Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mange tenker nok gasskuler nå, men er ikke så sikker på det selv. Bilen er ikke stiv bak, når jeg hopper på hengerfestet gynger bilen mye.

Rett før jeg kjøpte bilen var det en lekasje på lavtrykksslangen inn til hydraulikktanken i motorrommet. Slangen ble byttet. Rett etter dette røyk høytrykksslangen som går fra servopumpa til styresnekka. Byttet slangen.

Fikk nå vite at tidl. eier fyllte pumpa og tanken med Dex III olje, ikke den hydraulikkolja som står det skal være.

Tenkte å justere høyden på nivåreguleringsstaget da det var skrudd helt i bånn. Byttet staget, satt bilen på 4 søyler og justerte staget riktig. Hjalp ikke noe på høyden. Når bilen står på hjula og jeg beveger høydereguleringsstaget helt opp/helt ned skjer det ikkeno med høyden. Hvis jeg laster opp bilen blir den betydlig lavere bak og jeg hører "noe" jobber under bilen en plass..

Noen her som har peiling på detta nivåreguleringsdritet? Takker for svar.

Mercn.jpg

Posted

Jeg er ikke noen ekspert på nivåreg, men tenker at; om det ikke skjer noe når du regulerer med armen til staget, så er vel ventilen dårlig. Eller at det ikke kommer noe olje dit, eller at det er luft i systemet.

Har du luftet på lufteskruen på nivå-ventilen?

PS: Min bil var også høy og myk, da var det gasskula som var dårlig. Uten at det trenger å være det samme for din bil da.

Posted

Sirkulerer det olje i systemet?

Det kan du sjekke ved å ta opp lokket inn på hydraulikktanken mens motoren går. Pumpa er ikke selvluftende, så hvis det ikke sirkulerer, kan du først prøve å fylle godt opp i tanken, og skru av slangen ut av pumpa.

Brudd på servoslangen har ingen betydning for hydraulikksystemet. Det er samme pumpe, men to forskjellige systemer.

Posted

Sirkulasjon av olja er nok det viktigste. Nivåventilen er egentlig som en toveis-kran med stengning for begge tilstander på midten. Skal man dra inn terminologier fra reguleringsteknikken(typisk høgskolefag under kybernetikkfaget) kan man betegne nivåreguleringen som en integrerende prosess sålenge bilen står stasjonært. Dvs. at setpunkthøyden, eller referansen settes med justeringsarmen. Når bilen står på hjulene og man får et avvik i form av last etc. (setpunkt - høyde = avvik(r-y=e) gjør ventilen et pådrag på systemet for å komme seg på set-punkt igjen(ventilåpning * e = u(pådrag)). Et positivt avvik vil få ventilen til å åpne for å hente olje fra tur-slangen og fylle på mer olje på kuler/dempere. Etterhvert som avviket minker vil også pådraget stadig minke og når avviket er null, vil ventilen stå stengt. Ved negativt avvik vil ventilen åpne for å slippe ut olje av kuler/dempere og vil omsider stenge.

Nivåreguleringen er faktisk veldig enkel og hever ikke bilen seg, så er første pri å få sjekket sirkulasjon. Står bilen på bakken og ventilen rører på seg skal bilen heve/senke seg momentant.

Smell fra bakstilling kan være mye rart. Slakk i kuleleddet på nivådempere har jeg hatt, det smeller noe veldig. Gåene stab.linker likeså.. "Knirkeforinger" har jeg også vært ute for at skaper en del smell.

Posted

Da skal jeg få sjekka sirkulasjonen imorra. Hvilken slange ut fra pumpa er det jeg skal ta av? Er 3 slanger der (hvertfall den ene er til servoen)

Angående olje, går det greit med Dex III olja eller bør jeg dra til BOS å få orginalolja?

Posted

Løys (1/4-1/2 omdreining) ute ved demparen når bilen står på hjul og motor ikkje går..

Då vil du få ut eventuell luft i systemet etter ventilen

Gjorde dette på ein S210 på søndags kvelden. (Same symtom)

Klunking kan vere knekt fjør

Posted

Da skal jeg få sjekka sirkulasjonen imorra. Hvilken slange ut fra pumpa er det jeg skal ta av? Er 3 slanger der (hvertfall den ene er til servoen)

Angående olje, går det greit med Dex III olja eller bør jeg dra til BOS å få orginalolja?

Sirkulasjonen kan du sjekke ved å skru av røret som går inn i påfyllingslokket på tanken(dette er returen bakfra). Når motoren går så skal det renne med jevn og god stråle. mulig det lønner seg å ta det av og sette en slangestubb på det for å hindre sprut overalt.

Jeg hadde nok kjøpt 2-3 liter ZH-M olje(Febi Bilstein har feks.) og fått det inn, det er ganske vesentlig å ha olja som Mercedes spesifiserer. Forøvrig forskjellig olje på 210 og 124, så sørg for å skaffe ZH-M.

Posted

Prøvd å lufte på røra inn på demperene nå, og det kommer olje ut på begge sider. Renner godt i returen gjør det også.

Men får fortsatt ikke justert høyden uansett hvor mye jeg beveger på nivåventilen.