Håkon- Posted May 22, 2015 Posted May 22, 2015 Hei dere. Jeg har for første gang kjøpt en Mercedes, men den går i nød når den møter en bakke/lang stigning. Men etter å stoppet bilen og ventet litt så er feilen borte, men kommer tilbake når bilen møter en ny stigning. Det kommer også mye svart eksos når jeg klamper gassen. Bilinfo: 2000 modell E220 cdi chippet, Skilt BP 93499, kjørt 258 000, classic utgave Mercedes verkstedet hadde ikke tid å hjelpe før om 2 uker, så var innom et annet verksted og fikk ut disse feil kodene: P1470-16 - charge pressure control to low P1189-16 - inlet port shutoff Jeg har googlet og googlet men blir ikke særlig klok, Har utført dette: renset egr ventil, sjekket slanger til turboen,byttet luftfilter, byttet vakumventilen til turboen(svarte vakumboksen og den runde saken med slage til turboen), sjekket slark på turbo utgående. Ser også at den wastgate styringa gå opp og ned når jeg gir gass Sitter igjen med noen teorier: Turboen er dårlig pga dårlig trykk, men samtidig kan den feilen kanskje komme pga spjella i innsugsmanifolden er blokka? siden den andre feilen også er der. At spjelda sperrer for luft slik at bilen reduserer turbotrykket? Mercedes verkstedet hadde bemerket seg i 2010 at spjelda var litt løse, bilen gjekk også da i nødmodus pga tett innsug. Så hva skal jeg begyne videre å bytte? jeg har en delebil å ta av. Men kjedelig å byne på noe omfattende viss andre har noen enkle råd. Quote
Håkon- Posted May 25, 2015 Author Posted May 25, 2015 OPPDATERING: har renset innsug og fjernet spjelda. Fortsatt samme problem. bilen går i nød på bakker med lavt turtall, exp: ligger i 4 gir i 70-80 opp en bakke. Men viss jeg gasser på hele bakken så går det fint. Må jo være noe med turbotykk eller en sensor ? Har også merket att der er litt gørr/olje i slanger fra intercooler, og at det har kommet olje fra slangen som får fra toppen av motoren til slanger som går fra turboen mot intercooleren. Quote
tommern57 Posted May 25, 2015 Posted May 25, 2015 Har du en ekstra boks plugga i ifm chipping? I så fall ville jeg prøvd uten den. Quote
Håkon- Posted May 25, 2015 Author Posted May 25, 2015 Hei, ja bilen skal være chippet, og har vert det noen år, i følge forrige eier, hvor finner jeg eventuelt en slik boks tilkoblet? Har også byttet luftmengde/trykk måler mellom intercooler og innsug. Samme feil enda. Neste blir å bytte vakumklokke til wastgate og alle slanger fra turbo til innsug. Quote
Recommended Posts