Jump to content

M 102 kam kjede


Trond N

Recommended Posts

noen her som vet om man skal demontere kjede ved bytte av top pakning

 

har en håndbok til 190  hvor det står at man tar av kjede låsen 

på min bil som er en 123  finner jeg ikke noen kjedelås

 

kan man løsne kjede strammer og vippe kjede av nede på veiv tannhjulet?

 

Link to comment
Share on other sites

Øl hører med når man skal bytte toppakning! Selv drakk jeg mye øl når jeg byttet på en M102, og resultatet ble bra det. Både av ølen og reperasjonen.

 

Det kjedeligste syntes jeg var å løsne styreskinnene til kjedet som sitter i toppen. Fant ut etterpå at kjedet var så strekt at det like gjerne kunne ha vært byttet. Hadde jeg tenkt på det først hadde jeg spart meg for en time med banning, for jeg tror pinnboltene til styreskinnene er mye enklere å ta ut når man har toppen liggende på arbeidsbenken (så sant du ikke har en glidehammer da...).

Link to comment
Share on other sites

hmm

jeg har glidehammer

 

men:

er det slik å forstå at jeg må løsne pumpen til nivåregulering

da vil jeg kunne løsne kam drevet

stipse fast kjedet til kamdrevet

ta ut styreskinnene slik at man kan ta løs kamdrevet med kjedet stripset fast til kammdrevet ned gjenom toppen

 

glidehammer brukes til å få ut pinnene som skinnene er festet med

(skrur man en bolt inn i pinnene fester på glide hammer og slår de ut ?)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville i hvertfall begynt med å ta av nivåreguleringspumpa. Det må jo være en smal sak å få av drevet når man har gjort det.

 

Man skrur inn en bolt som man fester på glidehammeren ja! Burde være en smal sak å få delene fra hverandre da. Sjekk forresten hvor mye kjedet er strekt. På den 91 190Een jeg byttet toppakning på var det strekt flere grader.

Link to comment
Share on other sites

 

cluet er vel å få ett  drag som er mest mulig rett ut , så man ikke bøyer eller brekker boltene

 

henger den pumpa i kun de 2 boltene eller må man demontere pumpa for å komme til kamakselen slik at den kan løsnes

 

som du sikkert skjønner er jeg litt i tvil om åssen jeg løsner kamdrevet fra kamakselen

Link to comment
Share on other sites

var ikke nødvendig, han sliper med ventilene i

 

har kjøpt seg en ny maskin som han plansliper med

samme mannen kan også trykkteste toppen

 

om dette er samme maskin eller 2 forskjellige vet jeg ikke

 

ca 500 + mva  for sliping

ca 550-600+mva  trykk test av 4 sylindret motor med 8 ventiler

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...