Toalmar Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 I forbindelse med at jeg har forespurt priser på service på bilen, kom det ene verkstedet opp med at jeg burde rense motoren innvendig. De hadde visst ett program på dette (3 bokser ett eller annet) som skule tilføres motorolje etc. Dette kostet visst kr 1000,- og var å anbefale ettersom disse motorene hadde en tendens til å "kokse" seg Motoren vi snakker om er en OM651.912 Har noen erfaring med dette? Eventuelt kan komme med forslag på midler jeg kan ha på selv? Quote
Tor Anton Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 simen på stjerneservice har vel bra erfaring med tunap(eller hva det het). Quote
FredrikE300D Posted May 26, 2015 Posted May 26, 2015 Jeg ser på slike ting med en god dose skepsis. Har man fulgt Mercedes' sine råd om service, så bør det holde. Motoren min går nå hvertfall enda og maler som en katt Forøvrig aldri tatt innvendig motorvask på, og ikke ser jeg vitsen med å gjøre det heller. Quote
Tor Anton Posted May 27, 2015 Posted May 27, 2015 tunap er noe mb går god for hvis jeg har forstått det rett Quote
Eirik Tømmerås Posted May 27, 2015 Posted May 27, 2015 Jeg brukte Bell Add innvendig motorvask på 190E´n da oljen var veldig svart og jeg hadde ikke peiling på hvor lenge siden olja var byttet ei heller om det var mineralsk eller syntetisk som var på, ser ut som at det har funket bra og jeg har kjørt ca 60 mil etter oljeskiftet, Mobil1 og den ser stort sett ny ut enda Quote
tommern57 Posted May 27, 2015 Posted May 27, 2015 Innvendig motorvask kan være bra,og ikke bra. Har sjøl god erfaring med Forte. Når man bruker sånt, vil man finne det som fungerer. Spesielt på dieselmotorer som kan være rimlig koksa inni, er dette et problem. Finner man en motor som er skikkelig bedriten inni, har det skjedd at middelet fungerer såpass at alt løsner, men man får ikke ut alt når man tapper. Det som da skjer er at "kaker"av møk går rundt i systemet til det tetter et sted det er trangt. Og da har man et problem. Det finnes verksteder som har opplevd skjæring og motorhavari, så de av kostnadmessig årsaker har slutta med slike midler. Dette problemet er klart mye større på diesel enn bensinmotorer. Hvis man gjør hyppige oljeskift, burde det ikke være nødvendig med vask. Dersom man skifter olje alt for hyppig på en diesel (hver gang olja blir kølsvart), vil den etterhvert bli renere og renere og man ser over tid at olja går lengere og lengre tid før den blir kølsvart. Dette er nok den mest skånsomme måten å vaske en motor innvendig. Quote
Eirik Tømmerås Posted May 27, 2015 Posted May 27, 2015 Og derfor går jeg bort fra longlife-olje(esp) på dieselpurka fra i år. Da vi kjører bare ca 10.000 km pr år, så fyller jeg på Mobil1 New life 0w-40 og heller bytter hver vår i stedet for å kjøre etter intervallene bilen selv sier Quote
tommern57 Posted May 27, 2015 Posted May 27, 2015 Denna strekkinga med lange oljeskift, medfører ikke noe godt, utenom det økonomiske aspektet med færre besøk hos merkeforhandler. Jeg er religiøst overbevist på at 10-15 tusen km er et greit tall. Når man skal ha lange intervall, krever det mer rensende tilsetninger i olja, og det blir en selvmotsigelse. Det blir som å blande olje og såpe, for å sette det på spissen. Hvis en forhandler anbefaler motorrens, er dette i seg sjøl et tegn på for lange intervaller i utgangspunktet. Enkelt og greit. Har sjøl brukt rens på egne motorer, men det er på brukte biler jeg har kjøpt. Ser ingen grunn til å gjøre det på biler jeg sjøl kjører med de skiftintervaller jeg sjøl har. Det er også et vettug innlegg i debatten at det er en masse biler i dag hvor intervallet for olje er 30 tusen, men at merkeforhandlere har et "mellomskift" på 15 på biler som f.eks går som taxi! Quote
Eirik Tømmerås Posted May 27, 2015 Posted May 27, 2015 Husker da jeg byttet til en brukt motor på E-klassen etter en "runaway", fyllte da på Mobil1 og kjørte 30-40 mil før jeg byttet igjen. Dette var da før jeg hadde oppdaget innvendig motorrens, men nye turboen fikk en fin innkjøring Quote
Classic Posted October 10, 2016 Posted October 10, 2016 Jeg har skiftet turbo på min bil. Bilen går helt fint og normalt etterpå. Tenker likevel å ta en motorflush med Omega 907 tilsatt i oljen. Har hatt bilen på service hver 25 000 kilometer, men ønsker å ta en mellomservice denne gangen. Tenker da å: 1: Tilsette en dose Omega 907 motorrens i oljen som er på bilen nå, la den gå på tomgang i 20 minutter, tappe ut oljen. 2: Fylle på ny olje (Type Mobil1 5W-30). Kjøre en liten tur. 3: Tappe ut oljen igjen, og ha på ny Mobil1 5W-30. I denne omgang skifter jeg også oljefilteret. Bilen er en E220 CDI som snart runder 300 000 km på klokka. Noen innspill på denne prosessen? Har det noe for seg med den siste oljepåfyllingen? Har lest litt på nett og enkelte gjøre dette, andre ikke. Hvor mange liter går på denne bilen? OM646 motor med 150 hk/110kw. (211-bil) Quote
Marevan Posted October 10, 2016 Posted October 10, 2016 Jeg tenker vel at det siste oljeskiftet høres unødvendig ut. Kanskje heller bedre å kjøre litt kortere mellom skiftene fremover? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Classic Posted October 10, 2016 Posted October 10, 2016 Jeg tenker vel at det siste oljeskiftet høres unødvendig ut. Kanskje heller bedre å kjøre litt kortere mellom skiftene fremover? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Jeg har til nå fulgt servicene hos Mercedes, men vet ikke om det er verdt å fortsette med det. Klarer fint å skifte olje og filtrene de gjør på service. Du har et poeng. Men det siste skiftet var for å få ut siste rest av koks og evt. forurensninger som skulle ligge igjen. Ikke vet jeg, setter pris på innspill. Aldri utført noe slikt før Quote
Marevan Posted October 10, 2016 Posted October 10, 2016 Jeg tror vel at det meste av betydning setter seg i det gamle filteret under rensen. Om man kjører et litt kortere intervall enn normalt på neste tror jeg det holder. Personlig prøver jeg å kjøre ca 8000km per skift, men det er ikke alltid så lett å følge med. Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Classic Posted October 11, 2016 Posted October 11, 2016 Jeg har skiftet turbo på min bil. Bilen går helt fint og normalt etterpå. Tenker likevel å ta en motorflush med Omega 907 tilsatt i oljen. Har hatt bilen på service hver 25 000 kilometer, men ønsker å ta en mellomservice denne gangen. Tenker da å: 1: Tilsette en dose Omega 907 motorrens i oljen som er på bilen nå, la den gå på tomgang i 20 minutter, tappe ut oljen. 2: Fylle på ny olje (Type Mobil1 5W-30). Kjøre en liten tur. 3: Tappe ut oljen igjen, og ha på ny Mobil1 5W-30. I denne omgang skifter jeg også oljefilteret. Bilen er en E220 CDI som snart runder 300 000 km på klokka. Noen innspill på denne prosessen? Har det noe for seg med den siste oljepåfyllingen? Har lest litt på nett og enkelte gjøre dette, andre ikke. Hvor mange liter går på denne bilen? OM646 motor med 150 hk/110kw. (211-bil) Ser Bertel O. Steen bruker Mobil1 5W-30 i serviceheftet på bilen min. Er det da long-life eller vanlig jeg bør kjøpe? Quote
Eirik Tømmerås Posted October 11, 2016 Posted October 11, 2016 Tok som sagt lenger opp, en innvendig rens da jeg kjøpte 190´n. Har nå nettop hatt av toppdekselet og der lå det et lag med hard koks som løste seg opp i biter da jeg brukte trykkluft på det. Det endte med at jeg brukte HT-spyleren for å få det bort. Mulig det har noe for seg nede i motoren, men toppdekselet ble IKKE rent innvendig. Heldigvis at ikke de flakene løsnet og ble dratt rundt i motoren. Den beste rensen er nok hyppige oljeskift med en kvalitetsolje. Quote
Classic Posted October 11, 2016 Posted October 11, 2016 Tok som sagt lenger opp, en innvendig rens da jeg kjøpte 190´n. Har nå nettop hatt av toppdekselet og der lå det et lag med hard koks som løste seg opp i biter da jeg brukte trykkluft på det. Det endte med at jeg brukte HT-spyleren for å få det bort. Mulig det har noe for seg nede i motoren, men toppdekselet ble IKKE rent innvendig. Heldigvis at ikke de flakene løsnet og ble dratt rundt i motoren. Den beste rensen er nok hyppige oljeskift med en kvalitetsolje. Hmm. Jeg får ta til meg det du sier. Jeg ønsker ikke ødelegge mer en det renser, motoren fungerer tross alt kjempefint. Glad jeg fikk skiftet turbo før det smalt. Hadde en kraftig plystrelyd på slutten der altså . Quote
arnebarne Posted December 11, 2016 Posted December 11, 2016 På siste service (hos Erik Arnesen) ble jeg anbefalt motorrens. Min første tanke var dette kun var en gimmic for å få ekstra inntekt. Jeg sa ja likevel, og det angrer jeg ikke på. Jeg opplevde at dette førte til penere gange, bedre ytelse og raskere respons ved gasspådrag. Bilen er en E220cdi, 2010 mod, 84000 km. Rundt 90% av kjøringen min er t/r jobben, som er 10 km hver vei. Med dette kjøremønsteret oppnår bilen sjelden maksimal driftstempratur med mindre Webasto benyttes, og det skjer kun i den kalde årstiden. Jeg vil absolutt anbefale denne motorrensen, som jeg synes var vel verdt hundrelappene det kostet. Quote
Recommended Posts