Anders LH Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Ref tidligere tråd: http://mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=70439.0;all Som nevnt tidligere har bilen blitt diagnostisert med gåen Airmatic-demper venstre bak, og jeg venter nå på at verkstedet i Sverige skal få deler. Var bortreist i noen dager frem til i går, og da vi satte oss i bilen på flyplassen syntes jeg bilen var litt "løs" bak, med mer vibrasjon bak enn tidligere. På vei fra jobb i dag kikket jeg på høyden på venstre bakskjerm, og den er omtrent en fingerbredd lavere enn på høyresiden. Prøvde å heve bilen med fjæringen, og den hevet seg på begge sider, men venstre side var fortsatt lavere enn høyre. Det samme gjaldt da jeg slapp den ned igjen. Den store skrekken nå er selvfølgelig at belgen i luftfjæringen også er gåen, men det beroliger meg litt at venstresiden ikke hever seg til samme nivå som på høyre side. Kan denne forskjellen i høydenivå forklares med den allerede konstaterte slitne/ødelagte demperen, eller må jeg be verkstedet bestille en ny belg også? Quote
Guest koyama Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 vel strengt tatt, vist du hadde lekasje som er så stor at den alltid er en fingerbredde lavere på den siden så skulle den ha dutte ned når bilen står i ro. så hvordan er bilen når den står i ro. har du sjekka stagene framme til høyde justeringa? det er ikke et av stagene som er rustet fast/bøyd (vist du har gammel typen av stag). vist den blir feil framme så vil du jo ha forskjellig høyde bak oxo, siden det er bare et stag/sensor bak (midt på) du kan jo oxo bøye dæ ned å se på belgen bakanifra og se at belgen ikke tar bortig dempern da er d bare tidspørsmål før d er hull i den. nu vet ikke jeg hvorlangt bilen din er gått, men de fleste jeg kjenner må ha skifte belgene mellom 200-250k på airmatic. har dog ikke hørt noen i min vennekrets som må ha skiftet demper, selv om bilen har rundet 350k. på min egen bil gikk de sund på 220k, bare liten lekasje på den ene, men når vi tok av og sjekket den andre så var det ikke tvil om den ville oxo ha gått sund på svært kort tid... masse sprekker i gummien. vist bilen er "løs" og mye vibrasjoner ville ikke jeg ha sutte ut på noe langtur uten å sjekket dette nærmere Quote
Guest 1042 Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Vibrasjoner kan skyldes mye forskjellig. Jeg hadde slitte foringer i bakstilling, noe som medførte forsterkning av vibrasjoner, Fikk bytta begge bærearmer og spissingstagene, og den har blitt mye roligere. Bytte av mellomaksellager med oppheng gjorde den enda litt roligere. Skal bytte bakre motor/girkassefeste til helga, og da forventer jeg at all vibrasjon i bilen er borte. Når det gjelder høyde, så er det ikke uvanlig at det er forskjell i avstand mellom hjul og hjulbue på høyre vs venstre side. Har lite eller ingenting med belgen å gjøre. Ingen som egentlig vet hvorfor nesten alle 211 har variasjon på høyde, men teorier kan være så mangt: -Det er normalt og innenfor normen til produsenten. -Slitte foringer i bærearmer. -Slitte foringer i sub-frame -Slitte foringer i nedre innfesting på luftbelg. -Noko anna? Nest siste virker lite sannsynlig da nedre innfestingen på belgen skal være fastskrudd slik at den ikke kommer ut av posisjon. Quote
Anders LH Posted May 26, 2015 Author Posted May 26, 2015 Demperen på den aktuelle siden er definitivt gåen, BOS har konstatert dårlig effekt på dempertest, pluss at den svetter. I tillegg gynger det bra på den siden over fartsdumpene, så det er liten tvil. Spørsmålet er bare om den kan forklare høydeforskjellen, jeg håper det bare er det og ikke luftfjæringa. Skal sjekke hvordan den ser ut før jeg starter i morgen tidlig. Høyden fremme ser normal ut. Bilen er 2006-modell og har bare gått oppunder 160000km, så det er litt tidlig for demperen å ryke synes jeg, men det kan jo skje. Alderen kan vel ha noe å si. Og den eneste langturen som er planlagt med det første er til Biltjänst i Arvika, det kan jeg love Hadde bare vært dumt å komme dit og finne ut at belgen er på siste verset, da hadde det vært bedre å få byttet den også. Får kanskje prøve zalotrikset. Quote
Guest 1042 Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Demperen påvirker ikke høyden i det hele tatt. At demperen din har røket skyldes enkelt og greit alder. På min MY 08 så var det alder (og rust) ikke km som knakk demperen. som sagt så har nesten alle S211 ulik avstand fra hjul opp i hjulbue venstre vs høyre side. Har mer tro på slitte foringer enn luftbelg, for da hadde den seget helt sammen. Quote
FrodeS Posted May 27, 2015 Posted May 27, 2015 Foran er det høydesensor pr. hjul, bak er det kun én som måler snittet. Dvs. at om det er snev av ujevnheter der bilen står, vil hele forskjellen bli bak. Quote
Recommended Posts