Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det er halv pris på fylling av ac-gass ut juni. Jeg betalte 1400 kroner ink 650 gram gass. De fleste slipper unna med en tusenlapp. Dette må være et godt og kjærkomment tilbud til MB-fans.

Posted

Hei. Jeg vet ikke om de fikser gamle biler. Jeg tror de bare har moderne gass, altså r134a. Du kan sikkert være heldig, men sikkert bedre å ta bilen på et verksted som har mere kompetanse på gamle biler i ditt tilfelle.

Posted

Husk på når man skal skifte AC-deler å ikke bare slippe gassen ut. Gassen skal tappes av, da kan den brukes på nytt, da den ikke blir "slitt" på noen måte. Med over 1 krone grammet er det fort gass for en tusenlapp på et system..

Posted

Fikser dem "gammel" AC også? slik som min 1981 år gamle bil? Fikser slike verksteder også AC vifta? Hvordan virker dette med den vifta egentlig? Min er utkoblet pga elektrisk feil.

hvis bilen ikke er oppgradert til R134a så er det helst ulovlig å fylle på ny gass?

Posted

R12 er forbudt, så det er "under bordet" og de som evt. sitter på noe R12 ser sannsynligvis sitt snitt til å tjene grovt med penger på dette. Erstatningsgass som fungerer nesten like bra koster en brøkdel mer enn R134a. Det er forskjellige koblinger på R12-anlegg og R134a, så med mindre man blir kreativ med overganger er det ikke teknisk mulig å koble serviceapparatet til et R12-anlegg. Hadde man gjort det hadde det blitt bare kluss uansett.

Generelt kan det sies at man bør heller bruke ekstra tid og penger på å være sikker på at alt er helt i orden og tett enn å fylle gass støtt og stadig..

Det verksteder med et sånt apparat gjør er praktisk talt ingenting. En sånn "AC-service" består i å koble på apparatet, velge biltype, trykke "ok" og la den stå der og jobbe seg ferdig. Det apparatet gjør er å suge ut gassen, vakuumere anlegget, teste at det holder vakuum og så fylle på igjen korrekt mengde. That's it. Ikke noe mer, så det er i bunn og grunn egentlig bare snakk om en etterfylling av evt. manglende gass..

Posted

Når anlegget konverteres fra R12 til R134a varierer det litt fra anlegg til anlegg. Å tømme det, skifte alle O-ringer, tørkefilter, blåse ut (med nitrogen, helst) gammel olje, så nytt tørkefilter og riktig mengde olje + R134a, da er man ofte godt i gang. Det som kan være litt problematisk er at R134a har lettere for å lekke ut enn R12, så det er viktig å teste anlegget nøye både med trykk (nitrogen) og vakuum slik at man er sikker på at det er tett før man fyller gass.

Normale "lekkasjesteder" er kondensatoren (foran radiatoren) og fra akseltetningen på kompressoren. Andre steder forekommer selvsagt også, men de to er de som etter min erfaring er de vanligste - generelt på biler.

Posted

Ac mannen jeg pratet med sa at det ikke var nødvendig å gjøre noe særlig annet enn å tømme + fylle ny ved konvertering fra r12 til 134a.

Han mente å ha sett mer ugang når man gjorde hele bøttebaletten enn ved å gjøre det enkelt.

Hvor godt dette stemmer vet jeg dog ikke.

Posted

Hovedproblemet er at oljen brukt med R12 ikke virker med R134a. Om man ikke skifter ut oljen må man bruke erstatningsgass. Skifter man tørkefilter og tømmer/fyller kompressoren er mye gjort etter min erfaring. :)

Posted

Jeg ville like gjerne fylt opp med R12, det er fullt mulig å få tak i det..

Dessuten er det plenty med kjølemontører som gjerne fyller på R12 så lenge de får betalt for jobben.. :) (Men de har gjerne ikke R12 selv lenger..)

Posted

Å betale en kjølemontør i Norge er helt håpløst, de er nesten verre enn heismontører når det kommer til å ta seg betalt, dessverre. Enklere å lære seg det selv og få tak i utstyret.. :P

Med R134a kan man ved behov få tappet anlegget igjen på hvilket som helst verksted, fylt igjen, etterfylle og lignende uten noen "issues". Med R12 er det bare kjølefirmaer/kjølemontører som vil ta i anlegget.

Posted

Den gassen dere snakker om, er det den samme som er i kjøleskap? Er vel greit å la fagfolk gjøre dette, da den gassen sikkert ikke er helt bra å få i bilen om det skulle lekke noe sted. Når jeg demonterte for å sjekke kupevifta tidligere i våres, så jeg bare en diger "klump" jeg ikke har noen planer om å skru på. Og det er svært trangt der. Derfor jeg lurte på om dette var en enhet dem skrudde ut for å sjekke å sette inn igjen etter å ha byttet det som skal byttes.

Posted

Gamle, gamle kjøleskap bruker R12. Dette ble det stort sett slutt på tidlig på 90-tallet. Halvgamle kjøleskap bruker oftest R134a - samme som i biler mens nyere kjøleskap som oftest bruker andre kuldemedier. :)

Gassen lekker ikke inn i bilen med mindre det blir et kjempehull i fordamperen. Det er i praksis helt usannsynlig. :) Gassen er ikke brennbar og generelt ikke noe farlig, så det hadde jeg ikke tatt så tungt, men den er såpass dyr at man helst vil at alt skal være 100% før man fyller gass.

Posted

Jeg har vel betalt et par-tre hundelapper for å få vakuumkjørt og fylt opp anlegg med R12 de gangene jeg har gjort det..

Da har jeg hatt med gass selv :)

Sist jeg måtte kjøpe gass av kjølemontøren betalte jeg vel 600,- inkl. gass mener jeg å huske, men det var vel før R12 ble skikkelig fyfy.

Posted

Det er nok priser rundt 1/5 av det man fort må regne med når man ikke "kjenner noen" som driver med faget, dessverre. Normalt koster det bare i gass rundt 1500,- for et R134a-anlegg, så kommer jobben i tillegg, og som håndverkere flest skriver de regning med en gaffel så stor at den må merkes "bred last"..