MBcruser89 Posted May 23, 2015 Posted May 23, 2015 Hei . jeg har en MB W124 cupe med 2,6L bensinmotor som girkassa har havarert, jeg har ny kasse som skal inn men hvordan får jeg den ødelagte kassa ut av bilen??? er det noen som har noen gode råd og komme med? Quote
Guest 1042 Posted May 23, 2015 Posted May 23, 2015 Girkassa er festet til motor med en håndfull bolter rund baut. 2 av dem holder starteren. 2 av dem er på toppen og kan være ugrei å komme til. Mellomaksel må også skrues av, er 3 skruer. Girkassefeste/bakre motorfeste må skrus løs, rør til oljekjøling må skrus av, et rør på hver side. Vaier til speedometer må av, overføringsvaier for kickdown, vakumslanger som styrer giring må av. Som om ikke det er nok, så må converter skrues av. Kommer til skruene ved å vippe av et lite plastlokk i nedre kant, bak på motor. Er 6 skruer tilsammen, kommer til 2 om gangen, så må motor dras rundt så du kommer til de neste and so on. Har ikke skrevet opp i rekkefølge, men etterhvert som det har kommet til i hukommelsen. Aller først må du tappe av olje. Er en omfattende jobb, og noe jeg ikke hadde vurdert å gjøre uten tilgang til skikkelig løftebukk, girkassejekk og skikkelig verktøy. Tråden burde kanskje vært under "teknisk"? "Gjør det selv" er ment for de som har gjort en jobb, har bilder og ønsker å legge ut en guide for andre. Quote
FredrikE300D Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 Har selv gjort jobben i egen garasje uten bukk. Egentlig en mye enklere operasjon enn man skulle tro. Litt assistanse fra en god venn er godt å ha flere ganger i prosessen. Quote
FredrikE300D Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 Når du har tatt av girkassetraværsen er det bare å løfte motoren opp i framkant, da kommer man til de øvre boltene som fester girkassa til motoren. Mellomaksel må ut selvfølgelig og sammen med eksos. Da lykkes man forholdsvis enkelt å komme til disse om man skjøter sammen to lange forlengere. Quote
E_S Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 Må også nevne at converter MÅ tas ut og settes inn sammen med girkassen og IKKE sitte igjen på motoren. Pass på at converteren er helt inne i girkassen (snurr den rundt men du presser den forsiktig inn) før du setter girkassen inn igjen. Om dette ikke gjøres riktig blir oljepumpen i girkassen ødelagt. Quote
Recommended Posts