Jump to content

Recommended Posts

Posted

Låsekassa er visstnok en ting som ryker titt og ofte. Den koster 1500 hos BOS og 925 hos Autotrio. Begge priser er uten rabatt. Skal du skru på nyere mercedes er du nødt til å invistere i et godt torxsett. Det er du helt avhengig av. Til å bytte låsekassa trenger du også et popnaglesett. Har ingen bilder av selve bytte av låsekassa, men skal forklare så godt jeg kan.

 

Først dørtrekket. Det er fire skruer du må skru ut for å ta av trekket:

D%f8rtrekk.JPG

 

To bak dørhåndtaket. Lokket vippes av ved hjelp en skrutrekker ved pilene. Sitter veldig løst, jeg tok det med fingrene:

D%f8rtrekk1.JPG

 

D%f8rtrekk2.JPG

 

Lokket her vippes av med skrutrekker, rett under treverket. Vær forsiktig så du ikke lager stygge merker

D%f8rtrekk3.JPG

 

Deretter er det bare å nappe det bestemt av, da resten sitter i klips. Jeg begynte ved den røde ringen i det siste bildet, og ødela null klips. Innvendig dørhåndtak sitter i en vaier som bare vippes av. Det er også noen ledninger som må kobles fra, men det er relativt elementært nå du står med trekket i hånda.

 

 

Også skal vi bytte låsekassa. Dette er ingen enkel jobb. Låsekassa sitter der jeg har ringet rundt på bildet under:

D%f8rtrekk2.JPG

Første du må gjøre er å ta av dørhåndtaket. Det sitter i en skrue, gjemt inne i dette hullet:

Skrue%20til%20d%f8rh%e5ndtak.JPG

 

Når du har gjort det, sitter låsekassa i tre lett synlige torxskruer. Når du har tatt de, begynner moroa. Selve kassa er nemlig kapslet inn i en papp/plast lignene beskyttelse, og kunsten er å få kassa ut av denne. Det går men regn med mye banning og såre knoker. Når kassa endelig er løsnet må du bore ut to popnagler nederst på døra. De naglene holder fast noe av rutemekanismen, men det innebærer ingen fare ved å ta de to. Du borer de ut med 4,5mm bor. Det er fortsatt noe helvetes trangt, men nå får du kassa ut av døra. Da begynner moroa med å sette inn den nye. Like mye banning og sværting og ikke minst såre knoker, men det går til slutt.

 

Det kan være greit å være to (to hoder tenker bedre enn et)

 

Når du er ferdig kan du trøste deg med at dette er en jobb BOS skal ha kr3500,- + mva for.

 

Dette er visstnok en svakhet på 211 fikk jeg høre. Det som skjer er at låsen flyr opp og ned 3-4 ganger og sjelden i låst posisjon selv om du låser den med fjernkontrollen.

Posted

Garantien har gått ut på min dessverre. Gått litt langt... Ellers så er dette en ting som dekkes av garantien, men ikke på tidligere taxibiler som min. Ser på Finn at det kommer stadig flere 211 drosjebiler ut på markedet og da tenkte jeg at denne tråden etterhvert blir relevant.

  • 1 month later...
Posted

Jeg har hatt automatisk låsing av dørene på min siden den var ny og det sliter vel endel på låsekassa det da. Bør kanskje koble det ut da..... :roll:

  • 3 years later...
  • 6 months later...
  • 2 weeks later...
Posted

Fikk endelig bytta låsekassa i dag. Det er temmelig rett fram, bortsett fra biten med å lirke den gamle låsekassa ut og den nye låsekassa inn. Jeg demonterte dog ikke dørhåndtaket slik Trond-Erik gjorde.

Fikk tatt noen bilder, men glemte av kameraet hos foreldrene mine så de får komme senere.

 

Posted

Nå har jeg riktignok kun erfaring med låser for Keyless-Go som er enda litt mer omfangsrike, men jeg forstår ikke hvordan dere får ut låsene uten å borre ut vindusmekanismen i bakkant? Såfremt man har popnagler og tang for å feste dem igjen og er forsiktig når man borrer dem ut så gjør i hvertfall dette saken betydelig lettere.

Posted

Nå har jeg riktignok kun erfaring med låser for Keyless-Go som er enda litt mer omfangsrike, men jeg forstår ikke hvordan dere får ut låsene uten å borre ut vindusmekanismen i bakkant? Såfremt man har popnagler og tang for å feste dem igjen og er forsiktig når man borrer dem ut så gjør i hvertfall dette saken betydelig lettere.

Hvilke popnagler er det du tenker på her? Vi har begge borra ut to popnagler for vindusmekanismen i bånn. Uten å gjøre det er det vel teknisk umulig å få ut låsekassa vil jeg tro.

(Bilde av det kommer vel i løpet av dagen)

Posted

Jeg har forresten nå demontert låsekassa, og til min overraskelse var det ikke en elektrisk feil slik jeg trodde... Regna egentlig med at det var en mikrobryter som hadde tatt kvelden eller noe slikt, men det er altså feil. Låsekassa (på passasjersiden) peiser på med strøm på en liten elmotor, og håper på det beste. Det som skjer er at en mekanisme glipper taket på en av to pinner som stikker opp av et tannhjul. Når det skjer, er det en fjær som sørger for å trekke den tilbake til utgangspunktet, med det resultatet at den andre pinnen tar tak i mekanismen. Dette holder den på med til strømmen blir kutta, og det er dermed mer eller mindre tilfeldig om døra er låst eller ei.

Har litt lyst til å finne ut hva som forårsaker problemet, og sjekke om det er mulig å fikse låsekassa. Det ser ihvertfall reparabelt ut slik jeg ser det.

Posted

Her er et par bilder av låsekassa. Det store hvite tannhjulet med to pinner som stikker opp er det jeg snakker om. Det roterer med klokka, og trekker med seg den svarte dingsen som ligger over. Problemet er bare at den ikke stopper når den har nådd låseposisjonen, men fortsetter rundt.

IMAG0015.thumb.jpg.b22f466cc6c60111276e2329d2f90c11.jpg

IMAG0019.thumb.jpg.affa302023e24bafc461b8e225a0ac20.jpg

Posted

Ser ut til at problemet er en avknekt spesialfjær. Slik jeg forstår mekanismen (som er full av blindede skruer) så stopper denne fjæra bevegelsen når mekanismen er helt låst. Tror neppe det er noen måte å få kjøpt ny/byttet denne på, så eneste løsning ser ut til å være å bytte mekanismen i sin helhet  :?

 

  • 3 years later...
  • 5 years later...
  • 2 months later...
Posted

Har noen erfaringer med å byte sete i Current Designs Gulfstream? Jeg er lei av å reparere det setet som er montert og vurderer å bytte hele greia. Ser ut til at setet er støpt fast i skroget/sargen, men det er kanskje mulig å gjøre noe med det likevel.

Jeg har en Kajakksport Artisan Millennium med et suverent godt sete. Ser ut til å være av plastikk med noe isolasjon inni. Det er i alle fall varmt og godt å sitte på selv på vinterstid. Har alltid tenkt at det setet hadde passet i Guffen.

Kjetil

  • 4 years later...
Posted
On 11/6/2006 at 10:34 AM, TEH said:

Låsekassa er visstnok en ting som ryker titt og ofte. Den koster 1500 hos BOS og 925 hos Autotrio. Begge priser er uten rabatt. Skal du skru på nyere mercedes er du nødt til å invistere i et godt torxsett. Det er du helt avhengig av. Til å bytte låsekassa trenger du også et popnaglesett. Har ingen bilder av selve bytte av låsekassa, men skal forklare så godt jeg kan.

 

Først dørtrekket. Det er fire skruer du må skru ut for å ta av trekket:

http://home.lyse.net/benzaholic/D%F8rtrekk.JPG

 

To bak dørhåndtaket. Lokket vippes av ved hjelp en skrutrekker ved pilene. Sitter veldig løst, jeg tok det med fingrene:

http://home.lyse.net/benzaholic/D%F8rtrekk1.JPG

 

http://home.lyse.net/benzaholic/D%F8rtrekk2.JPG

 

Lokket her vippes av med skrutrekker, rett under treverket. Vær forsiktig så du ikke lager stygge merker

http://home.lyse.net/benzaholic/D%F8rtrekk3.JPG

 

Deretter er det bare å nappe det bestemt av, da resten sitter i klips. Jeg begynte ved den røde ringen i det siste bildet, og ødela null klips. Innvendig dørhåndtak sitter i en vaier som bare vippes av. Det er også noen ledninger som må kobles fra, men det er relativt elementært nå du står med trekket i hånda.

 

 

Også skal vi bytte låsekassa. Dette er ingen enkel jobb. Låsekassa sitter der jeg har ringet rundt på bildet under:

http://home.lyse.net/benzaholic/D%F8rtrekk2.JPG

Første du må gjøre er å ta av dørhåndtaket. Det sitter i en skrue, gjemt inne i dette hullet:

http://home.lyse.net/benzaholic/Skrue%20til%20d%F8rh%E5ndtak.JPG

 

Når du har gjort det, sitter låsekassa i tre lett synlige torxskruer. Når du har tatt de, begynner moroa. Selve kassa er nemlig kapslet inn i en papp/plast lignene beskyttelse, og kunsten er å få kassa ut av denne. Det går men regn med mye banning og såre knoker. Når kassa endelig er løsnet må du bore ut to popnagler nederst på døra. De naglene holder fast noe av rutemekanismen, men det innebærer ingen fare ved å ta de to. Du borer de ut med 4,5mm bor. Det er fortsatt noe helvetes trangt, men nå får du kassa ut av døra. Da begynner moroa med å sette inn den nye. Like mye banning og sværting og ikke minst såre knoker, men det går til slutt.

 

Det kan være greit å være to (to hoder tenker bedre enn et)

 

Når du er ferdig kan du trøste deg med at dette er en jobb BOS skal ha kr3500,- + mva for.

 

Dette er visstnok en svakhet på 211 fikk jeg høre. Det som skjer er at låsen flyr opp og ned 3-4 ganger og sjelden i låst posisjon selv om du låser den med fjernkontrollen.

Synd at de bildene i denne posten ikke kan vises lengre.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...