Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei. Drev å byttet klosser på min mercedes w210 sedan 2001 modell her om dagen og da jeg skulle torque opp glidebolten til korrekt spec (115nm?) så knakk den før jeg hadde oppnådd det. Ser ganske håpløst ut å få den ut igjen. Har ganske lite verktøy til å utføre jobben. Er det noen plass jeg kun kan få kjøpt denne delen? Har ikke behov for hele calipperen. Kun den delen som er boltet til bilen. Evt om dere veit delenr. Takk på forhånd :)

Guest 1042
Posted

Skulle tro at de fleste hoggere kanskje muligens har disse delene liggende. Om det er greit å kjøpe brukt. Denne delen er ikke så altfor vanlig å bytte, så vil tro det er like greit å kjøpe brukt.

Hvorfor tror du ikke at du klarer å få ut glidebolten av denne? Er jo ikke akkurat festet inni der. Skru den løs og prøve å dunke den ut?

Nye glidebolter selges forøvrig på alle steder de selger bremsedeler. Koster ikke stort.

Guest Hagto
Posted

115 NM på en glidebolt? nå tuller du vel ? dette er vel en 8mm, har aldri brydd meg med momentnøkkel her, setter til med rett skjønn;)

Posted

Skal høre med hoggeren på tirsdagen. Er bare det at den nærmeste er en time unna. Er ikke mye å skru på akkurat. Bilde viser hvordan del av bolten som er knekt av inni hullet. Får krysse fingra får at hoggern har delen! :) 

images.jpg.4fda970701b7b70436b24082ab238ec0.jpg

Guest 1042
Posted

Som sagt, så skal ikke glideboltene sitte fast. Kan hende du klarer å lirke ut restene om du skrur løs ramma fra bilen og bruker litt tid og energi på det. En lang pinsett, litt dunking kanskje. Er du heldig så sklir den ut.

Glideboltsett koster ca 300 på Meca.

Husk at det er langhelg, og stengt i morgen! ;)

Guest 1042
Posted

Ser litt nærmere på bilder av monteringssett til w210, så skjønner jeg litt mer av oppbyggingen. Er ikke lik hverken 124, 203 eller 211.

Her skrus glidepinnen fast i delen som er fastmontert? Eller?

på 203 og 211 er jo glidepinnene bare tredd i.

Posted

Ser litt nærmere på bilder av monteringssett til w210, så skjønner jeg litt mer av oppbyggingen. Er ikke lik hverken 124, 203 eller 211.

Jeg tror du tenker på glidepinnene til klossene, og ikke glideboltene til kalipperen?

Guest 1042
Posted

Jeg tror du tenker på glidepinnene til klossene, og ikke glideboltene til kalipperen?

Man har enten eller, ikke begge deler. På dobbeltvirkende kalippere trenger man ikke glidebolter for klosser, for da er det selve kalipperen som beveger seg. Da er også enheten delt i 2 med en holder som er skrudd fast i navet. På enkeltvirkende kalippere er det glidebolt på klossene, men ingen holder, så der er glidebolten skrudd eller banket fast i selve kalipperen. På 124, 203 og 211 så er ikke glidebolten skrudd fast i holderen, men i kalipperen og går fritt i spor på holderen. Virker på meg som 210 har en annen løsning som jeg tidligere har sett på blant annet franske biler, der glidebolt er skrudd i holderen og kalipperen beveger seg på denne.

Så første svarene mine var basert på at det var bygget opp på samme måte som jeg har vært vant til på mine Mercedeser.

• 2 weeks later...