christerpedersen Posted May 24, 2015 Posted May 24, 2015 Hei. Drev å byttet klosser på min mercedes w210 sedan 2001 modell her om dagen og da jeg skulle torque opp glidebolten til korrekt spec (115nm?) så knakk den før jeg hadde oppnådd det. Ser ganske håpløst ut å få den ut igjen. Har ganske lite verktøy til å utføre jobben. Er det noen plass jeg kun kan få kjøpt denne delen? Har ikke behov for hele calipperen. Kun den delen som er boltet til bilen. Evt om dere veit delenr. Takk på forhånd Quote
Guest 1042 Posted May 24, 2015 Posted May 24, 2015 Skulle tro at de fleste hoggere kanskje muligens har disse delene liggende. Om det er greit å kjøpe brukt. Denne delen er ikke så altfor vanlig å bytte, så vil tro det er like greit å kjøpe brukt. Hvorfor tror du ikke at du klarer å få ut glidebolten av denne? Er jo ikke akkurat festet inni der. Skru den løs og prøve å dunke den ut? Nye glidebolter selges forøvrig på alle steder de selger bremsedeler. Koster ikke stort. Quote
Guest Hagto Posted May 24, 2015 Posted May 24, 2015 115 NM på en glidebolt? nå tuller du vel ? dette er vel en 8mm, har aldri brydd meg med momentnøkkel her, setter til med rett skjønn;) Quote
christerpedersen Posted May 24, 2015 Author Posted May 24, 2015 Skal høre med hoggeren på tirsdagen. Er bare det at den nærmeste er en time unna. Er ikke mye å skru på akkurat. Bilde viser hvordan del av bolten som er knekt av inni hullet. Får krysse fingra får at hoggern har delen! Quote
christerpedersen Posted May 24, 2015 Author Posted May 24, 2015 Å faen. Ser jo nå at jeg har lest feil.. 115 nm er for hex boltene som fester bremse caliper til understell. Jeg skulle ha strammet det til 25 nm.. Er det rart at det knakk? :Djaja. Lærer av sånt. Quote
Guest 1042 Posted May 24, 2015 Posted May 24, 2015 Som sagt, så skal ikke glideboltene sitte fast. Kan hende du klarer å lirke ut restene om du skrur løs ramma fra bilen og bruker litt tid og energi på det. En lang pinsett, litt dunking kanskje. Er du heldig så sklir den ut. Glideboltsett koster ca 300 på Meca. Husk at det er langhelg, og stengt i morgen! Quote
Rudi Posted May 24, 2015 Posted May 24, 2015 Tja, når man strammer så gjengepartiet av glidebolten knekker av vil jeg nok tro de gjengene sitter ganske så greit fast Eivind... Borre ut og bruke en skrueuttrekker er evnt en løsning... Mulig dette settet evnt kan brukes for å lage nye gjenger og. : http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Bremser/Gjengereparasjonssett-bremsecaliper-2000030995/ Quote
Guest 1042 Posted May 24, 2015 Posted May 24, 2015 Ser litt nærmere på bilder av monteringssett til w210, så skjønner jeg litt mer av oppbyggingen. Er ikke lik hverken 124, 203 eller 211. Her skrus glidepinnen fast i delen som er fastmontert? Eller? på 203 og 211 er jo glidepinnene bare tredd i. Quote
Marevan Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 Bak på min 211, så er glideboltene som på bildet der. Quote
Sven Håkon Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 Ser litt nærmere på bilder av monteringssett til w210, så skjønner jeg litt mer av oppbyggingen. Er ikke lik hverken 124, 203 eller 211. Her skrus glidepinnen fast i delen som er fastmontert? Eller? på 203 og 211 er jo glidepinnene bare tredd i. Jeg tror du tenker på glidepinnene til klossene, og ikke glideboltene til kalipperen? Quote
christerpedersen Posted May 25, 2015 Author Posted May 25, 2015 Glidebolten er knekt av med gjengene fast inni hullet så er ikke bare å hamre ut her Skal gå til innkjøp av ett boresett samt en skrueuttrekker. Takker for innspill! Quote
Guest 1042 Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 Ser litt nærmere på bilder av monteringssett til w210, så skjønner jeg litt mer av oppbyggingen. Er ikke lik hverken 124, 203 eller 211. Her skrus glidepinnen fast i delen som er fastmontert? Eller? på 203 og 211 er jo glidepinnene bare tredd i. Jeg tror du tenker på glidepinnene til klossene, og ikke glideboltene til kalipperen? Man har enten eller, ikke begge deler. På dobbeltvirkende kalippere trenger man ikke glidebolter for klosser, for da er det selve kalipperen som beveger seg. Da er også enheten delt i 2 med en holder som er skrudd fast i navet. På enkeltvirkende kalippere er det glidebolt på klossene, men ingen holder, så der er glidebolten skrudd eller banket fast i selve kalipperen. På 124, 203 og 211 så er ikke glidebolten skrudd fast i holderen, men i kalipperen og går fritt i spor på holderen. Virker på meg som 210 har en annen løsning som jeg tidligere har sett på blant annet franske biler, der glidebolt er skrudd i holderen og kalipperen beveger seg på denne. Så første svarene mine var basert på at det var bygget opp på samme måte som jeg har vært vant til på mine Mercedeser. Quote
tommern57 Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 Hvis bolten knakk innafor den tykke glatte delen, bør den være lett å få ut. Borre et hull midt i bolten, inn med en skrueekstraktor (grisepikk) og skru den ut. Evt hvis du ikke har skrueekstraktor, kan man ofte klare seg med et torq-bit. Selve glidebolten er billig http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=311865&CarReference_ID=420&CategoryType_ID=1 Quote
christerpedersen Posted June 6, 2015 Author Posted June 6, 2015 Hei igjen. Ville bare oppdatere å fortelle hvordan det gikk. Fikk drilla et hull igjennom bolten men klarte såklart å knekke easy-outen i hullet så ny del er bestilt Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.