gotthard Posted June 8, 2015 Posted June 8, 2015 Fikk satt på nye dempere og fjører i dag, tenkte samtidig rette opp ene hjulet litt da spissinga var litt halv gal, så jeg justerer til det ser ca ok ut og skal prøve bilen, kommer over 60kmt så begynner det å bråke på venstre side foran, en trekant blinker febrilsk i innstrumentene, slakker av og det gir seg, gir litt gass igjen og det begynner. så jeg stopper bilen og skal snu for og kjøre hjem og da er bråket borte menn esp feil kommer da opp. kan og nevne at rattet nå sitter skeivt etter justering, selv om begge hjulene nå står ca rett, hvertfall mye rettere enn før justeringen, rattet sto helt rett før justering så dette er litt bakvent menn. Prøvde bilen etter at jeg byttet dempere og fjører og da virket alt bra, så dette har ingen ting med det og gjøre virker det som. Prøve og justere tilbake spissingen? Tips mottas med stor takknemlighet. Quote
Rudi Posted June 8, 2015 Posted June 8, 2015 altså, hvis du har justert så rattet står skjevt kan det jo være at begge stag skulle vært justert litt mot en side. Hvis bilen drar til høyre når rattet står rett må begge stagene justeres like mye mot venstre(mener jeg tenker riktig nå ) for at rattet skal stå rett når hjula står rett. Bilen har rattvinkelsensor, så om hjulenes retning ikke samsvarer med rattet så kan det jo tulle til ESP´en... Quote
gotthard Posted June 8, 2015 Author Posted June 8, 2015 Jeg får prøve meg litt fram i mårra, skal på veksted om to uke å ha 4 hjuls kontroll, får bare la bilen stå til da om jeg ikke finner ut av detta. Om jeg får justert det bra, vil ESP varselet slukke da eller må jeg tilbakestille med star? Quote
Rudi Posted June 8, 2015 Posted June 8, 2015 tror ikke du trenger star for det. mulig det holder å ratte helt over mot begge sider en tre fire ganger og. Quote
gotthard Posted June 8, 2015 Author Posted June 8, 2015 Ok, da justere jeg tilbake i mårra så fårn se å som skjer. Takk for hjelpen Quote
Gujoni Posted June 9, 2015 Posted June 9, 2015 Jeg tipper det er rattvinkelsensoren som lager krøll, hvis det ikke har blitt skade på ledningen til en av ABS-sensorene. På min S 211 nappet det litt i rattet mot høyre ved bremsing da rattet sto ørlite for mye til den siden under kjøring rett fram. Virker som sensoren er veldig følsom for feil. Hvis bilen går mot høyre når rattet står rett, må hjulene vris mot venstre . Quote
KennethJ Posted June 9, 2015 Posted June 9, 2015 Her er bruksanvisning for å kalibrere styrevinkelsensor: Quote
gotthard Posted June 9, 2015 Author Posted June 9, 2015 Da var spissinga helt på jordet igjen, rattet rett og etter litt svinging på gårdsplassen her så er feilmeldinga borte. Blir minnimalt med bruk på`n fram til fire hjuls kontrollen om to uker... Quote
Rudi Posted June 9, 2015 Posted June 9, 2015 altså.... hvis du justerer noenlunde likt begge sider, og kjører resett av styrevinkelsensor etterpå bør det funke inntill videre Quote
gotthard Posted June 9, 2015 Author Posted June 9, 2015 Prøvd og justere så det er ca samme avstand i fra gjengestart på styrestaget og endeleddet på begge sider og samtidig få hjulene ca rett, men da står rattet skeivt og selv om jeg da svinger som en gal blir det ikke rettere, har en annen bil jeg bruker så da får de som får betalt for dette gjøre det, har vennta siden januar på å bruke bilen så jeg klarer fint 14 dager til Quote
Rudi Posted June 9, 2015 Posted June 9, 2015 altså, under forustsetning at styrestag/endeledd er LIKE i gjengepartiet, så kan spissingen være riktig, men rattet skjevt, man må da forskyve justeringen i den ene eller andre retningen, altså begge stag justeres like mye mot samme side... Quote
gotthard Posted June 9, 2015 Author Posted June 9, 2015 Kjenner jeg meg sjøl rett så prøver jeg å fikse det til hælja, se om jeg får gjort om dinne gode råd til praksis Quote
Recommended Posts