Jump to content

Frodes 300...


Frode

Recommended Posts

Da har jeg fått samlet meg til å legg ut et par bilder og litt info over bilen min.

 

Bilen er en 1991 Mercedes-Benz 300 TE-24 Sportline

Km: 280000

Ble importert til Norge sent på 90 tallet, jeg kjøpte den høsten 2000, stort sett blitt godt behandlet av forriger eiere(en i Tyskland og en i Norge før meg).

Utstyr:

• Automatisk høydejustering på bakaksel

• Svart sportline skinninteriør

• AMG alu-felger 8 x 18" ET31mm fremme, og 9 x 18" ET36 Bak (originale 210 AMG felger) med 225/40 og 245/35 Michelin sommerdekk

• Brembo/Porsche 320mm perforerte/ventilerte skiver fremme, 4stemplet Brembo/Porsche kalippere (fra en 911/993 Turbo 95-98 modell).

• Standard 2 stemplede kalippere og 278mm ventilerte skiver bak.

• Elektriske seter både fører og passasjer.

• Airbag både fører og passasjer.

• Senket 40mm +(originalt sportline bare 32mm :lol:) med H&R fjærer og bilstein sprint dempere fremme.

• 4 x Elektriske vinduer + elektrisk soltak

• Elektrisk oppvarmede og justerbart speil på høyre side

• Lyktespylere / viskere

• Sterero: Kicker frontsett, Pioneer Stereo, 3 x 1Farad kondensatorer, 2 forsterkere(Phillips og Kicker)

                12” Rockford sub, 1Gauge Stinger kabel til alt fra dynamo til helt bak i bilen++++........

• A/C

• Selv låsende bakluke

• 5-trinns automatgir(Nå byttet med en 4 trinns automat som tåler mer juling.... 8))

• Originalt Fargede ruter + diverse sotefilm i tilegg

• Sportsunderstell med alle stagene i bakhjulstilling i polyrethane….

• 500E lykteglass til hovedlys, klare hvite blinklys fremme og på siden med klare/blå Diadem pærer.

• Rails og skinner på tak.

• Cruisekontroll

• Baklykter I fargene rød/sort/rød.

• Defa Alarm med startsperre og vindus - sensor………

• Defa warm up med batterilader og motor/coupevarmer

 

Til info: bilen hadde original telefon i midtarmlene og kostet ca 967000,- Nok i 1991..... :shock:

 

Har også gjort et par ting med motor+++

479599_40_full.jpg

479599_42_full.jpg

479599_41_full.jpg

479599_38_full.jpg

479599_39_full.jpg

479599_43_full.jpg

 

Det er skjedd en god del siden disse bildene ble tatt, for det første er det rustfritt 2,5/3" eksosanlegg med race katalysator montert, motor er overhalt og portet.

Det var original telefon i bilen, denne er fjernet for den virket jo ikke lenger(gammel NMT sak) rommet er brukt til plassering av kondensator for stereoanlegg.....

 

Her ser dere hvordan understellet så ut for ca en mnd siden..... :P

Bilen er sprøytet med Sagkjedeolje de siste årene og det ser ut til å funke greit... :P

479599_46_full.jpg

 

Her er et midlertidig bilde av motorom, dette ble tatt under montering av motor...kommer tilbake mer noen bilder når alt er ferdig.....når enn det er.... :-k

479599_47_full.jpg

Bilder av interiør, stereo etc vil komme.... :P

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 167
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

wow :shock: Nydelig motor rom du har der! Hva har du gjort med eksos manifoldene? lakkert? Hvordan er det pris-messig og overhale en M104?

Link to comment
Share on other sites

Åssen går det her da?? Fått gjort noe mer? Venter fortsatt på bilder da

 

Har ikke fått gjort noe mer, det er fullt kjør oppe i klubbhuset, så jeg venter til de begynner å bli ferdige før jeg hiver opp bilen der igjen for å gjøre noe mer....... :lol:

Håper å få den ferdig til "vårløysinga".... 8)

 

wow  Nydelig motor rom du har der! Hva har du gjort med eksos manifoldene? lakkert? Hvordan er det pris-messig og overhale en M104?

 

Manifoilene er lakkert (Wurth lakk som skal tåle 650grader), har ikke kjørt så mye ennå og ikke så veldig hardt heller, men det ser ut til at lakken holder foreløpig..... :lol:

 

Du kan regne med ca 20 - 25 lapper for full overhaling av en M104 hvis du slipper å bytte kammer, borre sylindrene etc.... da får du den tilbake som ny, fy f så deilig det er å høre en M104 svive uten antydning til vibrasjon eller tikkelyder... 8)

 

Og du kan regne ca dobbel pris eller mer hvis du leverer bilen inn til feks BOS..... :?

Link to comment
Share on other sites

Leser ikke folk MBtidene eller ???  :-)

står jo der hva som er gjort :-)

 

Gleder meg til Del 2 :-)

Legg gjerne ut bilder her på nettet også i farger...

Og jeg har lurt litt på å lage ett "felles" bildelager samt film lager for MBE hvis det er av interesse...

har SDSL linje samt nok lagerplass :-)

Link to comment
Share on other sites

Leser ikke folk MBtidene eller ???  :-)

står jo der hva som er gjort :-)

 

Hvis det står i det siste nummeret så har jeg ikke fått det enda!

Link to comment
Share on other sites

Leser ikke folk MBtidene eller ???  :-)

står jo der hva som er gjort :-)

 

Hvis det står i det siste nummeret så har jeg ikke fått det enda!

 

Det forklarer saken ja :-) Står der alt som er gjort opp til motor skal inn i bil igjen ca... motor står på en biltema "wannabemotorbukk" og venter på att motor rom m.m skal klargjøres... det kommer da i del 2 så vidt jeg forsto... I del 1 står det greit forklart hva som er gjort med motor iht demontering, sliping, porting, lakking m.m....  :-D

Du har noe å glede deg til.... syntes siste nummer av MBT var knallbra..

Link to comment
Share on other sites

Lakken er Artikkel nr (0893 359 005) med navn "Spraylakk Varmebestandig Sort", det er en akryllakk som må herdes ved innbrenning, dvs den er ikke fullherdet før den har vært oppe i 300-400 grader i 30 min.

RAL kode 9005, den er Sort silkeglans, den er Bensinbestandig etter innbrenning og er oppgitt til å tåle + 650 Grader Celsius, det står at den er beregnet for varmeutsatte deler slik som eksosanlegg, motorrom, radiator etc.

Vet ikke om den tåler manifoilene ved litt hardkjør og 700-750 grader, men det merker vi kjapt, den har tålt tempen til nå.... 8)

 

Men den koster også litt mer enn lakken fra Biltema, så dere er advart..!!.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

det er en akryllakk som må herdes ved innbrenning, dvs den er ikke fullherdet før den har vært oppe i 300-400 grader i 30 min.

 

Hvordan fikser du den ?? litt normal kjøring i 30 min ???

 

Men den koster også litt mer enn lakken fra Biltema, så dere er advart..!!..

Finnes det spraylakk som er billigere enn biltema ?? hehe

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fikser du den ?? litt normal kjøring i 30 min ???

 

Yepp, den går an å ta på etter en halvtime, men tåler ikke noe støt eller lignende, så det går greit å montere, men den blir skikkelig herdet etter en rolig tur... :P

Link to comment
Share on other sites

Wow  Denne var strøken i lakken!! Er den nylakkert i det siste? Morro å se at du har lagt nøye arbeid i motoren og motorommet også. Virkelig en flott bil det her

 

Den er ikke strøken i lakken og det er originallakken, er endel steinsprut og småskraper, håper  å få lakkert diverse når jeg er ferdig med de andre prosjektene... :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da blir det "back to the future" til slik bilen var når jeg kjøpte den, dvs 18" AMG felger.... :P

Når jeg kjøpte bilen for snart 6 år siden stod det 18" AMG-look felger på den, men nå vil den få originale S210 AMG felger, dvs 8" x 18  med innpress 31mm fremme og 9" x 18 med innpress 35mm bak... 8)

Dekk bredden er jeg litt usikker på men antar 225/40-18 fremme og 245/35-18 bak..... det skal være skikkelig kjørbart, skal ikke ha antydning til subbing...

Blir ørlite valsing av buene, spesielt bak for det er det ikke valset originalt, fremme har jeg original valsing, AMG kit og jeg har også "hamret" ut hjulbuen slik som AMG beskriver, så fremme skal alt gå greit.... 8)

 

479599_51_full.jpg

Slik skal det se ut, dette er 265/35-18 montert på bilen min.... :P

 

479599_50_full.jpg

 

479599_52_full.jpg

Dette er fremme, med noen slitte 235/40-18 dekk.... fikk Bernt, Sven Håkon og George til å sette seg oppi motorrommet....kjempeklaring..!!!... :D/

 

479599_53_full.jpg

En fornøyd herremann.... :partyman:

Link to comment
Share on other sites

De AMG kopi felgene du hadde på før disse, skal du selge de?? De som står bak deg på siste bilde!!

 

En "viss" E320CDi T-modell, med noen MAE dritfelger skal ha AMG kopiene som vinterhjul.... :wink:

Jeg klarte å "redde" de originale AMG`ene før han fant ut at de skulle på om vinteren.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

De AMG kopi felgene du hadde på før disse, skal du selge de?? De som står bak deg på siste bilde!!

 

En "viss" E320CDi T-modell, med noen MAE dritfelger skal ha AMG kopiene som vinterhjul.... :wink:

Jeg klarte å "redde" de originale AMG`ene før han fant ut at de skulle på om vinteren.... :lol:

 

:shock: Hva er det du sier?? Går jo ikke ann å kjøre med sånne "dritfelger"!! Dette er det værste jeg har hørt! :lol: :lol:

Ja,ja, da får han jo fine vinterhjul. Har en kompis med S124, som er på felgjakt om dagen.

Men da er det bare å lete videre. Hils Johnny da! :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...