mikkelrev69 Posted June 16, 2015 Posted June 16, 2015 Hei. Tenkte jeg skifte olje og filter på automatkassa som er en 722.358 på en '91 300TE (M103). Olja har nå gått ca 50K over 7 år og begynner å bli småbrun. Foruten Stjerneservices Mobil, vurderer jeg Febi Bilstein eller SWAG som jeg har funnet veldig gode priser på. Andre alternativ jeg vurderer, er Castrol ATF Dex II Multivehicle eller Transmax Dex III Multivehicle, men er usikker på hvilke av disse som er korrekte. Castrols oljefinner oppgir 'DexIII mens f.x. Bilextra sier jeg skal ha ATF DexII. Hører mange snakker varmt om Castrol og spesielt Mobil, men lommeboka liker Febi Bilstein/Swag (ca 570 kr/8L).. Har noen erfaringer med disse forskjellige oljene jeg har nevnt og kan tilråde/fraråde? Filterkit: Mann eller Mahle? Quote
FredrikE300D Posted June 17, 2015 Posted June 17, 2015 Fikk beskjed av Bergs om at man kan bruke alt av Dexron II og Dexron III på 722.3 og 722.4. Kjører selv på billigmerket Comma fra BilXtra, det fungerer jo. Hva du velger er det lommeboka som rår over Quote
mikkelrev69 Posted June 20, 2015 Author Posted June 20, 2015 Ok. Det ble 8 liter Febi Bilstein + Mann filterkit (ca 690 kr på nett). Febi- og Swag-flaskene ser forøvrig helt like ut som MB's originale. Er det noen som vet om det er Febi som lager den også slik at det egentlig er den samme oljen? Fant en DIY her om selve byttejobben, men det sto ingenting om man bør/kan bruke flushemiddel i olja før den tappes. Er det noe man bør bruke eller? Er det i såfall en spesielt flushemiddel som skal brukes? (skal legge inn et spørsmål om dette i DIY'en også.. Quote
modzona Posted June 20, 2015 Posted June 20, 2015 Trenger ikke noe flush middel i disse kassene. Hvis oljen er køll svart så ville jeg nok kjørt en runde med super billig ATF olje for å rense opp evt så har Biltema et flush middel for automat kasser. Selv bruker jeg Fuchs fra oljelageret.no. Fuchs Titan ATF 4000 passer alle 722.3 og 722.4 kassene til mb. Quote
Recommended Posts