Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

Har en 09' S211 med motordreven bakluke.

Helt ut av det blå så går ikke luka i lås. Dvs at når den kommer helt ned å "hekter" seg i kroken for så å dra seg inn går den på en måte skjevt. Det virker som at noe ligger imellom på den ene siden, men det gjør det ikke.

Så luken drar seg ett stykke inn og slipper så taket å går opp igjen.

Har time hos merkeforhandler på Onsdag, men flott om jeg kunne fikset dette selv.

Noen som vet hvordan det hele fungerer? Ser det er 2 gassdempere oppe ved hengslene, samt to andre sylindrer som jeg antar drar luken opp.

Thomas -

Posted

Slenger meg på her,jeg har en w212 sedan med elbakluke, og her går ikke feste opp lenger(den som tar imot låsen på luka og drar den igjen) Jeg ser det beveger seg der nede, men den har slutta å komme opp

Posted

Hei!

Helt ut av det blå så går ikke luka i lås. Dvs at når den kommer helt ned å "hekter" seg i kroken for så å dra seg inn går den på en måte skjevt. Det virker som at noe ligger imellom på den ene siden, men det gjør det ikke.

Har time hos merkeforhandler på Onsdag, men flott om jeg kunne fikset dette selv.

Noen som vet hvordan det hele fungerer? Ser det er 2 gassdempere oppe ved hengslene, samt to andre sylindrer som jeg antar drar luken opp.

Thomas -

Jeg har hatt et liknende problem på min S211 i noen måneder nå, konkluderte for en stund siden med at motoren til baklukelåsen var gåen.

Inne til kontroll hos BOS i for halvannen uke siden samtidig med noen andre ting, fikk tilbud på 2100 i arbeid og 4500 i deler for bytte av baklukelås. Ba så om pris hos Biltjänst i Arvika etter tips herfra, tilsammen SEK 4000 for samme jobb (900 + 2330 + moms). Begge priser er inkl 10% rabatt.

Du kan sikkert ordne det selv, men det er visst en del jobb. Ser ut til at du må av med det innvendige dørtrekket på luka, de beregner en time bare på det.

Posted

Hei!

Thomas -

Jeg har hatt et liknende problem på min S211 i noen måneder nå, konkluderte for en stund siden med at motoren til baklukelåsen var gåen.

Inne til kontroll hos BOS i for halvannen uke siden samtidig med noen andre ting, fikk tilbud på 2100 i arbeid og 4500 i deler for bytte av baklukelås. Ba så om pris hos Biltjänst i Arvika etter tips herfra, tilsammen SEK 4000 for samme jobb (900 + 2330 + moms). Begge priser er inkl 10% rabatt.

Du kan sikkert ordne det selv, men det er visst en del jobb. Ser ut til at du må av med det innvendige dørtrekket på luka, de beregner en time bare på det.

Hva mener du med lignende? Kan du beskrive hva som skjedde?

Posted

Hva mener du med lignende? Kan du beskrive hva som skjedde?

Jepp. Merk at jeg ikke har elektrisk bakluke, bare elektrisk lås som trekker luka inntil når man lukker den forsiktig.

Det begynte med at luka av og til ikke ble dratt helt igjen, låsen bare dro nesten helt til, før den klikket og luka spratt ut igjen. Dette gjentok seg to-tre ganger før den til slutt ga opp. På andre forsøk gikk det vanligvis greit.

Etterhvert klarte den ikke å dra til låsen i det hele tatt, og løsningen ble å smelle igjen luka slik man gjør på andre biler. Etter en stund med dette sluttet den å prøve i det hele tatt, og nå gir den sjelden lyd fra seg engang. Et par ganger har det skjedd at låsen gir fra seg en slags roterende summelyd selv om luka er helt åpen, da har jeg måttet vente til det har gitt seg for å få lukket luka.

Guest koyama
Posted

å skifte bakluke lås er en enkel sak. brukte vel totalt 45 min å skifte den. blei litt plaga med å få trekket på, men vist en har noen til å hjelpe seg å holde så er det en relativ smal sak.

prisen på låsen er avhengi hvilken lås du har. for mitt tilfelle så har jeg en lås med 2 vaiere en for den utvendige åpner og en for invendige åpner. denne er i utgangspunktet veldig dyr. og det lønner seg egentlig ikke å kjøpe brukt, da de var vanskelig å finne, og var vel mest sannsynelig gammel type med samme svakhet som den jeg hadde.

bos var sef. dyrest til å begynne med, men klarte å prute ned prisen med 40% og dermed var de defentlig billigst, og hadde ikke lønnet seg å bestille fra utlandet heller da.

jeg reparerte den gamle som en nødløsning med litt lim, en knekt 1.6mm bor, og en avsaga popnagel :P ( var en arm som var knekt inni låsen, som guidet de forskjellig tannhjulene) dette kjørte jeg rundt med i nesten 2 mnd før e skifta, og den reprasjonen hadde sikkert holdt i lang tid. men siden jeg ikke orka stresset med om at dn holdt el ikke så skifta jeg dn :)

symtomer som jeg hadde var at luka gikk ned og så hørte en at motoren gikk men luka gikk ikke i lås. til å begynne med så var det bare av og til den ikke gikk i lås før den svikta helt.