Simen Malerbakken Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 Hei, jeg prøver meg på et spørsmål. Først litt fakta: Mercedes-Benz S500 V221 FIN WDB2211711A008002 Jeg har i de siste 20 årene kjørt ulike Mercedes-Benz og alltid vært imponert av varme og ventilasjonsapparatet, alt fra rent varmeapparat via heizmatic til ulike former for klimaanlegg. Allerede fra heizmatic kunne man måle temperaturen i bilen til å ligge innenfor justerte verdier. Problemet Når det er kjølig ute blir ikke bilen skikkelig varm. Den kjører ikke opp viften til maks, og det virker ikke som om varmen er på maks heller. Jeg må justere temperaturen høyt. Det høyeste den godtar er 28 graderfør den går til HI og selv der er det ikke maks vifte. Tilsvarende når det er varmt så kjører den ikke maks kjøling. Jeg kan periodisk høre at viften regulerer farten og går kanskje litt ujevnt, men likevel er liksom ikke varmen super. Tidligere har jeg forsåvidt noe av samme erfaring i S 600'en jeg hadde før. Der opplevde jeg det en gang på vei til Gol, en vinter at jeg ble kald på lårene, men den generelle temperaturen var ok. Nå er det ikke så kaldt ute men problemene er likevel at den er treg med å justere seg inn til den ønskede temperaturen. Følgende er forsøkt -Innstilt klimaanlegg på "Fokusiert" -Økt fotromstemperaturen -Kontrollert KLA med star for feilkoder ingen feil (Star) -Stillt inn differanseverdi med maksimalt avvik (Star) -Stillt inn økt hastighet til maksverdier for de ulike innstillingene (Fokusiert er nå +3) (Star) -Byttet pollenfiltrene -Økt restfarten til maks (Star) Spørsmålet Jeg begynner å bli litt opprådd og lurer på om noen har noen forslag? Tilleggsinformasjon Forbruksbatteriet har blitt byttet, selvsagt med et nytt Varta AGM som det som var der (OEM) Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 Termostat trøbbel kombinert med tull med bryter? Quote
E_S Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 Hadde et lignende problem på en bil med at det aldri ble noe "sus" på viften selv på max fart. Der var det rett og slett viftemotoren som var defekt. Nå var det snakk om en betydelig mer velbrukt bil, men.. Quote
Simen Malerbakken Posted May 26, 2015 Author Posted May 26, 2015 Termostat tror jeg ikke det er, den er god å varm, webastoen starter når det er kjølig ute og den starter som tilleggsvarme i tillegg til at en bensin V8 varmer godt fra før, etter bare 3KM er bilen på 88 grader og jeg sitter å huttrer (utetemperatur ca 5 grader) Viften har jeg tenkt på noen ganger, og bilen har jo gått langt så det kan hende den er gåen, får vel bare bytte da å håpe... Hadde i grunn håpet på at noen hadde erfaring med samme bil, og samme problem, som ble løst ved å trykke på en bestemt knapp eller noe... Får bestille ny vifte, da har jeg jo testet alt... Quote
Simen Malerbakken Posted June 3, 2015 Author Posted June 3, 2015 Takk det kan virke som om børstene er dårlige. Etter en tur til Gol og tilbake har bilen pluttselig funnet ut at det skal blåse 20-30% mer hele tiden... Det er jo bra. Siden bilen har stått et år kan det tenkes at det var belegg på komunator, jeg skal ta ut viften og kontrollere. Ny vifte blir trolig bestilt, men takk for gode råd, det hjelper alltid å spille ball med noen. Rens av komunator tenkte jeg å gjøre om den er tilgjengelig før jeg bestiller ny vifte, men var ikke så ille dyrt til denne Quote
Recommended Posts