Linco Posted May 29, 2015 Posted May 29, 2015 Har en -08 w639 cdi115 4x4 der følgende har skjedd: Var plaget 1 års tid med at bilen gikk i nødmodus nå og da, alarm for oljenivå kom og gikk. Olje, oljetrykk osv. Sjekket ok. Bilen fikk gradvis en lyd som ble lokalisert som dyselyd. Dysene ble tatt ut og trykktestet, de åpnet som de skulle. Av og til kan en dyse lage lyd selv om den fungerer som den skal, bare å kjøre var tipset. Så etter noen tusen km knakk veivaksel på en skinke, og ventiler i stempelet på cyl.nr3 osv... Skiftet rammelager, ny veivaksel og overhalte topp. Nye ventiler og freste seter. Dysene ble igjen testet uten feil.. Når bilen ble startet opp igjen var den samme karakteristiske "dysebanken" tilstede. Etter 10min. Forsiktig kjøring kom noen kraftige vibrasjoner og en smell.. Veivaksel nr2 knekt.. Er det mulig at feiltenning/ pumpe/dysehavari kan forårsake så mye stress på en veivaksel at den går av..? Er meget intr. I å høre hva andre mener om dette.... Quote
RuneT Posted May 29, 2015 Posted May 29, 2015 Etter 10 minutt? Nei. Det er ikke mulig. Min mening er at en veivaksel ikke knekker uten at den treffer noe mekanisk/krasjer med noe. Unntaket er om det er oljetomt. Da kan veiva selv på en V8 knekke. Blir som regel varmt. Men nå er det kanskje noen mekanikere her som kan si meg imot Quote
H-P Posted May 30, 2015 Posted May 30, 2015 Dette vet jeg er diskutert innen Chevy miljøet.. De skadete dysene sender inn en tykkere dieselkonsistens, nærmest spruter inn diesel. De gode dysene sender inn riktig forstøving. Man ser dysepppførselen på diagnose, nettopp bytte på min CDI pga mye bankelyd, og diagnosen viste tydelig hvilke dyse som ikke hang med. Vips lyd borte. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.