olejw Posted June 17, 2015 Posted June 17, 2015 Jeg har altså en OM 606 motor i min Geländewagen. Den har gått ca 250.000 km. Den har hatt litt høyt forbruk, og det ryker litt svart. Den går 'i overkant godt', inntil jeg skulle fra Gardermoen inn til Oslo i går. Da hadde jeg rett og slett ikke turbo lenger. Jeg greide 50 km/t i de verste bakkene, men jeg greide fint å røyklegge mesteparten av strekningen. Jeg har vanskelig for å tro at det kan være noe annet enn turboen. Så, til spørsmål: # Er det noen som kan anbefale noen til å renovere en slik turbo i Oslo-området # Har noen spesielle tips til utmontering. Er dette grei sak? oj Quote
olejw Posted June 18, 2015 Author Posted June 18, 2015 Vel, siden ingen svarte. Turboen er ute. Det var faktisk litt trangere enn de fleste ting, men den kom ut. Det tok kanskje en time og 15 minutter. Den kommer til å havne hos Turbo-Service på Høvik i morgen. Renovering skal koste ca 5000, som jeg ikke synes høres så gæernt ut. I alle fall om svartrøyk, oljelekkasje og diesel forbruk blir bedret. Quote
olejw Posted June 18, 2015 Author Posted June 18, 2015 Hm Turbomannen mener det ikke er turboen. Det virker som om motoren ikke får nok luft. Den går helt fint på tomgang, ryker ved pådrag (mye), og det er lite kraft. Som i 40 opp de verste bakkene. Er det std feil på denne motoren som kan forklare dette? Er det luftmassemåler på denne, eller bare en turbotrykkmåler? Kan det være vakumstyring som er gåen, og ikke slår inn turboen? Andre forslag? oj Quote
Erlend Posted June 18, 2015 Posted June 18, 2015 Er det EGR ventil og luftmasse måler på bilen? Visst det er det på bilen så kan det jo være noe der kanskje ? Ellers så kan det vel kanskje være enten noen følere eller filter kanskje ? Håper du finner utav det. Quote
olejw Posted June 20, 2015 Author Posted June 20, 2015 Skal trykkteste slangene på trykksiden av innsuget. Poster løsning her Quote
Recommended Posts