Henning Bruun Posted June 26, 2015 Posted June 26, 2015 Skal du selge denne også? brenner skattepenga i lomma nå, stein? Quote
MercedesW124 Posted June 26, 2015 Author Posted June 26, 2015 Ja, enten denna eller brannbilen må bort. Har noe nytt på gang nå :lol: Quote
Stein Arnestuen Posted June 27, 2015 Posted June 27, 2015 Skal du selge denne også? brenner skattepenga i lomma nå, stein? He he he, nei de gjør ikke det. Kommer jeg over en W 111/112 coupe tar de nok fyr. Quote
MercedesW124 Posted July 1, 2015 Author Posted July 1, 2015 Skal ikke være lett detta... Bestilte nytt hjullager bak og monteringsdeler til bremsesko bak (på ebay),,, passa til 207-409 stod det,, men på 4xx serien er det tvillinghjul og alt er mye større. Så det passet ikke. Bestilte bremsebånd til bremsesko og park brems wire på mercedes,,, park brems wire hadde annen innfestning bak enn den som stod på, var kun den typen de hadde,, og etter at jeg hadde festet bremsebånd på bremseskoene, og hadde satt det sammen med gamle monteringsdeler og hjullager (selvsagt....) så fikk jeg ikke trommelen på. Bremsebåndene var visst for tykke. Ca 3 mm for mye. Stilt helt inn men er ikke plass. Quote
MercedesW124 Posted July 2, 2015 Author Posted July 2, 2015 En liten oppdatering som også inkluderer noen eldre bilder fra ett annet kamera. Dashbord taes ut Ganske skittent Må dreie ned løpehjul til dynamo Sikringsboks det skal ryddes i Gamle bremsebånd Lagt på nye,,, De var selvsagt alt for tykke så de måtte av igjen. Her er noen tynnere satt på Her er et bilde for å sammeligne monteringssett til bremsesko jeg bestilte på ebay som skulle passe på 409 og det jeg fikk av mercedes, til venstre Ingen av de passet så da måtte det monteres med gamle monteringsdeler,,, igjen.... Her er de tynnere bremseskoene De var selvsagt for tykke, selv om det var de tynneste som var å få kjøpt. De må pusses ned til ok tykkelse. Når jeg skulle lufte bremsene i dag så knakk jeg selvfølgelig lufteskruen høyre bak. Rusta i stykker så langt nede at jeg ikke får tak i den med tang Quote
MercedesW124 Posted July 16, 2015 Author Posted July 16, 2015 Da jeg fant ut av at det var defekt bremsesylinder den jeg knakk lufteskruen i, så bestille jeg ny på bilxtra. Den passet selvfølgelig ikke. Da gikk turen innom rexbo.de og der hadde de riktig type så da ble den og oljefilter bestilt. Her er det montert Nå er tromlene satt på, mangler kun å fylle olje på bakaksel så er den klar for å stå på hjulene igjen. Løpehjul til dynamo som hadde for smalt spor Er nå dreid til riktig bredde og passer fint Quote
Eirik Tømmerås Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Ang. dynamohjulet så var det riktig slik det var, reima skal ikke bunne i hjulet, det er derfor det kalles kilereim Quote
E_S Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Hvis remmen bunner i sporet (for smal rem/for bredt spor) er det umulig å stramme den nok til at den ikke skriker uten at den blir så stram at det går ut over lager i dynamo etc.. For å slippe å kjøpe nytt remhjul kan det hende det går an å bruke en litt bredere rem enn originalt uten at den blir for bred til å passe på remskiven på motoren. Quote
MercedesW124 Posted July 16, 2015 Author Posted July 16, 2015 Ang. dynamohjulet så var det riktig slik det var, reima skal ikke bunne i hjulet, det er derfor det kalles kilereim Den gjør ikke det, men passer mye bedre. Hvis remmen bunner i sporet (for smal rem/for bredt spor) er det umulig å stramme den nok til at den ikke skriker uten at den blir så stram at det går ut over lager i dynamo etc.. For å slippe å kjøpe nytt remhjul kan det hende det går an å bruke en litt bredere rem enn originalt uten at den blir for bred til å passe på remskiven på motoren. Den lagde lyd som den var før. Testet i dag, helt lydløst. Må av igjen da, fordi den lader bare 7 volt. Quote
MercedesW124 Posted July 16, 2015 Author Posted July 16, 2015 Dagens arbeid Fylt på olje på bakaksel. Montert dashbord Har også koblet opp 12v uttak og radio Quote
FredrikE300D Posted July 16, 2015 Posted July 16, 2015 Jeg er imponert over innsatsen! Tross litt motgang! Når det gjelder bremsebånd, så finnes det enkelte som kan legge nytt belegg på gamle bånd Jeg har trua på at dette blir bra Quote
MercedesW124 Posted July 16, 2015 Author Posted July 16, 2015 Jeg er imponert over innsatsen! Tross litt motgang! Når det gjelder bremsebånd, så finnes det enkelte som kan legge nytt belegg på gamle bånd Jeg har trua på at dette blir bra Takk for det Var det jeg gjorde la nye bånd på gamle bremsesko. Mangler bare å koble opp nye baklys og lufte bremser så er den klar for eu-kontroll. Quote
MercedesW124 Posted July 23, 2015 Author Posted July 23, 2015 Alle delene her, utenom ståldelene, blir returnert på grunn av dårlig passform og elendig kvalitet. Har vært å handlet brukt dynamo, høyre speil og høre blinklys, originale deler så regner med passform og kvalitet ikke skal være noe problem denna gangen. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 24, 2015 Posted July 24, 2015 Hvilken motor er det i denne? Jeg har sett på en 1982 309 Westfalia, hvor eier påstår det er en 2,9 på 96 hk, i men flg. vegvesen.no er det en 2,4 på 74 hk som skal stå i den. Quote
MercedesW124 Posted July 24, 2015 Author Posted July 24, 2015 Hvilken motor er det i denne? Jeg har sett på en 1982 309 Westfalia, hvor eier påstår det er en 2,9 på 96 hk, i men flg. vegvesen.no er det en 2,4 på 74 hk som skal stå i den. Er en 3.0l OM 617 uten turbo i denna. 88hk. 309D har samme motoren, 307D har 2,4litern OM 616 med 72 hk, 310D har 2,9litern OM602 med 95 hk Quote
MercedesW124 Posted July 24, 2015 Author Posted July 24, 2015 "Nye deler" Uoriginalt nytt blinklys med latterlig passform Ble byttet ut med brukt originalt og ser mye bedre ut Brukt original dynamo til venstre, høyre er den som stod på bilen fra før Baklamper på plass Ble litt lys i de også, her er alt aktivert Har også hatt et problem med at den tømmer batteriene på under ett minutt, tatt ut alle sikringene, det hjalp ikke. Holdt på å prøve å få inn "profesjonell" hjelp, men så begynte jeg å koble fra diverse releer. Da jeg kom til glødereleet sluttet den å trekke strøm. Må gå over det og evt bytte det ut med et nytt Quote
Eirik Tømmerås Posted July 24, 2015 Posted July 24, 2015 Jeg har veldig lyst til å kjøpe denne 1982 309 med westfalia-innredning til 25000,- og som står i nærheten av meg. Jeg har erfaring fra -80 tallet med både 406 og 608 og husker hvor fin de var da MB kom med dette utseende som din har, fronten ble så lekker i forhold til de gamle Quote
MercedesW124 Posted July 24, 2015 Author Posted July 24, 2015 Jeg har veldig lyst til å kjøpe denne 1982 309 med westfalia-innredning til 25000,- og som står i nærheten av meg. Jeg har erfaring fra -80 tallet med både 406 og 608 og husker hvor fin de var da MB kom med dette utseende som din har, fronten ble så lekker i forhold til de gamle Typ 406, 608++ er en helt annen klasse, den heter T2 og har høyere totalvekt. Min heter T1. T2 er forgjengeren til Vario, som ble produsert helt frem til 2013. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 24, 2015 Posted July 24, 2015 Hvordan er det med støynivået i førerkabinen på de der, og er det servostyring? Det var det nemlig ikke på de gamle som standard Quote
MercedesW124 Posted July 24, 2015 Author Posted July 24, 2015 Hvordan er det med støynivået i førerkabinen på de der, og er det servostyring? Det var det nemlig ikke på de gamle som standard Mye støy hvis de ikke er ekstra lydisolerte, lav topphastighet, ikke de beste kjøreegenskapene. Trur den skal ha servostyring ja men hvor bra den fungerer vet jeg ikke. Quote
MercedesW124 Posted July 26, 2015 Author Posted July 26, 2015 Forrige eier har lydisolert dørene med... ... ... Glava av alle ting Lastebilen fungerer som radio og arbeidslys Mer glava.... Koblet opp høyttalere også nå Fungerer bra. Quote
Eirik Tømmerås Posted July 26, 2015 Posted July 26, 2015 Kanskje han er snekker? Jeg hadde en gang en gammel Datsun hvor de hadde brukt byggeskum i hulrommene :lol: Quote
MercedesW124 Posted July 26, 2015 Author Posted July 26, 2015 Trur ikke det. Gjennomført jallamekk hele bilen., men begynner å hjelpe nå Quote
Recommended Posts