Tobh Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Har vært og sett på en 230E som jeg skal kjøpe og lurer derfor på ting og tang angående forsikring. Vil det for det første bli billigere å forsikre denne med tanke på at det er en veteranbil (1980. mod)? Jeg er ikke medlem i noen form for veteranbilklubb enda, og eier heller ingen andre biler. Vet noen hvilke selskaper jeg helst bør velge? Jeg ser for meg at jeg går for full kasko, da det er snakk om en meget pen og velholdt bil! Jeg er forresten 21 år. Tobias Quote
FrodeS Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Har vært og sett på en 230E som jeg skal kjøpe og lurer derfor på ting og tang angående forsikring. Vil det for det første bli billigere å forsikre denne med tanke på at det er en veteranbil (1980. mod)? Jeg er ikke medlem i noen form for veteranbilklubb enda, og eier heller ingen andre biler. Vet noen hvilke selskaper jeg helst bør velge? Jeg ser for meg at jeg går for full kasko, da det er snakk om en meget pen og velholdt bil! Jeg er forresten 21 år. Tobias Hei. Jeg jobber med forsikringsavtale for klubben. Info om dette ligger under medlemmenes forum, som du får tilgang til om du melder deg inn i klubben. Det er snakk om forsikring i Nemi, og jeg har fått tilbud om kr. 400,- + fører/passasjerulykke for ansvarsforsikring på min 1985 nissan patrol. Nå er den bilen solgt, så det blir ikke så aktuelt for min del. Dette varierer med alder og hva annet man har av forsikringer. En 1985 230E skal være veldig pen før det er verdt full kasko, i hvert fall for en på 21 år. Kontakt gjerne Nemi, og si du vurderer å bli medlem av klubben, så kan du høre hva de får til. Kontaktinformasjon: Ronny Bysveen ronny.bysveen@nemiforsikring.no 45950260 Quote
Tobh Posted June 10, 2015 Author Posted June 10, 2015 Hei. Takker for kjapt svar! Er det noen andre betingelser for at man skal få en slik forsikringsordning? Må man ha vært medlem i klubben i minst 1. år, eller ha en annen bil i tilleg? Km. grense osv? Quote
FrodeS Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Dette er som sagt noe jeg jobber med, så alle detaljer er ikke på plass ennå. For å tegne forsikringen med klubb-pris må du være medlem. Det er ingen grense for hvor lenge du må ha vært det. Quote
Eirik Tømmerås Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Hei. Takker for kjapt svar! Er det noen andre betingelser for at man skal få en slik forsikringsordning? Må man ha vært medlem i klubben i minst 1. år, eller ha en annen bil i tilleg? Km. grense osv? Det er vel LMK-forsikring du tenker på? Dette er den desidert rimeligste, men har og begrensinger. Quote
Tobh Posted June 10, 2015 Author Posted June 10, 2015 Hei. Takker for kjapt svar! Er det noen andre betingelser for at man skal få en slik forsikringsordning? Må man ha vært medlem i klubben i minst 1. år, eller ha en annen bil i tilleg? Km. grense osv? Det er vel LMK-forsikring du tenker på? Dette er den desidert rimeligste, men har og begrensinger. Ja, det er vel gjerne det. Men en slik forsikring blir nok ikke så aktuelt da jeg ikke bare kommer til å bruke bilen på søndagsturer og eier heller ingen annen bil selv. Men en "vanlig" bilforsikring bør vel gjerne være rimeligere på en veteran Mercedes enn på en nyere bil. Må vel kanskje bare høre litt med forskjellige selskap. Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Hei, og gratulerer så utrolig mye med rett valg av bil Jeg har alltid hatt kasko på disse, men vet ikke om det er så nødvendig lengre. Før så var det billigere å forsikre en 30 år eller eldre bil som veteranbil, men ettersom svært mange kjørte veteranbil også om vinteren, så tror jeg ikke det skiller så veldig mye lengre i pris. På midten av 90 tallet hadde jeg en boble jeg måtte ta bilder fra alle kanter, gå til forsikringselskapet (det gjør man jo ikke lengre, da man sender bilder pr mail) og fikk pris på veteranforsikring utifra vedlagte bilder. Å da måtte bilen være original, med originale felger. Jeg har veteranforsikring på min 123 nå, men med mulighet for valgfri km. Dvs, ettersom jeg har flere biler, så har jeg den på det laveste km, å heller gjør om om jeg ser jeg kjører mer. Hittils har ikke det vært nødvendig. Når skal vi få sett mer til bilen din da? Gleder meg her jeg Quote
Tobh Posted June 10, 2015 Author Posted June 10, 2015 Hei, og gratulerer så utrolig mye med rett valg av bil Jeg har alltid hatt kasko på disse, men vet ikke om det er så nødvendig lengre. Før så var det billigere å forsikre en 30 år eller eldre bil som veteranbil, men ettersom svært mange kjørte veteranbil også om vinteren, så tror jeg ikke det skiller så veldig mye lengre i pris. På midten av 90 tallet hadde jeg en boble jeg måtte ta bilder fra alle kanter, gå til forsikringselskapet (det gjør man jo ikke lengre, da man sender bilder pr mail) og fikk pris på veteranforsikring utifra vedlagte bilder. Å da måtte bilen være original, med originale felger. Jeg har veteranforsikring på min 123 nå, men med mulighet for valgfri km. Dvs, ettersom jeg har flere biler, så har jeg den på det laveste km, å heller gjør om om jeg ser jeg kjører mer. Hittils har ikke det vært nødvendig. Når skal vi få sett mer til bilen din da? Gleder meg her jeg Takk skal du ha! Hvor har du bilen din forsikret? En 123 er vel gjerne billig å forsikre med "vanlig" forsikring også da? Prøvde diverse sånne kalkulatorer på sidene til forskjellige forsikringsselskaper, men da endte jeg opp med en pris på rundt 1900,- i måneden, og det kan jo umulig være riktig. Må vel heller gjerne kontakte dem personlig for å få noe skikkelig. Skal hente bilen i morgen formiddag. Den står bare 15 minutter unna! Skal prøve å få tatt noen bilder. Den er ganske så strøken Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Hei, og gratulerer så utrolig mye med rett valg av bil Jeg har alltid hatt kasko på disse, men vet ikke om det er så nødvendig lengre. Før så var det billigere å forsikre en 30 år eller eldre bil som veteranbil, men ettersom svært mange kjørte veteranbil også om vinteren, så tror jeg ikke det skiller så veldig mye lengre i pris. På midten av 90 tallet hadde jeg en boble jeg måtte ta bilder fra alle kanter, gå til forsikringselskapet (det gjør man jo ikke lengre, da man sender bilder pr mail) og fikk pris på veteranforsikring utifra vedlagte bilder. Å da måtte bilen være original, med originale felger. Jeg har veteranforsikring på min 123 nå, men med mulighet for valgfri km. Dvs, ettersom jeg har flere biler, så har jeg den på det laveste km, å heller gjør om om jeg ser jeg kjører mer. Hittils har ikke det vært nødvendig. Når skal vi få sett mer til bilen din da? Gleder meg her jeg Takk skal du ha! Hvor har du bilen din forsikret? En 123 er vel gjerne billig å forsikre med "vanlig" forsikring også da? Prøvde diverse sånne kalkulatorer på sidene til forskjellige forsikringsselskaper, men da endte jeg opp med en pris på rundt 1900,- i måneden, og det kan jo umulig være riktig. Må vel heller gjerne kontakte dem personlig for å få noe skikkelig. Skal hente bilen i morgen formiddag. Den står bare 15 minutter unna! Skal prøve å få tatt noen bilder. Den er ganske så strøken Jeg har DNB på den 123n Men har du noe bonus? Jeg tror jaggu jeg betalte 27000,- i året en gang på en bil. Det var iallefall mye mer enn hva jeg betalte for selve bilen Man må bygge opp litt bonus for å få det billigere. Så har du nettopp fått lappen, eller om det er din første bil du registrerer koster det alltid litt mer i starten. Siden du er 21 år, så vil du nok få noe startbonus uansett. Skal bli moro å se bilen!!!!!! Quote
Guest SPErik Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Jeg har Tryg på min veteran, vanligvis brukt if, men de krevde at jeg hadde andre forsikringer i tillegg for å gi gunstig veteranforsikring. Tryg stiller ingen slike krav, det koster ca 900,- inkl. brann og tyveri. glass kom på 200,- i tillegg ca.. med kjørelengde på 3000 var dette da.. Jeg vet også at broren min har hatt veteran der for omtrent samme pris, og han var 20 (er vel under 25 de spør om for rabatt/lavere risiko). Det er forøvrig også en 230 123 bil.. Quote
FrodeS Posted June 10, 2015 Posted June 10, 2015 Jeg har (foreløpig) forsikringer i Eika, og der gikk patrolen ned til halv pris da den ble veteran. Hos Nemi ble jeg lovet forsikring langt under det igjen. Det er ikke LMK, bare vanlig veteranforsikring. Patrolen oppfyller på ingen måte kravene til LMK om originalstand, verneverdig osv. Quote
Olaf Posted June 11, 2015 Posted June 11, 2015 Hos If koster en '84 230TE kr. 450,- i året for obligatorisk forsikring med fører/passasjerulykke, og tillegg på kr. 450,- for brann/tyveri, med bilens verdi satt til 15000,-. Du må ha annen vanlig bilforsikring i tillegg. Hvis det ikke sjenerer dere veldig, så sett bilen på en av foreldrene dine, hvis det er praktisk mulig - og forutsatt at vedkommende har en bil fra før. Omregistrering av veteran koster ingenting, og da kan du nyte godt av veldig lav premie, selv om du ikke velger vetranforsikring. Jeg har en '77 Dodge som koster ca 2000,- i året for vanlig forsikring, ingen kasko/delkasko, og med 12000 km kjørelengde. Et annet ikke helt opplagt alternativ er et medlemskap i amcarklubben, selv om du ikke har amcar! De har en veldig gunstig forsikringsavtale (med If?), og en kjørelengde på 8000 km. Der kan det også hende du slipper unna alle ungdomstillegg. Verd en telefon til Trondheim. Velkommen i 123-mafien! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
FrodeS Posted June 11, 2015 Posted June 11, 2015 En billig veteran må da være en veldig fin måte å bygge opp bonus på? Quote
Tobh Posted June 11, 2015 Author Posted June 11, 2015 Snakket nettopp med Tryg, og der kunne jeg få veteranforsikring for rundt 1000,- i året, men da bare med 5000 km kjørelengde. Siden jeg ikke har noen annen bil i tillegg blir nok det litt i det minste laget. Quote
Olaf Posted June 12, 2015 Posted June 12, 2015 Tidligere betydde ikke kilometerne så mye, hvis du ikke hadde noe uhell var det aldri noen som kontrollerte. Med de nye reglene for Periodisk Kjøretøykontroll, så skal kilometerstand ved siste kontroll være noe som inngår i de opplysninger man kan få om et kjøretøy, og det kommer nok forsikringsselskapene til å kaste seg over! Med vennlig hilsen, Olaf Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted June 12, 2015 Posted June 12, 2015 Tidligere betydde ikke kilometerne så mye, hvis du ikke hadde noe uhell var det aldri noen som kontrollerte. Med de nye reglene for Periodisk Kjøretøykontroll, så skal kilometerstand ved siste kontroll være noe som inngår i de opplysninger man kan få om et kjøretøy, og det kommer nok forsikringsselskapene til å kaste seg over! Med vennlig hilsen, Olaf Jupp, å det er en fin ordning. For når bilen er inne til eu kontroll, så blir km stand registrert. Alle som ønsker, kan sende en mail til Statens Vegvesen å få utskrift av alle disse. Der ser man for eks om noen har "rygget" med bilen din. Quote
Olaf Posted June 13, 2015 Posted June 13, 2015 Joda, det er som Thore Fronth sa til meg da jeg fikk en tilstandsrapport på bilen: "Det er jo litt merkelig, mesteparten av bilen ser ut som den har gått 272000 som står på kilometertelleren, men så er det jo deler av den som ser ut som om dem har gått 5-600000, da!" Med vennlig hilsen, Olaf Quote
FrodeS Posted June 15, 2015 Posted June 15, 2015 Meningen med veteranbiler er jo egentlig at de ikke er "i bruk". Etter hvert så begynner det å bli ganske mange helt fine bruks-veteraner, og da blir det litt gråsone. Prisen jeg har på patrolen, med ca. 1000,- i året nå er en "vanlig" ansvarsforsikring med 8000 km. Prisen ble halvert fra ca. 2000,- før den ble veteran, men det er fortsatt en "vanlig" forsikring". Har du sjekket med nemi? Quote
FredrikE300D Posted June 17, 2015 Posted June 17, 2015 En billig veteran må da være en veldig fin måte å bygge opp bonus på? Min første bil var en veteran, men den måtte pent stå på far da selskapet ikke kunne tilby forsikringstaker veteranforsikring med veteranbilen som eneste bil. Betalte rundt 800,- pr. år for 8000km og fullkasko på en BMW 6-serie. Quote
Recommended Posts