Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei

Har aldri hatt noen elektriske feil med min bil, men på tur til Tr.Heim denne uka, så begynte temp.måleren å øke og synke når den hadde lyst. Så fort det skjedde første gang, så fløy måleren til 120 og jeg stoppet selvfølgelig og sjekket under panseret.. Alt virket normalt.. En annen ting er at den elektriske vifta i fronten hadde ikke startet(den sitter på egen føler forran på motoren og er skilt ut fra selve målingen til instrumentet).. Antar derfor at det hele dreier seg om en feil med målingen. Har tilbakelagt Tr.Heim tur med feilen og en tur til Skjåk. Uka har totalt sett blitt rett under 250 mil, feilen går igjen og motoren koker ikke og tar heller ikke skade :lol:

Kjører avgårde, ting går ganske greit, jeg når driftstemp, så begynner måleren å øke og synke opp og ned, flagrer litt mot 120 før den går litt ned.. Et slag i dashboardet gjør ofte slik at den flyr ned til driftstemp igjen en stund før den begynner pån igjen. Kjører jeg en halvtimes tid og har slått 2-3 ganger så ligger den perfekt på driftstemp...Helt til jeg stopper motor og starter den igjen.. Da oppstår samme problem og etter ca. en halvtime og noen slag så virker ting stabilt..

Tydelig at dette kan være dårlig kontakt, og jeg bør egentlig ta ut instrumentet og lodde over kortet..

Jeg lurer på om noen andre har vært bortfor dette, og vet litt om hvordan denne målingen foregår? Noen typiske feilkilder? Oljetrykk og tankmåler fungerer perfekt.

Posted

Min erfaring med vannpumper(kjølesystem generelt) er at bevegelsene er noe mer rolig, både oppover og nedover. Denne feilen gjør slik at nåla kan ved et "knips" hoppe fra driftstemp og helt opp til enden av skalaen 120+ og deretter ramle ned tilsvarende raskt rett ned på driftstemp igjen.

Bevegelsene minner ikke om typisk varmgang, og jeg forventer nok en viss tidsforsinkelse(treghet) i systemet dersom motoren er i ferd med å koke. Har som sagt kjørt langt med dette nå på kort tid og motoren mister ikke vann, og det er ingenting som indikerer høy varme når det holder på som verst.

Posted

Pappas m111 oppførte seg med slike plutselige hopp når vannpumpen var slitt. Ble bra igjen med bytte av vannpumpen. Virket som vannpumpen fungerte bra på noen turtall, mens den sleit i andre områder og da gitt temperatur opp, og så spratt den ned når pumpen gikk igjen.

Posted

det er instrumentet ditt det er feil på, standard feil. har hatt det på 201 og 124. merka jeg svatt litt når det skjedde med oljetrykksmåleren. eneste jeg har gjort er å bytte viseren, husker ikke i farta om jeg bytta hele kortet over eller om du kan bytte en og en viser.

skal også være et vidundermiddel du kan smøre det opp igjen med så kontakten blir god igjen med riktig impedans, men det gadd jeg ikke styre med når jeg har deleinstrumenter liggende. husker ikke kilosprisen på dette middelet men det var helt sykt, rundt 200 kroner på ebay for noen gram. googler du litt finner du noen utenlandske tråder om temaet