Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei. har en 2009mod e200cdi som er gått rundt 80.000km. Har begynt å få en rar tikkelyd når jeg starter motoren etter den har stått hele natten og er kald. Høres nesten ut som det er en hakkespett i motorrommet. Har ikke noe problemer ved kjøring osv, men det er veldig irriterende. bilen høres ut som ei skranglekasse. Er vel normalt men en slags tikking når det er diesel men dette høres ikke normalt ut. kan legge til at ved noen oppstarter har bilen unormalt høyt turtall i et par minutter før det normaliserer seg igjen.

Noen tips til hva det kan være ?

Posted

Okei :) regner med det ikke er noe farlig ? gir seg litt etter bilen er blitt varm. Har nettop kjøpt den brukt og alle servicer er fulgt. Har garanti så får stikke innom å få dem til å fikse :)

Posted

Slitne ventilløftere er vel ikke farlig i seg selv, men kan være et tegn på at oljen er dårlig feks. Lenge siden du har byttet olje? Har samme problem på min, skiftet olje og det ble betraktelig mindre tikking, men den forsvant ikke helt. Har vel ingen stor praktisk betydning, men irriterende er det  :x

Posted

Dersom det faktisk er løfterne som tikker, og ikke dyselekkasje(du bør ta av dekselet og se hvordan det ser ut), så er vel dette typisk slurv med oljeskift.

En kamerat av meg har en bil med en forholdsvis liten bensinmotor med hydrauliske ventilløftere. Han fortalte meg det at han ikke trengte å skifte olje ofte, var hver 30 000km. Problemet var at når man småkjører stort sett så må olja byttes oftere. Resultatet var at det tikket noe aldeles forferdelig. Oljeskift måtte til for bedring, så ble den kjørt en stund før nytt oljebytte igjen og ting ble bra. Litt tikking fra ventiløfterne rett etter start(3-4 sek) kan man anse som "normalt".

Posted

Har sjekket, dysene er det ikke lekkasje på. er vanvittig rent i motorrommet så jeg hadde fort sett om det var lekkasje. Bilen har fulgt alle servicer så regner med det er gjort oljeskift osv. har gått 82.000km så er vel ikke så veldig lenge siden det ble byttet olje?

Er så rart for det høres så vanvittig feil ut den tikkingen. Er heller ikke alltid når jeg starter opp at jeg får den lyden. noen ganger merker jeg ikke noe til det. Får denne tikkingen av og til og høyt turtall av og til ved oppstart. typ 4-5 av 10 oppstarter. er forskjellig om det er tikking eller høyt turtall.

Er så random så jeg klarer ikke tenke meg ut til hva det kan være :S  Noen som har tanker om dette?