Guest js Posted November 5, 2006 Share Posted November 5, 2006 Prøver et siste desperate forsøk. Var hos BOS og fikk vite at motor hadde 15 grader feiltenning, dvs ca 0 grader tenning. Hadde bomma ved innmontering av pumpe. Maks turtall var som tidligere, 3-3500 omdreininger og ingen epc lampe lyser. Det ble ikke funnet noen feilkoder. Har justert tenning til 14 grader ettertenning og bilen ryker og går som en javla.....altså værre enn noen gang. Alle tenningsmerker i kam, reimhjul og i låsepunkt for pumpe er sjekket Har som tidligere fortalt satt inn en ny pumpe da den gamle var defekt. Kan den nye være defekt eller gi for mye diesel, feiltenning eller ikke være innstilt? Håper noen kan hjelpe? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Roald Posted November 6, 2006 Share Posted November 6, 2006 Prøver et siste desperate forsøk. Var hos BOS og fikk vite at motor hadde 15 grader feiltenning, dvs ca 0 grader tenning. Hadde bomma ved innmontering av pumpe. Maks turtall var som tidligere, 3-3500 omdreininger og ingen epc lampe lyser. Det ble ikke funnet noen feilkoder. Har justert tenning til 14 grader ettertenning og bilen ryker og går som en javla.....altså værre enn noen gang. Alle tenningsmerker i kam, reimhjul og i låsepunkt for pumpe er sjekket Har som tidligere fortalt satt inn en ny pumpe da den gamle var defekt. Kan den nye være defekt eller gi for mye diesel, feiltenning eller ikke være innstilt? Håper noen kan hjelpe? hva var galt før du skiftet pumpen? har du sjekket at merket på kam stemmer når veiv er på 0?at f.eks ikke kjeden er slitt(strekt flere grader) har opplevd en gang at det var feil på en nyoverhalt pumpe. men,du bør ta noen kontroller før du bestiller ny. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest js Posted November 6, 2006 Share Posted November 6, 2006 Takker for tilbakemelding. Den gamle pumpen hadde større diesellekkasje samt at stoppbryter var lekk. Dette medførte at det tok 3-4 sek før motoren stanset etter at tenning ble slått av. Feildiagnoselampe lyste og feilen ble detektert. Ny pumpe ble installert. Er det noen form for innstillling av pumpe som må gjøres ved førstegangs innsetting? Feildiagnoselampe lyser ikke nå. Videre så går bilen renest ved 0 grader tenning mot 14 grader ettertenning som nå er innstilt????? Uansett maks 3000 omdreininger og dårlig moment?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Roald Posted November 7, 2006 Share Posted November 7, 2006 Takker for tilbakemelding. Den gamle pumpen hadde større diesellekkasje samt at stoppbryter var lekk. Dette medførte at det tok 3-4 sek før motoren stanset etter at tenning ble slått av. Feildiagnoselampe lyste og feilen ble detektert. Ny pumpe ble installert. Er det noen form for innstillling av pumpe som må gjøres ved førstegangs innsetting? Feildiagnoselampe lyser ikke nå. Videre så går bilen renest ved 0 grader tenning mot 14 grader ettertenning som nå er innstilt????? Uansett maks 3000 omdreininger og dårlig moment?? ok,det er samme prosedyre ved montering av ny eller gammel pumpe.jeg ville kontrollert at ikke kjeden er strekt. da vil ikke kammen være på riktig plass ved tenningsinnsprøytning. ta av toppdekselet å sjekk at merket stemmer på kammen når veiven er på ot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest js Posted November 7, 2006 Share Posted November 7, 2006 Takker igjen for tilbakemelding. Har snakket med et annet BOS verksted som påstår at pumpen må førstegangsinnstilles etter innsetting med digitalt instrument. Stemmer dette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trond Roald Posted November 8, 2006 Share Posted November 8, 2006 Takker igjen for tilbakemelding. Har snakket med et annet BOS verksted som påstår at pumpen må førstegangsinnstilles etter innsetting med digitalt instrument. Stemmer dette? det har jeg ikke vært borti. rart at de ikke gjorde det da,når du leste feilkoder etter pumpe skift. jeg har skiftet 4-5 pumper og har aldri gjort annet enn slettet feilkoder med pcen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest js Posted November 27, 2006 Share Posted November 27, 2006 Løsningen lar vente på seg.....? Har hatt bilen inne til et annet BOS verksted som påsto den skulle førstegangsinnstilles ved innsetting av dieselpumpe første gang. Dette stemmte ikke... Tenning ble sjekket og funnet i orden. 14 grader ettertenning. Feilkoder ble slettet. Ingen feil på følere etc ble detektert. TDC lampe lyser ikke. Lyser kun når tenning er på og ikke motor går, dette er vel korrekt? Pumpen jeg fikk fra Tyskland er til orientering bruktoverhalt men ser ny ut. Alle forseilinger på skruer er intakte. Jeg har nå skrudd pumpa ut for å få testet den i benk hos Balken og Gundersen i Oslo som et siste forsøk. Kan det være mengde eller trykk som er årsaken. Bilen går fint på tomgang men klakker ved pådrag og oppnår kun 3000 omdr i tillegg til lite kraft og treg ytelse. Kan det være pumpen som har mekaniske defekter ? Tips og forslag mottas med takk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.