Blostrupmoen Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 94 mod S124 300TD sender all motorolja ut i eksosen. Vi snakker her om så vannvittige mengder på så kort tid, at motoren tømmer seg for olje ved å gå på tomgang i 2 minutter. Aldri vært borti maken, hva tror dere? Toppakning? Turbo? Bilen har for øvrig gått 520 000km. Det er satt inn getrag kasse i den og den har sånn "Catch" tank til olja så den er sikkert kjørt hardt. Hvis jeg har forstått det riktig så skal den olje "catch" tanken ta imot oljedampen fra veivhusventilasjonen og gjøre dampen til olje igjen? Irettesett meg om jeg har feil. Tips tas imot med stor takk! Quote
E_S Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 OM606 i 124 har ikke turbo originalt, så det er i så fall ettermontert. Turboen er vel det mest sannsynlige stedet det kan tømmes ut så mye olje rett ut i eksosen på så kort tid, det er ikke mulig å klemme gjennom litervis med olje gjennom veivhusventilasjonen på et par minutter.. Quote
Blostrupmoen Posted May 25, 2015 Author Posted May 25, 2015 Hmm, hva heter rekkesekseren i 124 med turbo originalt da? Var sikker på det var OM606 Quote
Blostrupmoen Posted May 26, 2015 Author Posted May 26, 2015 I EPC står det at bilen har OM606.910. Turboen på den er altså ettermontert? Quote
tommern57 Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 I prinsippet er det to ting som er sansynlig: 1. tetning i turbo er gåen. 2. retur fra turbo til sump er tett. Det burde vel være mulig å teste med ei sånn pumpekanne man bruker i hagen? Det skal jo tåle over 3 bar detta oljesystemet så det er bare å pumpe på. Og har man tatt vekk eksosen, burde det være lett å få visuelt resultat? Quote
Blostrupmoen Posted May 26, 2015 Author Posted May 26, 2015 Mener du sånn trykkkanne? Prøvde det nå, men prøvde med tom kanne for å se om det kom olje ut. Skal jeg helle olje på kanna? Litt grønn på dette. Eksosen er tatt av av ja, så lett å se Quote
Marevan Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Hehe, ja. Legg ut et bilde av motoren a, så ser man på det er en 606:) Quote
Blostrupmoen Posted May 26, 2015 Author Posted May 26, 2015 Står i EPC at det er 606 og det står på en tag i motorrommet, men jeg var ikke klar over at disse ikke kom med turbo originalt Quote
Marevan Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Det der ligner ikke på en 606 for meg, men jeg er ingen ekspert. Quote
Simen Malerbakken Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Bildet er i alle fall en 603, er ikke plass til to kammer under det toppdekselet der. Quote
Blostrupmoen Posted May 26, 2015 Author Posted May 26, 2015 Da er det altså en 603, får endre overskriften igjen Men på 603 fikk man turbo vel? Quote
E_S Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Om det ser slik ut under panseret og det står at det er OM606.910 i bilen originalt er det en original E 300 Diesel (24v uten turbo), men noen har byttet til en OM603 med turbo. Om motoren som er satt inn er en original OM603 turbomotor heter den mest sannsynlig OM603.960 om den kommer fra en annen 124-bil. Quote
Marevan Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Hehe. Det er litt mer enn uflax som skal til for å gjøre den endringen der:) Quote
Eirik Tømmerås Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Og TD står for Touring Diesel. Altså diesel stasjonsvogn. TDT derimot er Touring-Diesel-Turbo Quote
FredrikE300D Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Nå heter det ikke Touring på Mercedes heller, det er en betegnelse BMW bruker, som for Audi kaller stasjonsvognene sine for Avant. Denne bilen rullet ut av fabrikken som en E-klasse og har ikke TD Turbo eller TD betegnelse i det heletatt. E_S har helt rett med E 300 Diesel. Når det gjelder problemet ville jeg sjekket at returen er i orden, og at turboen er ok. Quote
Blostrupmoen Posted May 26, 2015 Author Posted May 26, 2015 Chassinr: 1241911F300630 I typebetegnelse i vognkortet Står det E 300 TD. Her er screenshot fra EPC hvor det står 606.910: Quote
Blostrupmoen Posted May 26, 2015 Author Posted May 26, 2015 Jeg er ikke helt sikker på hva tommern mente, men det jeg gjorde var at jeg tok en sånn trykk kanne som man f.eks vasker hus med og satte den på oljeslangen til turboen. Pumpet men det var liksom ikke noe motstand, men det er vel riktig. Så tok jeg av returen til turboen og da hørte og kjente jeg at lufta kom ut av returen. Hvis returen er tett, er den da tett i slangen som går ned i bunnpanna? :) Quote
FrodeS Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Chassinr: 1241911F300630 I typebetegnelse i vognkortet Står det E 300 TD. Her er screenshot fra EPC hvor det står 606.910: Snodig. Uansett så er det en 603 som sitter i nå. 603 ble levert fra og med 1987 til og med 1996. 12v, 147 hk. Quote
FredrikE300D Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Står E300TD i mitt vognkort og, dog med riktig motor, men det er en leif fra Statens Vegvesen sin side da de ikke helt fikk med seg nye betegnelser på E-Klassen. Quote
FrodeS Posted May 27, 2015 Posted May 27, 2015 I vognkortene står det mye rart. 124191 er uansett 300 sugediesel stasjonsvogn. Quote
tommern57 Posted May 27, 2015 Posted May 27, 2015 Jeg er ikke helt sikker på hva tommern mente, men det jeg gjorde var at jeg tok en sånn trykk kanne som man f.eks vasker hus med og satte den på oljeslangen til turboen. Pumpet men det var liksom ikke noe motstand, men det er vel riktig. Så tok jeg av returen til turboen og da hørte og kjente jeg at lufta kom ut av returen. Hvis returen er tett, er den da tett i slangen som går ned i bunnpanna? :) Det var det jeg mente ja. Sette på ei pumpekanne på oljetilførselen til turboen. Gjerne litt oljei kanna her, ja. Hvis det renner greit igjennom turboen, såkan du jo prøve det samma på returen ned til sump. Evt også se om hvor mye trykk man må ha på tilførsel før den slipper olje ut i sneglehuset med avblenda retur? Quote
E_S Posted May 27, 2015 Posted May 27, 2015 Bare for å oppklare enhver uklarhet: Sånn her så det ut under panseret på den bilen der fra fabrikken - det viser også hvorfor spylervæsketanken har så merkelig fasong: Quote
Blostrupmoen Posted June 12, 2015 Author Posted June 12, 2015 Takk for alle tips! Det viste seg å være toppakningen. Det kommer olje ut i eksosen fra sylinder nr 1. Jeg kjøpte en delebil og har satt i en 606 med automat som bilen ble levert med. Hvis noen er int i getrag kasse så bare skrik ut Quote
FredrikE300D Posted June 12, 2015 Posted June 12, 2015 606n er enormt bra! Jeg er storfornøyd med min Går igrunn som en kule! Ingen tegn til slitasje etter så mange km! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.