Trond N Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 noen her som vet om man skal demontere kjede ved bytte av top pakning har en håndbok til 190 hvor det står at man tar av kjede låsen på min bil som er en 123 finner jeg ikke noen kjedelås kan man løsne kjede strammer og vippe kjede av nede på veiv tannhjulet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bska Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 Nesten rett, du vipper av kjede drevet på kammen etter å ha løsnet strammeren. Strips gjerne kjedet fast til drevet (og eller sett merker). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond N Posted November 8, 2006 Author Share Posted November 8, 2006 hmm gjelder samme framgangs måte når man har nivåregulering? [vedlegget ble slettet av en administrator.] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond N Posted November 8, 2006 Author Share Posted November 8, 2006 et stemmnings bilde før vi startet på jobben måtte ha en" ta av toppen pils" [vedlegget ble slettet av en administrator.] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 Øl hører med når man skal bytte toppakning! Selv drakk jeg mye øl når jeg byttet på en M102, og resultatet ble bra det. Både av ølen og reperasjonen. Det kjedeligste syntes jeg var å løsne styreskinnene til kjedet som sitter i toppen. Fant ut etterpå at kjedet var så strekt at det like gjerne kunne ha vært byttet. Hadde jeg tenkt på det først hadde jeg spart meg for en time med banning, for jeg tror pinnboltene til styreskinnene er mye enklere å ta ut når man har toppen liggende på arbeidsbenken (så sant du ikke har en glidehammer da...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond N Posted November 8, 2006 Author Share Posted November 8, 2006 hmm jeg har glidehammer men: er det slik å forstå at jeg må løsne pumpen til nivåregulering da vil jeg kunne løsne kam drevet stipse fast kjedet til kamdrevet ta ut styreskinnene slik at man kan ta løs kamdrevet med kjedet stripset fast til kammdrevet ned gjenom toppen glidehammer brukes til å få ut pinnene som skinnene er festet med (skrur man en bolt inn i pinnene fester på glide hammer og slår de ut ?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 Jeg ville i hvertfall begynt med å ta av nivåreguleringspumpa. Det må jo være en smal sak å få av drevet når man har gjort det. Man skrur inn en bolt som man fester på glidehammeren ja! Burde være en smal sak å få delene fra hverandre da. Sjekk forresten hvor mye kjedet er strekt. På den 91 190Een jeg byttet toppakning på var det strekt flere grader. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FrodeS Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 (skrur man en bolt inn i pinnene fester på glide hammer og slår de ut ?) Ja, men du kan godt få dem ut ved å presse dem ut på et vis også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 Jeg klarte å knekke en bolt, det er ikke å anbefalle. Det var fram med sveiseapparatet det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond N Posted November 8, 2006 Author Share Posted November 8, 2006 cluet er vel å få ett drag som er mest mulig rett ut , så man ikke bøyer eller brekker boltene henger den pumpa i kun de 2 boltene eller må man demontere pumpa for å komme til kamakselen slik at den kan løsnes som du sikkert skjønner er jeg litt i tvil om åssen jeg løsner kamdrevet fra kamakselen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 Jeg har aldri løsnet en slik pumpe før, så jeg aner ikke hvordan det gjøres. Jeg ville bare begynt å løsne bolter og så sett hvor jeg havnet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond N Posted November 8, 2006 Author Share Posted November 8, 2006 nja det høres jo ut som en plan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond N Posted November 9, 2006 Author Share Posted November 9, 2006 bare en av umbraco boltene på pumpa gikk inn i toppen så det var ikke nødvendig å demontere pumpa da var toppen av og sendt til plansliping Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted November 9, 2006 Share Posted November 9, 2006 Deilig følelse! Demonterte dere ventiler og slikt selv? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond N Posted November 9, 2006 Author Share Posted November 9, 2006 var ikke nødvendig, han sliper med ventilene i har kjøpt seg en ny maskin som han plansliper med samme mannen kan også trykkteste toppen om dette er samme maskin eller 2 forskjellige vet jeg ikke ca 500 + mva for sliping ca 550-600+mva trykk test av 4 sylindret motor med 8 ventiler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts