenger ikke ta ut akslingen fra diffen...

Det finnes egentlig ett "presse" verktøy for å presse på den nye abs ringen...men det er ikke nødvendig.Du kan dunke den forsiktig på med en liten hammer

men husk å gjøre godt rent for rust før du prøver å sette på den nye abs ringen..og huske å se at ikke abs ringen sitter igjen inn mot hjullageret før du setter i drivakselen igjen.

:)

• 3 months later...
Posted

Fikk du løs akslingen fra diffen? Jeg klarte selvfølgelig å ødelegge overgangen mellom aksel og mansjett da jeg skulle slå akslingen fra baksiden for å få den ut gjennom splines´n i navet, så jeg har kjøpt en brukt aksling, men sliter med å få løs den som står på, fra diffen.